arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۶

وزیر دفاع هندخطاب به چین: هند امروز با سال ۱۹۶۲ تفاوت دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دفاع هند یک روز بعد از آن که چین از این کشور خواست از جنگ سال ۱۹۶۲ میان دو کشور درس عبرت بگیرد در پاسخ به او گفت: امروز هند با هند سال ۱۹۶۲ تفاوت دارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آرون جایتلی، وزیر دفاع هند اظهار کرد، مناقشه مرزی اخیر بین هند و چین در استان "سیکیم" هند از سوی پکن آغاز شد.

اظهارات جایتلی یک روز بعد از آن مطرح شد که چین از هند خواست به عنوان پیش شرط "گفت‌وگوی معنادار" برای حل مناقشه مرزی دو طرف‌، سربازانش را از منطقه مورد مناقشه "دونگلانگ" عقب ببرد.

چین در عین مطرح کردن این تقاضا، به جنگ سال ۱۹۶۲ با هند که در جریان آن توانست پکن بخش قابل ملاحظه‌ای از مناطق مورد مناقشه را در سه بخش تصرف کند اشاره کرد. در زمان جنگ، هند مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی و همچنین آمریکا قرار داشت.

خبرگزاری هند به نقل از جایتلی گزارش داد: وضعیت سال ۱۹۶۲ متفاوت بود و هند در سال ۲۰۱۷ فرق دارد. دولت بوتان اخیرا در بیانیه‌ای تصریح کرد که منطقه مورد مناقشه به بوتان تعلق دارد. این منطقه در نزدیکی خاک هند واقع است. میان هند و بوتان توافقی برای تامین امنیت وجود دارد.

رسانه‌های هند گزارش دادند که تلاش‌های چین برای ساخت جاده‌ای در منطقه استراتژیک دونگلانگ باعث دور جدید مناقشه میان دو کشور شده است. این منطقه واقع در سه راهی سیکیم-بوتان-تبت میان چین و بوتان واقع بوده و اهمیت استراتژیک دارد.

ارتش هند بر اساس گزارش‌ها اخیرا جلوی ساخت جاده از سوی چین در منطقه دونگلانگ را که یک منطقه مورد مناقشه میان چین و بوتان است گرفت.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرده بود: از بابت اقدامات اخیر چین شدیدا نگران هستیم و به دولت چین اعلام کرده ایم که یک چنین ساخت و سازی نشانگر یک تغییر چشمگیر در وضعیت موجود است که تبعات امنیتی جدی برای هند به همراه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان