arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

منافع روسیه و اروپا در کمربند اقتصادی راه ابریشم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشگاه مطالعه مسائل صلح استکهلم در همکاری با بنیاد فردریک ابرت گزارشی تحت عنوان "کمربند اقتصادی راه ابریشم: بررسی امور امنیتی و چشم‌اندازهای همکاری اتحادیه اروپا و چین" منتشر کرد.
 
به گزارش انتخاب، این گزارش به برخی جوانب مهم و راهبردی پروژه همگرایی اقتصادی اورآسیا جلب توجه می‌کند که قبلاً به آنها توجه چندان نشده بود. گزارش از سه بخش تشکیل شده است.
 
در بخش اول توضیحاتی در مورد ماهیت کمربند اقتصادی راه ابریشم و علت مطرح شدن آن از طرف چین داده مي‌شود. در بخش دوم اثر این پروژه بر امنیت در آسیای مرکزی و جنوبی بیان مي‌شود. در بخش سوم منافع سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این منطقه و چشم‌اندازهای تعامل با چین و دیگر کشورها در چارچوب کمربند اقتصادی راه ابریشم بررسی مي‌شود.
 
 
در گزارش گفته مي‌شود این پروژه منافع سیاست خارجی روسيه در منطقه و امور امنیتی آن را تحت الشعاع قرار نداده و از فعالیت اتحاد اقتصادی اورآسیا جلوگیری نمی‌کند. برعکس، حتی مي‌شود گفت برتری چین در منطقه می‌تواند به نفع روسيه باشد.
 
اوضاع را مي‌شود "تقسیم کار" نامید: روسيه نفوذ شدید سیاسی و نظامی در منطقه را حفظ می‌کند در حالی که چین در توسعه آن سرمایه گذاری می‌کند. همچنین خاطر نشان مي‌شود اجرای پروژه با منافع اتحادیه اروپا اساساً مغایرت ندارد.
 
در گزارش توصیه مي‌شود اتحادیه به روابط با کشورهای کلیدی منطقه - چین، هند و روسيه - توجه کند. همچنین در گزارش از نقش روسيه در توسعه همکاری چین و اتحادیه اروپا ارزیابی کلاً صحیحی شده است. در آن همچنین در مورد روسيه و چشم‌اندازهای اقتصاد آن با خوشبینی محتاط اظهار نظر مي‌شود.

نظرات بینندگان