arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۰

هشدار متخصصین درباره پروژه شكست صنعت دارویی كشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمعی از متخصصین و دست اندركاران تولید داروهای بیوتكنولوژی ایران در نامه ای به رسانه ها نسبت به پروِژه شكست صنعت دارویی كشور هشدار داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان جمعی از متخصصین، پژوهشگران، دست اندركاران عرصه علم و فناوری و صنعت بسیار مهم تولید داروهای بیوتكنولوژی كشور در نامه ای به رسانه ها نسبت به خطراتی كه صنعت تولید داروی داخل و بیماران را به شدت تهدید می كند، هشدار داده اند.

در قسمتی از این نامه آمده است: همانطور كه می دانید تامین سلامت آحاد مردم جامعه همواره از وظایف و اهداف عالیه حكومتهاست. در این میان صنعت دارو در راستای سایر صنایع دانش بنیان همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از جمله سلولهای بنیادی ، نانو و فناوریهای هسته ای. مزید اطلاع تا پنج سال قبل داروهای بیماران ام اس در جهان فقط در انحصار آمریكاییها بود اما با لطف الهی و در سایه توجهات ویژه مقام معظم رهبری و سایر دولتمردان و نیز تلاشهای شبانه روزی 15 ساله جوانان، دانشمندان و متخصصین ایران اسلامی، سرانجام در سال 1385 داروی ایرانی ام اس وارد بازار شد و آمریكاییها با انتشار این خبر بهت زده شدند. این درحالی بود كه اعلام این خبر، قیمت سهام شركتهای آمریكایی را با شوك جدی كاهش قیمت روبرو كرد.

بعد از 5 سال حضور در بازار دارویی كشور، امروز مفتخریم كه شاهد كیفیت محصولات ما، پزشكان متخصص كشور و بیش از دهها هزار بیمار مصرف كننده داروها هستند و مقالات متعددی درخصوص اثبات كیفیت و مشابهت ایمنی و اثربخشی دارو با نمونه آمریكایی و اروپایی به چاپ رسیده است.

در خصوص تمامی این داروها ظرفیت تولید كنندگان داخلی نه تنها تامین كننده كل نیاز كشور بوده است بلكه قادر به تامین كل نیاز منطقه خاورمیانه و شمال آمریكا نیز هستند. درحال حاضر این دارو در چندین كشور منطقه به ثبت رسیده و اولین محموله های صادراتی ارسال گردیده است.

مفتخریم كه اولین محصول Hi-Tech ایرانی صادر شده و برای كشور ارز آوری داشته است و علاوه براین در طی 5 سال اخیر محصولات بیوتكنولوژی تولید داخل حداقل موجب یك میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

مجموعه تولید كنندگان محصولات بیوتكنولوژی برای بیش از 1000 نفر متخصص كشور اشتغالزایی ایجاد نموده اند كه بی شك جزء اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: متاسفانه اخیرا شاهد حركت عجیب و تاسف باری از طرف معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت هستیم و آن اقدام به واردات داروهای مشابه تولید داخل از كشور آرژانتین است. به نظر می رسد حذف سهم عمده ای از  بازار ایران از دست وارد كنندگان و حتی ورود به بازارهای جهانی دستهای پنهانی را بر آن داشته است تا این بار پروژه شكست صنعت دانش محور داخلی را با  "نقاب ظاهرا تولیدی" بر زمین بزنند. درحالیكه محققین بسیاری وارد این عرصه می شوند و روز به روز بر تعداد شركتهای دانش بنیان افزون می گردد، سیاستهای معاونت غذا و دارو در تضاد كامل با اهداف سندچشم انداز و نقشه جامع سلامت كشور است.

متاسفانه وزارت بهداشت عنوان می نماید كه قصد شكستن انحصار تولید كنندگان داخلی را دارد. عجیب است كه در تمامی دنیا و حتی در بازارهای آزاد، تمامی دولتمردان به دنبال در اختیار گذاشتن سهم بیشتری از بازار خود در اختیار تولید كننده داخلی هستند اما معاونت غذا و داروی ما رسما اعلام می كند كه با واردات قصد دارد "انحصار تولید كننده داخلی را بشكند."

این در حالیست كه هریك از تولید كنندگان ما قادر هستند محصولات همدیگر را تولید نمایند اما به دلیل بدنه جوان و شكننده صنعت توافق نموده اند كه از رقابت بین تولید كنندگان داخلی بپرهیزند و هریك بر تولید چند قلم دارو متمركز شوند. این در حالیست كه بازار هیچگاه برای تولید كننده داخلی انحصاری نبوده و همواره محصول اصلی آمریكایی و اروپایی با دریافت یارانه در بازار موجود بوده است و تولید كنندگان با كیفیت مشابه و قیمت به مراتب ارزانتر به رقابت با شركتهای چند ملیتی پرداخته اند.

آیا باید به هر نحوی شده بازهم سهمی از داروهای صرفه جویی شده با تولید داخل را از كشور خارج كنیم ؟ آیا نتیجه سالها سیاست گذاران ، قانون گذاران و رهنمودهای مقام معظم رهبری در تاكید بر تولید ثروت از علم را می بایست فدای منافع یك شركت وارد كننده كنیم ؟ آیا در چند سال اخیر در خصوص داروهای تولید داخل كمبودی بروز كرده است؟ آیا مشكل كیفی گزارش شده است ؟

در پایان این نامه خطاب به مدیران و اصحاب قلم عنوان شده است: اگر به سوی شما آمده ایم، دلیل آن این است كه صدای ما را به گوش دلسوزان صنعت و تكنولوژی كشور برسانید چرا كه ما تمام مسیرهای قانونی برای جلوگیری از این حركت غلط را پیموده ایم. آنچه قصد دفاع و احیای آن را داریم چند میلیون تومانی از بازار پرسود دارویی كشور نیست. ما بهترین فرصتهای بین المللی، پرشورترین سالهای زندگانی و به روزترین دانش قرن را در سالهای اخیر برای به ثمر رسیدن این صنعت خرج كرده ایم و نمی توانیم آرام بنشینیم و ببینیم كه باز هم سوداگران عرصه دارو كه سالهاست بازار دارویی كشور را كنترل می كنند و در اختیار دارند، افتخار، قدرت و فناوری را پایمال كنند تا باز هم رشد یك صنعت دانش محور در ایران، افسانه ای باشد یا شاید خاطره ای.

دكتر اسكندر امیدی نیا عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران، دكتر هوشمند ایلكا مدیرعامل شركت زیست دارو دانش، دكتر تولائی عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه بقیه الله، دكتر هاله حامدی فر مدیرعامل شركت سیناژن، دكتر حسینیان مدیرعامل شركت سیناسل، دكتر روح الامینی عضو هیئت علمی دانشكده داروسازی تهران، دكتر سیروس زینلی ، عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران و رئیس شبكه پزشكی مولكولی كشور و نایب رئیس انجمن بیوتكنولوژی ایران و... از جمله امضا كنندگان این نامه هستند.
نظرات بینندگان