arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

عواقب لبخند ملیح مان به نوشابه ، فست فوت و ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با وجود توصیه پزشکان مبنی بر رعایت اوصل تغذیه متاسفانه بیماری های فشارخون و سرطان و... در ایران به زیر چهل سالگی رسیده است و در مقابل آن فقط لبخند ملیح می کنیم.
 
نگرانی یک دهه متولیان سلامت این شده که ایرانی‌ها با این سبک زندگی که در پیش گرفته‌اند به کجا خواهند رسید. آمارهای بی‌تحرکی، اضافه وزن، دریافت کالری اضافه بر اثر پرخوری، نمایه ترسناکی از شیوع بیماری‌های غیر واگیر را برای متولیان سلامت ترسیم کرده است؛ نمایه‌ای که هر روز هم اعدادش رو به افزایش است.
 
اعداد این نمایه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها گوی سبقت از بابت «زندگی در زمان حال» را از شهروندان ١٩٦ کشور جهان ربوده‌اند اما فقط در زمینه تغذیه و رشد عرضی ابعاد بدن و جالب اینکه هموطنان‌مان وقتی روبه‌روی دوربین رسانه ملی می‌ایستند تا به این سوال ساده جواب بدهند که «شما با این سن کم چرا تحرکی ندارین و ورزش نمی‌کنین و اونقدر فست فود و نوشابه می‌خورین و چرا اینقدر چاقین‌؟» لبخند ملیحی می‌زنند مثل تمام افراد خطاکار که مچ‌شان سربزنگاه باز می‌شود و در حالی که دندان‌های نامیزان‌شان را به نمایش می‌گذارند، می‌گویند: «بله. حق با شماست. ولی دیگه اینطوری عادت کردیم.»
 
 
ایران تنها کشوری است که مردمانش، عادت کرده‌اند از بیماری‌های غیر واگیر استقبال کنند. توصیه‌ها، نصیحت‌ها، هشدارها و تهدیدهای مسوولان سلامت هم هیچ فایده‌ای ندارد. آمارهای شیوع بیماری‌هایی که فقط و فقط، شهروندان در بروز و ظهورش مقصر بوده‌اند، واقعا نگران‌کننده است.
 
آمار ابتلا به فشار خون، دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان آن هم در جمعیتی که نیروی مولد است و سرمایه اقتصادی کشور، یک هشدار جدی برای آینده تولید و بازدهی ایران است. بنا بر شواهد مسوولان سلامت، سن بیماری‌های غیرواگیر به دلیل سبک غلط زندگی ایرانی‌ها کف ٤٠ سالگی را سال‌هاست که رد کرده و حالا روی تخت‌های بیمارستان‌ها، جوان‌های ٣٠ ساله و ٣٥ ساله به علت دیابت و فشار خون و سرطان و سکته بستری می‌شوند. قطعا هشدارهایی که در این صفحه می‌خوانید هم تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌کند. این اعداد و این جملات، صرفا دقایقی خواننده را سرگرم خواهد کرد و در آینده‌ای نه چندان دور، اهل و عیال سوار ماشین می‌شوند به قصد طباخی /اعتماد

نظرات بینندگان