arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

عارف:باید از دولت یکصدا شنیده شود / از ترکیب کابینه خوشحالیم اما...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا عارف از دیگر نمایندگانی بود که در موافقت با کابینه پیشنهادی روحانی پشت تریبون قرار گرفت.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، وی که به جای زهرا ساعی پشت تریبون قرار گرفته بود، گفت: شرایط خوبی برای کار دولت دوم روحانی فراهم است، از یک سو عملکرد خوب دولت یازدهم، و از سوی دیگر تغییر شرایط کشور به نسبت چهارسال گذشته کمک خوبی برای دولت دوم اقای روحانی است. نکته مهمتر همکاری و همراهی مجلس با دولت است که می تواند به عملکرد ارزشمند دولت کمک کند.

رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: ضمن حمایت کلی از مجموعه وزرای پیشنهادی، می گویم که انتخاب های بهتری هم احتمالا دولت می توانست داشته باشد به خصوص عدم حضور وزیر زن را یکی از ایرادهای کابینه می دانیم. با این وجود دولت برای اجرای برنامه های خود نیازمند همدلی و تفاهم است. باید از دولت یک صدا شنیده شود.

اهم اظهارات محمدرضا عارف را در ادامه بخوانید؛

*صمیمانه از دولت بخاطر برنامه و خط مشی پیشنهادی‌اش تشکر می کنم ، این برنامه بیانگر شناخت دقیق دولت از مسائل و اولویت‌های کشور دارد. از جمله این برنامه ها که در 16 بند مطرح شده است توجه به منافع ملی، تعامل سازنده با دنیا، رعایت حقوق شهروندی مبارزه با فساد، حمایت از زنان و جوانان، توسعه پایدار محیط زیست و ... است. این برنامه بیانگر جهت گیری درست و صحیح دولت در چارچوب اسناد بالادستی است. در واقع برنامه های دولت منطبق با سند چشم انداز و دیگر سیاست های کلی در بخش های مختلف چون سیاست های کلی اصل 44 یا اقتصاد مقاومتی است.

* اما آنچه که امروز به عنوان یک ضرورت مطرح است و وظیفه سازمان برنامه و بودجه نیز هست که به آن رسیدگی کند نداشتن شاخص های کمی برای ارزیابی عملکرد برنامه دولت و وزرا است. انتظار ما این است که در برنامه های خوبی که دولت ارائه کرده شاخص های کمی ارزیابی هم توسط سازمان برنامه و بودجه در چارچوب احکام برنامه شششم تدوین شود.

*جهت گیری اصلی اقتصاد دولت بر اصلاح ساختار باید باشد. در بخش اقتصاد اغلب مشکلات ریشه در مسائل و مشکلاتی است که در مسائل اقتصادی داریم. اصلاح اقتصادی برای دستیابی بر رشد اقتصادی فراگیر و مستمر و ضد فقر مهمترین مساله امروزکشور است. ثبات اقتصادی اهمیت زیادی دارد و باید زمینه رشد اقتصادی پایدار فراهم شود.

*توسعه بخش خصوصی یک ضرورت است، باید به مفهوم واقعی بخش خصوصی میدان دار باشد. افزایش درون زایی اقتصاد، اصلاح سیاست های پولی، مالی و ارزی و انرژی برنامه های مهمی هستند که دولت آنها را در برنامه خود لحاظ کرده است. اصلاح ساختار اقتصاد بخصوص نظام بانکی کشور اهمیت زیادی دارد. متاسفانه نظام بانکی کشور در وضعیت نگران کننده است. نمی خواهم واژه تندتر را بگوییم. حقیقتا باید اولویت اول دولت اصلاح نظام بانکی کشور باشد. تغییر ساختار نظام مالیاتی باید مدنظر قرار بگیرد. فرارمالیاتی یک معضل اقتصادی است. ما تجربه موفقی برای تک نرخی کردن ارز هم داریم، امروز هم باید این ضرورت تبدیل به یک اولویت شود. اصلاح قوانین بازنشستگی، جذب سرمایه گذاری خارجی از دیگر اولویت های مهمی است که باید مدنظر باشد و دولت به آن توجه کرده است.

*در بخش اجتماعی هم جهت گیری اصلی دولت مقابله با اسیب های اجتماعی است. با اهداف خوبی که دولت دیده است می شود امیدوار بود که در 4 سال اینده وضعیت خوبی داشته باشیم. در همین بخش بازنگری در ساختار و فرایند نظام آموزشی دیده شده است. باید به سند بنیادین تحول آموزش و پرورش که سندی مترقی است توجه کرد و دغدغه کل دولت باشد. گا م های خوبی در دولت اول برداشته شده است و باید ادامه یابد.

*در بخش فرهنگی واگذاری اغلب تصدی ها به بخش ها غیردولتی مدنظر است. وعده هایی صنفی خوبی به هنرمندان داده شده است. مردمی کردن فرهنگ و هنر از دیگر برنامه های دولت است.

*در بخش سیاست خارجی جهت گیری خوبی در راستای تعامل سازنده با دنیا مطرح شده است. اصلی که مورد تاکید رهبری هم است. به نظر می رسد در دولت دوم اولویت سیاست خارجی توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی باشد که دولت برنامه خوبی دارد.

*در بخش سیاست داخلی احکام خوبی دیده شده است. مطالبات بسیاری از مردم و نخبگان و تشکل های سیاسی و مردمی اجرای حقوق شهروندی است. باید به طور جدی این منشور باید اجرایی شود. اجرای قانون دسترسی آزادانه به اطلاعات هم یک مطالبه جدی است. اگر شعار مبارزه با فساد می دهیم راهی نداریم جز اینکه راه دسترسی ازاد به اطلاعات را باز کنیم. تمرکز زدایی و واگذاری تصدی گری های دولت جز راهبردهای حیاتی برای کشور است و دولت باید جدی تر تصدی ها را به استان ها و بخش های غیردولتی واگذار کند.عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم و انسجام بین همه اقوام و ...از دیگر امور مهمی است.


*در رابطه با ترکیب کابینه خوشحالیم که تعدادی از چهره های برجسته دولت قبل هنوزم در کابینه هستند. در بین وزرای پیشنهادی چهره های برجسته ای که سابقه ارزشمند و خوب اجرایی دارند دیده می شود. البته اینکه در آستانه سال تحصیلی وزیر علوم معرفی نشده یک اشکال است و امیدواریم وزیر علوم سریعتر معرفی شود.

*ما حقیقتا نیازمند اتاق های فکر در کشور هستیم، در قالب اتاق فکر یا شورای عالی باید مرتب افرادی از دولت، بخش خصوصی و دانشگاه ها با هم همفکری و رایزنی کنند.

*دولت باید جدی تر در ارتباط با حضور زنان در سطوح مختلف به یک باور برسد و وزرا هم این مهم را دنبال کنند.

نظرات بینندگان