arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶

درخواست شهردار اهواز: اختصاص عوارض آلایندگی نفت به اهواز در قانون بودجه 97

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهردار اهواز با بیان اینکه با وجود فعالیت بیش از 220 حلقه چاه فعال نفت در اهواز، مردم این شهر از عوارض آلایندگی نفت بی‌بهره هستند، گفت: وضعیت آلودگی کنونی در اهواز می‌طلبد تا در قانون بودجه 97 موضوع آلایندگی نفت و صنایع مربوطه لحاظ شود.

به گزارش ایسنا، منصور کتانباف در همایش شوراها و شهرداران خوزستان که امشب (پنجشنبه 27 مهرماه) در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آلودگی، محیط زیست، هوا، آب و خاک به علت عدم توجه انسان‌ها به این نعمت خدادادی، مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان به همراه داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به ریزگردها، پیامدهای ناشی از فعالیت‌های صنعتی، صنایع نفت و فعالیت‌های تولیدی فولاد و تولید فاضلاب و پساب‌های صنعتی و خانگی، و رهاسازی آن در رودخانه و به نابودی کشاندن بهترین خاک در خطه خوزستان، می‌طلبد که برای جبران این نقیصه در قانون بودجه سال 97، موضوع آلایندگی نفت و صنایع مربوطه گنجانده شود.

شهردار اهواز افزود: با وجود بیش از 220 حلقه فعال چاه نفت در کلانشهر اهواز، مردم این شهر از عوارض آلایندگی نفت بی‌بهره هستند.

کتانباف با اشاره به اینکه قوانین شهرداری‌ها در کشور به روز نیستند، عنوان کرد: متأسفانه در حالی که 70 درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند، شهرداری‌ها در نظام اداری کشور تعریف مناسبی ندارند. به علت عدم وجود درآمدهای پایدار و به منظور جلوگیری از شهرفروشی ناشی از این مشکل، پیشنهاد می‌شود که اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به طور مساوی بین دولت و شهرداری‌ها تقسیم شود.

وی ادامه داد: آنچه که در حال حاضر به عنوان بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود، قابل محاسبه نیست زیرا قانون به شهرداری‌ها اجازه حسابرسی نداده است. عوارض جرایم رانندگی، عوارض سوخت، گمرک و عوارض فرودگاهی به موقع و به صورت کامل به شهرداری پرداخت نمی‌شود.

شهردار اهواز خواستار پیگیری بخش بدهی‌ها و معوقات دولت به شهرداری‌ها شد و گفت: بحث بافت فرسوده و عدم پرداخت سهم دولت و همچنین عدم ارائه بسته‌های تشویقی، مساله بسیار مهم و قابل توجه دیگری است که باید پیگیری شود.

کتانباف با بیان اینکه به حمایت قاطع دولت از پروژه مترو و حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی اهواز نیاز داریم، اظهار کرد: بیش از یک دهه است که کلانشهر اهواز تلاش دارد تا مترو را راه‌اندازی کند، این دوره فعلی نیز دوره‌ای است که می‌توان با حمایت و کمک دولت این مساله را برای مردم اهواز حل کرد.

وی ادامه داد: همچنین بحث اتوبوسرانی از دیگر مشکلات اساسی شهر است که مردم را گرفتار کرده است. تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی از دیگر بحث‌هایی است که باید پیگیری شود. با وجود ساختمان‌های بلند در شهر، حتی از یک دستگاه خودروی آتش نشانی مناسب که بتوان آن را در موقع نیاز مورد استفاده قرار داد، برخوردار نیستیم.

شهردار اهواز با اشاره به مشکلات ناشی از اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشینی در اهواز تصریح کرد: عمده اراضی در بحث حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی بدون سند مالکیت و تصرفی هستند و باید حتما تعیین تکلیف شوند و شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند از حداقل امکانات و خدمات شهری بهره‌مند شود.

همچنین در این جلسه، یوسف زمانی اصل شهردار شوش گفت: تا سال گذشته از محل اعتبارات بند "و" تبصره شش قانون بودجه، به شهرداری‌هایی که در مسیر حرکت زوار حسینی در مراسم اربعین بودند، کمک‌هایی می‌شد که این کمک‌ها امسال هم به صورت ناقص انجام شده است و هم در تخصیص این اعتبارات، برخی از شهرها حذف شده‌اند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود این کمک‌ها چه در بحث اربعین و چه در بحث راهیان نور انجام شود. متأسفانه در بحث درآمدهای پایدار در کشور هم کلانشهرها و هم شهرهای کوچک نتوانستند موفق باشند و در خوزستان نیز وضعیت به همین شکل است.

شهردار شوش عنوان کرد: انتظار می‌رود که از محل اعتبارات بند "و" تبصره شش قانون بودجه که پارسال تخصیص داده شد، امسال نیز به ویژه به شهرهایی مانند شوش که بالاتر از 100 هزار نفر جمعیت دارند و نه کلانشهر محسوب می‌شوند و نه در این اعتبارات جای دارند، رقمی اختصاص یابد.

زمانی اصل با اشاره به مشکلات مالی ناشی از تعدیل نیرو در شهرداری‌ها بیان کرد: تعدیل نیرو از عهده شهرداری‌ها برنمی‌آید. چهار درصدی که باید بابت شرایط شغلی به نیروهای بازنشسته پرداخت شود، خیلی برای شهرداری سنگین است. در ماه گذشته 20 نفر از کارگران شهرداری شوش بازنشسته شدند که در مجموع این چهار درصد و همچنین بحث سنوات این کارگران برای ما یک میلیارد تومان هزینه داشت.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

برچسب ها: اهواز ، شهرداری
نظرات بینندگان