arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵

روسیه و چین قطعنامۀ شورای امنیت علیه سوریه را وتو کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه (10 اسفند) درباره بررسی پیش‌نویس قطعنامۀ پیشنهادی برخی از کشورهای غربی ازجمله امریکا، انگلیس و فرانسه برای اعمال تحریم‌های جدیدعلیه سوریه برگزار شد.  
 
به گزرش انتخاب، مطابق پیش‌نویس این قطعنامه،  یازده مقام سوریه و ده نهاد در ارتباط با آنچه حملات شیمیایی دولت دمشق در جریان درگیری‌های این کشور عنوان شده است، هدف تحریم قرار گرفته اند.
 
بر مبنای این قطعنامه، فروش، تأمین یا انتقال هرگونه بالگرد و اقلام مربوطه ازجمله قطعات یدکی به نیروهای مسلح یا دولت سوریه ممنوع است.
 
جلسه بررسی پیش‌نویس این قطعنامه در حالی  برگزار شد که مذاکرات سوری-سوری از هفته گذشته با میانجیگری سازمان ملل در ژنو آغاز شد.
 
روسیه پیشتر ضمن مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه، هشدار داده بود قطعنامه پیشنهادی غرب را وتو خواهد کرد.
 
رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه با قطعنامۀ  پیشنهادی و ضد سوری کشورهای غربی در شورای امنیت مخالفت کرده و آن را نادرست دانست.  
 
ولادیمیر پوتین تصریح کرد: «اعمال تحریم ضد سوریه در شرایط فعلی مناسب نیست و مانعی برای مذاکرات خواهد بود و به اعتمادسازی ضربه می‌زند.»
 
رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت روند مذاکرات سوریه در آستانه به‌صورت مثبت ادامه دارد و این مسئله خوشحال‌کننده است.
 
وی در ادامه تأکید کرد روسیه با اعمال تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه دولت سوریه موافقت نخواهد کرد.
 
روسیه از آغاز مناقشات و ناآرامی‌های سوریه در سال 2011 میلادی تاکنون، شش قطعنامۀ شورای امنیت دربارۀ سوریه را وتو کرده است.
 
بریتانیا و فرانسه در اواخر دسامبر 2016 میلادی، در واکنش به آنچه نتایج تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی دربارۀ سوریه عنوان شد، اولین نسخه از پیش‌نویس قطعنامۀ ضد سوری را به 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل ارائه دادند.   
 
روسیه نتایج تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را زیر سؤال برده و اعلام کرده است هیچ مدرک کافی برای اقدام شورای امنیت علیه سوریه وجود ندارد.
 
دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نیز اتهام‌های ادعایی را رد و تأکید کرده است نیروهای این کشور در درگیری‌های این کشور از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده‌اند.
نظرات بینندگان