arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

وزیر خارجه قطر: محاصره کنندگان دوحه باید اتهامات خود را اثبات کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' تاکید کرد، کشورهای عربی که قطر را محاصره کرده اند باید اتهامات خود از جمله دخالت دوحه در امور داخلی آنها و حمایت از تروریسم را اثبات کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه قطر در سخنانی که وزارت خارجه این کشور آن را منتشر کرد، افزود: کشورهایی که قطر را محاصره کرده اند ، اگر مدعی هستند دوحه در امور داخلی آنها دخالت کرده است باید این اتهام را ثابت کنند و در صورت درست بودن ادعای آنها حق دارند تدابیری اتخاذ کنند تا از امنیت ملی خود دفاع کنند اما این اقدامات باید در چارچوب قوانین بین المللی باشد.

وی اضافه کرد: اگر اختلاف در سیاست خارجی باشد هیچ کسی حق ندارد سیاست خارجی خود را بر یک کشور مستقل و دارای تمامیت ارضی دیکته و مسلط کند.

'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' گفت: اتهام زنی ها درخصوص حمایت قطر از تروریسم باطل است چرا که دوحه خود یکی از اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش است و میلیاردها دلار به آن کمک کرده و همچنین از طریق پشتیبانی آموزشی، تحکیم فرهنگ گفتمان، حمایت از جوانان و اشتغال آنها در مبارزه با تروریسیم سهیم بوده است.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه 'تاکنون شاهد این چنین دشمنی ضد یک کشور در منطقه نبوده ایم'، افزود: گزینه ما برای حل مشکلات راه حل دیپلماتیک است اما نیاز به یک کشور داریم که با آن مذاکره کنیم و تا این لحظه این مساله حاصل نشده است.

وی اضافه کرد: کشورهای محاصره کننده قطر مدام از طریق رسانه ها بر ابعاد تنش ها می افزایند و در این چارچوب اتهامات بی پایه ای را ضد دوحه مطرح می کنند.

حران بین قطر و چند کشور عربی از آن جا شروع شد که امیر قطر روز جمعه (5 خرداد) در سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب الله و حماس اعلام کرد.

سخنان امیر قطر با واکنش مقامات سعودی مواجه شد و روز دوشنبه (15 خرداد) عربستان به دلیل این که دوحه از سیاست های ریاض در منطقه پیروی نمی کند، قطع رابطه خود را با قطر اعلام کرد؛ درهمین حین دولت های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست های آل سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

سعودی، امارات و بحرین هم مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.
نظرات بینندگان