arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶

کنگره همچنان به دنبال رد پای روسیه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه ای شده، البته این مسئله بهانه ای برای مبارزات داخلی بین حزب دموکرات و جمهوری خواه است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، روزنامه «نیزوایسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در جریان تحقیقات در مورد دخالت احتمالی روسیه در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بیست نفر، بعنوان شاهد، مصاحبه کرده است.
 
در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک "ریچارد بر" رئیس این کمیته از حزب جمهوری خواه و "مارک اورنر" نائب رئیس این کمیته از حزب دموکرات، به مردم آمریکا وعده دادند که روند تحقیقات مستقل و پیگیرانه خواهد بود و قطعا به این سئوال پاسخ داده خواهد شد که آیا دخالت روسیه در امور داخلی ایالات متحده واقعا صورت گرفته است یا خیر.
 
جنجال ارتباط با کاخ سفید در کمیته تحقیق
 
نماینده ای از سوی کمیته اطلاعات سنا در تماس دائم با مجلس نمایندگان کنگره قرار دارد. البته یک جنجال بین حزبی باعث وقفه در جریان این تحقیقات شد. طبق اطلاعات شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، "دوین نونیس" رئیس جمهوری خواه کمیته اطلاعات کنگره متهم شده که با کاخ سفید در این رابطه در ارتباط نزدیک بوده است.
 
نونیس پیش از این به نقل از منابع اطلاعاتی گفته بود که برخی مکالمات اعضای تیم "دونالد ترامپ" توسط سرویسهای امنیتی آمریکا کنترل شده است. ولی وی تصمیم گرفته بود تا این اطلاعات را با همتایان خویش در کمیته اطلاعاتی در میان نگذارد. این مسئله باعث خشم "آدام شیف" نائب رئیس کمیته از حزب دموکرات شده که خواستار برکناری وی از سمت خویش شده بود. در نهایت ظاهرا اعضای جمهوری خواه و دموکرات مجلس سنا تصمیم گرفتند تا راه حل معقولانه ای برای این مشکل پیدا کرده و بطور جدی به این مسئله بپردازند.
 
در میان بیست شاهد احضار شده به کمیته تحقیق، افراد نزدیک به ترامپ، از جمله "جرد کوشنر" مشاور رئیس جمهوری  و برخی از کارکنان ستاد انتخاباتی وی نیز دیده می شوند.
 
نخستین جلسه شنود علنی در مورد «دخالت روسیه» با حضور کارشناسان روز پنج شنبه برگزار شد و نشست بعدی در تاریخ سوم آوریل خواهد بود. به گفته ریچارد بر و مارک اورنر، این تحقیقات تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه خواهند یافت. این دو سناتور بر اهمیت شواهد یافت شده در مورد اقدامات هکرهای روسی که در جریان انتخابات به نفع ترامپ و علیه "هیلاری کلینتون" فعالیت داشتند، تاکید کردند. آنها یادآور شدند که هنوز بسیار زود است نتیجه گیری مشخصی در این خصوص نمود و مردم آمریکا باید تا پایان تحقیقات دقیق در این مورد صبر کنند.
 
"پاول شاریکوف" رئیس مرکز تحقیقاتی موسسه آمریکا و کانادا در آکادمی علوم روسیه معتقد است که روابط روسیه و آمریکا در واقع بهانه ای برای مبارزات بین حزبی در واشنگتن شده است. وی به خبرنگار «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «ردپای روسیه در انتخابات بهانه ای برای مبارزات داخلی بین حزب دموکرات و جمهوری خواه شده است. حتی اگر نفوذ مسکو پیش از این یک شایعه بود، ولی اکنون این مسئله باعث آغاز تحقیقات جدی در این زمینه شده است. قانونگذاران آمریکایی می خواهند بدرستی درک کنند که روسیه تا چه حدی می توانسته در امور داخلی این کشور مداخله داشته باشد.»
 
مدرکی برای اثبات دخالت روسیه در انتخابات وجود ندارد
 
این کارشناس ضمن اشاره به اینکه هنوز هیچ دلیل و مدرک موثقی که دخالت مسکو در انتخابات را ثابت کند، بدست نیامده است، افزود: «بر اساس تمام مدارکی که به کمیته تحقیق ارائه شده، تاثیر اقدامات هکرها در نتیجه انتخابات چندان قابل توجه نبوده است. البته اطلاعات دقیق در این رابطه تا مشخص شدن دقیق به دلیل حساس بودن این موضوع، تا پایان تحقیقات بطورعلنی فاش نخواهند شد.»
 
شاریکوف اطمینان دارد که در هر صورت اگر کمیته تحقیق بتواند مسئله دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا را ثابت کند، چنین نتیجه ای عواقب بسیار جدی برای دولت دونالد ترامپ خواهد داشت. وی می گوید: «البته چنین نتیجه گیری بشکل اساسی تاثیری بر روابط کلی روسیه و آمریکا نخواهد گذاشت، ولی قطعا باعث آغاز روند تشریفات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد.»
 
به گفته وی، مردم آمریکا ممکن است توجه زیادی به مسائل سیاست خارجی نداشته باشند، ولی مسائل داخلی و از جمله انتخابات ریاست جمهوری برایشان اهمیت زیادی دارد و ردپای روسیه در پیروزی ترامپ در انتخابات، می تواند برای او بسیار گران تمام شود. 
نظرات بینندگان