arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

محسنی‌اژه‌ای: کمک به سازمان زندان‌ها از طریق بودجه‌های سنواتی کارساز نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول قوه قضاییه گفت: سازمان زندان‌ها نیازمند حمایت فوق‌العاده دولت و مجلس است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست با رییس و مدیران سازمان زندان‌ها گفت: کار زندانبانی از جنبه‌های مختلف کار دشواری است، به‌خصوص برای ما که در نظام جمهوری اسلامی فقط به نگهداری معتقد نیستیم و احساس مسئولیت بیشتری می‌کنیم. خوشبختانه در دوره‌های مختلف به‌ویژه این دوره، اهتمام ویژه‌ای به اصلاح و تربیت زندانیان، ارتقای سواد زندانیان و بهداشت زندانیان شده است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت اسمی زندان‌ها و تعداد زندانیان موضوع مهمی است، گفت: برخی از ساختمان‌ها قدیمی و فرسوده شده است و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی آن متناسب با امروز نیست‌. همیشه 40 و اندی درصد از زندانیان ما به‌ صورت مستقیم در ارتباط با مواد مخدر هستند که نگهداری آنها و جلوگیری از آسیب‌ زدن به سایرین نیاز به امکانات ویژه دارد و امروز سازمان زندان‌ها از این امکانات محروم است.

وی با اشاره به کمک دولت و مجلس به سازمان زندان‌ها گفت: اگر این کمک‌ها به‌ صورت عادی باشد به هدف‌گذاری انجام‌ شده نمی‌رسیم، بلکه نیازمند حمایت فوق‌العاده دولت و مجلس هستیم. اگر دولت واقعاً امکان اینکه کمک ویژه‌ای ظرف دو سه سال انجام دهد تا زندان‌ها از این وضعیت حداقل در بحث ساختمان خارج شود را ندارد، دولت و مجلس اجازه بدهند در تعدادی از پرونده‌های اقتصادی، بخشی از جریمه‌های نقدی به سازمان زندان‌ها اختصاص یابد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در یک پرونده در چند سال اخیر، 700 میلیارد به خزانه واریز شد. ما در اینجا کسری دو الی سه هزار میلیارد تومانی داریم و کمک از طریق بودجه‌های سنواتی کارساز نیست. دستگاه‌های مختلف مثل شهرداری‌ها، یکسری امکانات و اختیارات دارند که اگر کمک کنند، یک مقدار فشارها به سازمان زندان ها کم می‌شود. برنامه ششم وظایفی را پیش‌بینی کرده و باید همت‌مان بر اجرای آن باشد. اگر اجرا نشود فایده‌ای ندارد، این برنامه وظایفی را برای سازمان زندان‌ها و قوه‌ قضاییه پیش‌بینی کرده و از آقای جهانگیر تقاضا دارم معاونت حقوقی خود را مکلف به مطالعه دقیق آن کند تا از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در قانون در ارتباط با مجازات‌های جایگزین دست قضات تا حدودی باز گذاشته شده و آیین‌نامه‌های لازم نیز تدوین شده تا افراد کمتر محکوم به حبس شود، گفت: اگر در زندان دیدید قراری صادر شده و تودیع آن طول کشیده، به قاضی مربوطه و رؤسای کل منعکس کنید. اگر توانستید موارد حائز اهمیت را به حوزه ریاست و خود من نیز منعکس کنید تا پیگیری و روندها اصلاح شود.
نظرات بینندگان