arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

پیام مهم یک انتصاب در صنعت نفت ایران

"در زمان تحریم‌ها که مهندسین مشاور خارجی حاضر به همکاری با شرکت‌های ایرانی نبودند، به دلیل تغییر جانمائی واحدها، مهندسی مفهومی فاز دو عسلویه را با کمک مهندسین مشاور ایرانی بازنگری و مهندسی اصولی آن را تهیه کردیم."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها اخبار مربوط به انتصاب یک زن در یکی بالاترین جایگاه های مدیریتی صنعت نفت از سوی رسانه های داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است. انتصابی که پیش گویی ها در مورد تحقق آن در هفته های اخیر به موضوع بحث در شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود. مرضیه شاهدایی که تا پیش از این به عنوان نخستین زن توانسته بود به حلقه مردانه مدیران این صنعت نفت وارد شود ؛ حالا و در پی موفقیت در مدیریت یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت به سمت قائم مقام وزیر منصوب شد.

برخی معتقدند که کارنامه موفق شاهدایی در اداره شرکت پتروشیمی که همراه با ابتکارات و اقدامات متکی به پشتوانه کارشناسی بود، زنگنه را مجاب به این انتصاب کرده است.

از سوی دیگر اینگونه به نظر می رسد که انتصاب شاهدایی به عنوان قائم مقام وزیر نفت بخشی از سلسله اقداماتی است که در هفته های اخیر از سوی بیژن زنگنه در عمل به دستور رئیس جمهور به وزرا آغاز شده است.

رئیس جمهور پیشتر و به دنبال معرفی اعضای کابینه دوازدهم در مورد نقش زنان و جوانان در کابینه دوازدهم گفته بود: "به همه وزرا دستور داده ام که دو نفر جوان را به سمت مشاور یا معاون و یا دستیار وزیر بگمارند. همچنین یکی از خانم‎ها را در این پست‌ها قرار دهند تا جوانگرایی و استفاده از زنان در دولت محقق شود."

کارنامه شاهدایی در پتروشیمی

"در زمان تحریم‌ها که مهندسین مشاور خارجی حاضر به همکاری با شرکت‌های ایرانی نبودند، به دلیل تغییر جانمائی واحدها، مهندسی مفهومی فاز دو عسلویه را با کمک مهندسین مشاور ایرانی بازنگری و مهندسی اصولی آن را تهیه کردیم."

این جملات را شاهدایی در مراسم معارفه خویش به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در سال نود و چهار بیان کرده است.

در دولت یازدهم و دو سال پس از حضور زنگنه در طبقه پانزدهم وزارت نفت او دست به قلم شد و حکمی صادر کرد که با واکنش های گسترده در صنعت نفت و افکار عمومی مواجه شد . زنگنه یک زن را به عنوان معاون خود در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران منصوب کرد.

انتصابی در این سطح هم برای جامعه زنان و هم فعالان صنعت نفت شگفت انگیز بود و به همین دلیل تصمیم وزیر با استقبال رسانه ها مواجه شد و به این ترتیب شاهدایی عنوان نخستین مدیر ارشد زن در تاریخ صنعت نفت را از آن خود کرد.

اما این انتصاب نه صرفا به دلیل زن بودن شاهدایی که به دلیل سابقه حرفه ای، توانمندی ها و سال ها تجربه اندوزی او در یکی از تخصصی ترین شرکت های صنعت نفت اتفاق افتاده است.

تحصیل در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف، مدیریت طرح‌های پتروشیمی و عضویت در هیات مدیره شرکت ملی پتروشیمی، اعتماد وزارت نفت را برای اداره یکی از چهارشرکت اصلی صنعت نفت که از بزرگترین تولیدکننده‌ فراورده‌های پتروشیمی در خاورمیانه بود را جلب کرد.

زمان زیادی لازم نبود که نفتی‌ها و غیرنفتی‌ها یک زن را در مراسم کلنگ زنی، افتتاح پتروشیمی‌ها، بازدیدها و مهم تر از آن برخی از حوادث این صنعت ببینند.شاهدایی همراه با سایر مدیران صنعت نفت و حتی پیگیرتر از بقیه، سفرهای استانی برای بازدید از طرح‌های مختلف پتروشیمی در نقاط مختلف کشور را در در دستور کار خود قرار داد . در این سفرها او نتیجه کار اقدامات را مطالبه می‌کرد و از روند پیشروی فازها در پروژه ها گزارش می گرفت.
.
در دوران مدیریت او بر صنعت پتروشیمی انتشار اخبار مربوط به افتتاح طرح‌ها ، ثبات و توسعه در این صنعت را نوید می داد،آنچنان که وزیر نفت از آن به عنوان سال استثنایی صنعت پتروشیمی نام برد.

در حقیقت مجموعه شرایط از لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان تا مدیریت کارآمد شاهدایی، دوران پسابرجام را به دوران طلایی صنعت پتروشیمی در کشور تبدیل کرد. آنچنان که پس از بهره برداری از 13 طرح پتروشیمی، این صنعت هم اکنون در انتظار افتتاح بیش از 30 طرح در سال 97 نشسته است.

یکپارچگی و نظام مند کردن صادرات محصولات پتروشیمی با ظرفیت صادراتی سالانه 10 میلیارد دلار به منظور ارتقاء جایگاه صنعت پتروشیمی کشور در منطقه و تبدیل شدن آن به یک هاب بزرگ منطقه ای از آخرین تصمیمات شجاعانه شاهدایی در مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بود که به گفته او به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حفظ منافع ملی اجرایی شد.

پیام انتصاب شاهدایی

انتصاب مرضیه شاهدایی به یکی از مهم ترین مناصب اجرایی در صنعت نفت به خوبی نشان داد که سقف شیشه ای در ایران ترک خورده است .زنان متخصص و توانمند با اعتماد به نفس و جدیت می توانند، پله های پیشرفت در سمت های مهم مدیریتی را طی کنند. در حقیقت باید گفت که این همان مسیری است که پیمودن آن در سایر دستگاه های دولتی، بسیار هموارتر از صنعت نفت با چهره شدیدا مردانه ای که از آن سراغ داریم به نظر می رسد. تنها کافی است که سایر وزرا همچون وزیر نفت در عمل به دستور رئیس جمهور شجاعت داشته باشد.

نظرات بینندگان