arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۶

نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر را قانع کننده دانستند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با 51 رای موافق، 118 مخالف و 6 رای ممتنع ازمجموع 205 نماینده حاضر پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوال نماینده مردم شاهین شهر را قانع کننده دانستند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در جلسه امروز مجلس این سوال را مطرح کرد که چرا مجوز بیش از 600 نشریه بعد از چندین ماه از زمان مقرر قانونی صادر نشده است؟

صالحی امیری به این سوال پاسخ کامل داد اما نماینده سوال کننده پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که از پاسخ های وی قانع نشده است.

بنابراین این سوال و پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد و مجلسی ها با رای خود اعلام کردند که پاسخ های صالحی امیری قانع کننده بود.

**در دولت یازدهم بیش از همه ادوار قبل به متقاضیان نشریه مجوز داده شده است

در ابتدای بررسی این سوال احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش این کمیسیون در سوال نماینده شاهین شهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این سوال که با عنوان چرا مجوز بیش از 600 نشریه بعد از چندین ماه از زمان مقرر قانونی صادر نشده است، در جلسه 12 بهمن ماه 1395 این کمیسیون با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده سوال کننده مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه ابتدا حسینعلی حاجی دلیگانی در توضیح سوال خود بیان کرد همان گونه که می دانید از سیاست های اعلامی این دولت توجه به آزادی بیان و احترام به صاحبان فکر و اندیشه و خرد و توجه به اصحاب رسانه و رشد کمی و کیفی نشریات و رفع محدودیت ها در این حوزه است.

وی ادامه داد: به گفته حاجی دلیگانی به چه دلیل به رغم این سیاست های اعلامی و تعیین زمان مشخص از سوی قانون گذار جهت رسیدگی به تقاضای افراد جهت دریافت مجوز نشریه مجوز 600 نشریه واجد شرایط صادر نشده است؟ بسته بودن فضا باعث از بین رفتن اعتماد مردم می شود. قانون به شما اجازه نمی دهد که بگویید فعلا مجوز نمی دهیم، شما موظفید ظرف سه ماه پاسخ متقاضی را بدهید.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال بیان کرد اثر این همه نشریه چیست؟ انگیزه بسیاری از این تقاضاهای اخذ مجوز نشریه غیرتخصی است. بعضی از نشریات فقط مجوز دارند و گاها تیراژی بسیار محدود و به همین علت در جلسه قبل هیات نظارت بر مطبوعات طرحی مطرح شد که بر آن مبنا قرار شد فعلا به صورت غیررسمی تا پایان سال مجوزی صادر نشود و در خصوص مجوزهای صادر شده نیز بررسی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین دلیل و از این به بعد در هنگام بررسی صلاحیت اخذ مجوز نشریات علاوه بر صلاحیت های اخلاقی، صلاحیت های حرفه ای نیز سنجیده می شود. در این دوره بیش از همه ادوار قبل به متقاضیان نشریه مجوز داده شده است.

وی افزود: در پایان با توجه به عدم اقناع سوال کننده از توضیحات وزیر، کمیسیون تخصصی قلمرو سوال را ملی دانست.

** مدیران متخلف وزارت فرهنگ موجب بیکاری هزاران نفر از صاحبان قلم و اصحاب رسانه شده اند

حاجی دلیگانی با طرح سوال خود گفت: بر طبق قانون هیات نظارت بر مطبوعات سه ماه فرصت دارد درخواست صدور مجوز برای نشریه ها را بررسی کند و به درخواست آنان بله یا خیر بگوید، تاکنون 1560 متقاضی برای دریافت مجوز نشریه ثبت نام کرده اند، اما هیات نظارت به مهلت سه ماهه خود در این خصوص عمل نمی کند و اینها همچنان معطل مانده اند.

وی با یادآوری این که در خصوص صدور مجوزها اعمال سلیقه انجام می شود، اظهار کرد: در مجلس ششم مرحوم بورقانی نماینده مجلس به وزیر ارشاد وقت در مورد صدور مجوز تذکر داد و معاون کنونی وزیر ارشاد آن موقع به صورت سلیقه ای گفت مجوز می دهیم. ضمن اینکه خانم فائزه هاشمی در همان سال‌ها درخواست مجوز یک روزنامه داشتند و آقای انتظامی آن موقع گفت صلاح نداسته ایم مجوز روزنامه بدهیم و با هفته نامه موافقت کردیم.

وی ادامه داد: وزیر ارشاد در جلسه کمیسیون فرهنگی بیان کرد که برخی درخواست مجوزها با انگیزه های غیرحرفه ای صورت گرفته است که به این افراد نباید مجوز داد، این اقدام یعنی انگیزه خوانی خلاف قانون است.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: صرف نظر از مسئله آزادی بیان، مدیران متخلف وزارت ارشاد موجب بیکاری هزاران نفر از صاحبان قلم و اصحاب رسانه شده اند ، البته نماینده مجلس که عضو هیئت نظارت است هم در مقابل این تخلف به نظر می‌رسد که گزارشی را ارائه نداده اند.

علی مطهری نایب رییس دوم مجلس درباره این موضوعی که حاجی دلیگانی بیان کرد که انتظامی در زمان مجلس ششم معاون مطبوعاتی بوده است گفت: آقای انتظامی خودشان امروز حضور دارند، ایشان معاون مطبوعاتی دولت وقت آن زمان نبوده اند و از زمان دولت یازدهم به این سمت رسیده اند ایشان در آن زمان مدیر مسوول روزنامه جام جم بود.

محمدعلی وکیلی عضو هیات نظارت در مطبوعات نیز در این جلسه در تذکری مستند به ماده 79 آئین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به اظهارات حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر مبنی بر این که عضو این هیات گزارشی را ارائه نکرده است، گفت: همکارمان قضاوت زودهنگامی کرد، اجازه می‌خواهم در فرصتی به نمایندگی از مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات گزارشی را تقدیم کنم تا همکاران براساس آن گزارش قضاوت کنند.

علی مطهری نایب رییس مجلس در این راستا گفت: شما قبلا هم می‌توانستید این گزارش را ارائه کنید.
نظرات بینندگان