arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۰

غلظت این ماده سمی در ایران ۵۰ تا ۱۰۰ برابر حد مجاز است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با استاندارد‌های مصوب كشور ۹۰ درصد ایام، آلودگی هوا از حد استاندارد بالا‌تر است، حتی در روزی كه اعلام می‌شود هوا پاك است آلودگی‌های فراوانی در هوا وجود دارد.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا، با بیان این مطلب به بررسی وضعیت تركیبات سرطان‌زا در هوای تهران اشاره كرد كه برای نخستین بار صورت گرفته است.

«یوسف رشیدی» در این‌ باره گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یكی از تركیبات بنزین به نام بنزن مستقیما وارد جریان خون شده و تاثیرات مخربی از خود به جا می‌گذارد.

به گفته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا در سال‌جاری و تاكنون در ایستگاه سنجش هوای شهرری میزان بنزن موجود در هوا ۲۵ برابر حد استاندارد بوده است.

«رشیدی» همچنین براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: میزان تركیبات بوتادین كه از جمله دیگر تركیبات سمی و خطرناك در هوای تهران است نیز تا ۱۰‌برابر حد مجاز است البته تركیب آزبست نیز در تهران بسیار بالاست به‌طوری كهن غلظت این آلاینده در هوای شهرهای پاك دنیا، ۵ صدهزارم است ولی در تهران این میزان ۵۰ تا ۱۰۰ برابر حد مجاز است.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا درمورد آلاینده گوگرد نیز گفت: درحالی‌كه سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده است كه میزان این آلاینده باید صفر باشد، وضعیت گوگرد در سوخت دیزلی ما ۷ هزار پی‌پی‌ام است اما وزارت نفت قول داده تا نیمه دوم سال آینده گازوئیل با گوگرد استاندارد تولید كند.

«رشیدی» افزود: پیش از این قرار بود از سال‌جاری، استاندارد یورو ۳ برای خودرو‌ها اعمال شود ولی به‌دلیل مشكلات موجود در وزارت صنایع قرار است با ۲سال تاخیر، استاندارد یورو ۴برای خودرو‌ها اعمال شود.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا در خاتمه گفت: ‌با وجود ارائه تمام این بررسی‌های اثبات شده، اخلاق و منطق این را می‌گوید كه گزارش‌هایی از این دست باید در حضور مسئولان و متولیان مربوطه ارائه شود تا آن‌ها نیز حرف‌های خود را بزنند و در حق مسئولان مربوطه بی‌انصافی نشود.
نظرات بینندگان