arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

یاسر هاشمی: ممنوع الخروج نیستیم؛ بودیم اما رفع شد

علیزاده در توضیحات بیشتری گفـت: یاسر هاشمی به او گفته است با پیگیری‌هایی که خودشان انجام داده‌اند، ممنوع‌الخروجی آنها رفع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یاسر هاشمی: ممنوع الخروج نیستیم؛ بودیم اما رفع شد

درحالی‌که صبح دیروز علیزاده‌طباطبایی خبری مبنی بر ممنوع‌الخروجی برخی اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی اعلام کرده بود، اما یاسر هاشمی اعلام کرد که «اطلاعات آقای علیزاده‌طباطبایی به‌روز نیست و این اطلاعات صحت ندارد». این در حالی است که خود علیزاده هم در توضیحات بیشتری گفـت: یاسر هاشمی به او گفته است با پیگیری‌هایی که خودشان انجام داده‌اند، ممنوع‌الخروجی آنها رفع شده است.

شرق در ادامه به نقل از طباطبایی نوشت: «ممنوع‌الخروجی مربوط به چند ماه قبل بوده است ولی با پیگیری‌های انجام‌شده رفع شده و ظاهرا برخی اعضای خانواده هم سفر به خارج داشتند و با مشکلی روبه‌رو نشده‌اند». به گفته علیزاده‌طباطبایی، براساس ماده ۱۶ قانون گذرنامه، ممنوع‌الخروجی نیاز به تشکیل پرونده ندارد و به صلاحدید قاضی این اتفاق ممکن است رخ دهد. در خبر اولیه از قول علیزاده‌طباطبایی آمده بود که فائزه و یاسر هاشمی و پسر فائزه و محسن هاشمی ممنوع‌الخروج هستند. سایت انتخاب هم در خبری با تکذیب اطلاعات علیزاده، از قول منبعی مطلع نوشت: در حال حاضر، محدودیت و ممنوعیتی برای خروج افراد نامبرده وجود ندارد و اگر چنین ممنوعیتی وجود داشته، در حال حاضر رفع شده است.
پیشینه ماجرا
مهرماه بود که فائزه هاشمی از ممنوع‌الخروجی پنج نفر از اعضای خانواده خبر داد. او در مصاحبه با روزنامه شهروند، با اعلام اینکه خود او در ۲۶ اردیبهشت ممنوع‌الخروج شده، گفته بود: «شاید تصور می‌شود که ما اسنادی را از اسرار نظام در اختیار داریم که می‌خواهیم منتشرش کنیم در حالی ‌که چنین چیزی نیست». صحبت‌ها از ممنوع‌الخروجی خانواده هاشمی، یک سال بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حالی است که حسن لاهوتی نوه دختری مرحوم هاشمی و فرزند فائزه هاشمی، سال ٨٩ به مدت یک روز بازداشت شده بود. او که ١٠ روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم عازم لندن شده بود، هنگام بازگشت به کشور توسط تعدادی از مأموران و با ارائه حکم قضائی بازداشت و روانه زندان شد. عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران همان زمان گفت: لاهوتی بامداد روز یکشنبه به موجب دستور قضائی و به اتهام ارتکاب برخی جرائم امنیتی در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر شده بود که عصر دوشنبه پس از انجام پاره‌ای تحقیقات توسط بازپرس، ابراز ندامت و پشیمانی از اقدامات ارتکابی و با پذیرش تودیع وثیقه ٧٣میلیون‌تومانی به دستور بازپرس و تأیید دادستان تهران از زندان آزاد شد. چند وقت قبل هم یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه‌ آزاد را برعهده داشت، از مسئولیت خود برکنار شد. این اتفاق با فاصله کمی از برکناری حمید میرزاده رئیس وقت دانشگاه آزاد صورت گرفت. یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهارنظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانسته و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی در این دانشگاه هشدار داده بود. حسن خمینی هم با ارسال نامه‌ای به ولایتی نسبت به برکناری حمید میرزاده گلایه و ابراز شکایت کرده بود. اگرچه به این نامه ترتیب اثر داده نشد و میرزاده هم به دانشگاه آزاد بازنگشت.

نظرات بینندگان