arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

مخالفت اروپا با موضع ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به‌اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل رعایت مرزهای ۱۹۶۷ بر اساس قطعنامه‌های نوشته‌شده در سازمان ملل همواره مورد تأکید اروپا بوده است. اروپا در رعایت مسائل حقوق بشر و قوانین بین‌الملل توجه و تأکیدات ویژه‌ای دارد.
 
به گزارش انتخاب، «رضا حجت شمامی»، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اظهارات ژان مارک ایرو وزیر خارجه فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌ خود مبنی بر اینکه موضع ایالات‌ متحده در قبال مسئله اسرائیل و فلسطین نگران‌کننده و گیج‌کننده است، با اشاره به مخالفت اروپا با موضع ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی یادآوری کرد: برای روشن شدن فضای حاکم در مناسبات آمریکا و اسرائیل باید گفت که بین دولت اوباما و نتانیاهو ناسازگاری‌هایی وجود داشت؛ اما امیدواری اسرائیل در دوره مناظره انتخاباتی و حال حاضر با روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده است؛ لذا اسرائیل سیاست‌های خود را با شدت بیشتری ادامه می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها بحث شهرک‌سازی است.
 
وی با تأکید بر اینکه دولت ترامپ در رابطه با اسرائیل به‌دنبال فضای دلجویانه­‌ای است، افزود: ترامپ با این سیاست خواهان نشان دادن انتقادات خود به دولت پیشین است، بدین طریق به‌‌طور همه‌‌جانبه از اسرائیل حمایت خواهد کرد، به همین دلیل مشاهده می‌شود که آمریکا در قبال بحث شهرک‌سازی موضع بسیار ملایمی را اتخاذ کرده است؛ به‌‌طوری‌ که واشنگتن در شدیدترین حالت موضع‌گیری خود اعلام کرده که این شهرک‌سازی‌ها ممکن است برای صلح مناسب نباشد. اسرائیل با توجه به بحث انتقال پایتخت به بیت‌المقدس شاهد عقب‌نشینی آمریکا است و باید دید که واشنگتن بعداً در این رابطه چه تصمیمی خواهد گرفت.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به اختلاف‌ نظرهای اروپا و آمریکا در مورد مسئله اسرائیل اشاره داشت: این مسئله در دوره ترامپ از دو بعد قابل‌ بررسی است؛ نخست بحث رعایت مرزهای 1967 است که بر اساس قطعنامه‌های نوشته‌ شده در سازمان ملل همواره مورد تأکید اروپا بوده است. اروپا در رعایت مسائل حقوق بشر و قوانین بین‌الملل توجه و تأکیدات ویژه‌ای دارد؛ اما در مقابل آمریکا از موقعیت مناسبی نسبت به رعایت حقوق بشر برخوردار نیست. البته مخالفت اروپا در مورد شهرک‌سازی تند و رادیکال نیست؛ آن‌ها همواره از این مسئله انتقاد کرده‌اند. بحث اصلی اینجا است که؛ چرا این مخالفت‌ها به‌‌صورت علنی‌تر اتفاق می‌­افتد؟
 
وی با اشاره به مواضع فرانسه و آلمان بیان داشت: این مسائل به مسائل داخلی اروپا برمی‌گردد. اروپا در حال حاضر در فضای بسیار حساسی قرار گرفته و جنبش‌های هویتی شکل‌گرفته در اروپا باعث شده که گرایش‌های سیاسی به‌سمت ملی‌گرایی و راست‌گرایی متمایل شود. اکنون در هلند، آلمان و فرانسه انتخابات در پیش رو است؛ لذا اروپا از این نگران است که در این کشورها و به‌‌خصوص فرانسه و هلند رادیکال‌ها قدرت را در دست بگیرند. از طرفی با توجه به سیاست‌های اتخاذشده ترامپ مانند ضداسلام‌گرایی و ضدمهاجرت و پیروی رادیکال‌های فرانسه و هلند از این سیاست‌ها، احتمال قدرت گرفتن آن­ها کم نیست.
 
حجت شمامی با بیان امکان همسویی جریان­های رادیکال اروپا با دولت جدید آمریکا مطرح کرد: رهبر حزب رادیکال هلند اعلام کرده است که در صورت پیروزی، مسلمانان را بیرون خواهد کرد. اگر این موضوع در فرانسه نیز اتفاق بیفتد با توجه به اینکه جمعیت زیادی از مسلمانان در فرانسه و آلمان زندگی می­‌کنند، فاجعه­‌ای رخ خواهد داد و موجب واگرایی اروپا خواهد شد، لذا دولتمردان کنونی اروپا به‌‌گونه‌ای مخالف سیاست‌های ترامپ که همسو با رادیکال‌های اروپایی است، هستند.
 
وی با تأکید بر اینکه محبوبیت ترامپ در حال کاهش است، ارزیابی کرد: هر روز آشفتگی‌های سیاسی کاخ سفید نیز به این موضوع دامن می­‌زند. دولتمردان اروپایی با تعمیم دادن این مسئله به رادیکال‌های فرانسه، هلند و آلمان به‌گونه‌ای از افزایش محبوبیت آن‌ها نیز جلوگیری و آن‌ها را به ترامپیسم متهم می‌کنند. اروپایی­ها از این طریق آن­ها را از دست یافتن به قدرت ناکام و همگرایی اروپا را حفظ می­‌کنند؛ بنابراین اروپا نسبت به گذشته به‌دلایل مختلف و از جمله دو دلیل مذکور راحت‌تر و آشکارتر می‌تواند با آمریکا مخالفت و مواضع خود را اعلام کند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان