arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

مشايي: صلح پايدار فقط با اراده جمعي محقق مي شود

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: صلح و ثبات پایدار فقط با اراده جمعی کشورها تحقق می یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: صلح و ثبات پایدار فقط با اراده جمعی کشورها تحقق می یابد.

 به گزارش خبرگزاری انتخاب، اسفندیار رحیم مشایی در دومین اجلاس جنبه های فنی و عملیاتی برقراری خدمات مالی پستی کشورهای عضو اکو اضافه کرد: همه کشورها صلح را می خواهند و ان را دوست دارند و این آرزوی دیرینه انسان در طول تاریخ است ، اما صلح تنها از طریق مشارکت جمعی ملت ها امکان پذیر است .

وی افزود : یک نفر،یک ملت و یک دولت نمی تواند صلح را به بقیه تحمیل کند و صلح از جنس کارهای تحمیلی نیست و لزومی بر تحمیل صلح نیست.

مشایی گفت: صلح پایدار امکان سرمایه گذاری را به کشورها می دهد و این امکان را فراهم می کند که ظرفیت ها شکوفا شود و با شکوفایی ظرفیتها ، تولید ثروت و آفرینش امکانات می توانیم صلح داشته باشیم . وی افزود: صلح را در فقر و کمبود نمی توان جستجو کرد، باید ظرفیت ها شکوفا شود و برای اینکه ظرفیت ها شکوفا شود ما به عدالت نیاز داریم. رییس دفتر رییس جمهور گفت : سازمان ملل متحد دهه اول هزاره سوم را به نام صلح نام گذاری کرد یعنی اینکه همه ملت های دنیا می دانند و حس می کنند که صلح اصلی ترین نیاز جامعه جهانی است.

 وی افزود: این نام گذاری بسیار زیباست و چه چیزی بهتر از صلح است اما اکنون ماههاست که دهه اول را پشت سر گذاشته ایم اما وقتی به آن نگاه می کنیم می بینیم نه تنها دهه صلح نبوده بلکه بعد از جنگ دوم جهانی یکی از بدترین دهه ها بوده است چرا تحقق نیافت و چرا این گونه شد؟ همه که صلح را خواستند و اولین دهه را به نام صلح نام گذاری کردند علت توفیق نیافتن را می توان دید ، چرا که اعلام دهه صلح کافی نیست و باید اعمال شود.

 وی افزود : علت تحقق نیافتن منویات صلح جهانی این است که جامعه جهانی در مدیریت جهان سهیم نیست یا سهم عادلانه ای ندارد و علتش را باید در اعمال مدیریت جستجو کرد. رییس دفتر رییس جمهور گفت: تنها راه موفقیت، اعمال مدیریت مشترک است؛ آن چیزی که اکنون مشکل جهان است اعمال نکردن مدیریت مشترک است و این مسئله مهمی است.

 وی افزود: اکو سازمان مهمی است که با توجه به موقعیتی که دارد باید از همه ظرفیت های اکو استفاده کنیم. مشایی گفت: استفاده از همه ظرفیت های اکو؛ توسعه مناسبات همه جانبه بین اعضای اکوست که نه تنها موجبات شکوفایی کشورهای عضو می شود بلکه می توان از جهت مدیریتی گام مؤثری برای توسعه ثبات و صلح برداشت.

 وی افزود: موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو اکو مهمترین موقعیت جغرافیای جهانی است، کشورهای عضو در منطقه ای قرار دارند که به دلایل متعدد و فراوان مهمترین منطقه جهان است بنابراین می توانند نه تنها در صلح منطقه بلکه در زمینه صلح جهانی نیز نقش مهمی ایفا کنند.

 رییس دفتر رییس جمهور گفت: امیدوارم این همکاری ها افزایش یابد و منجر به رشد و توسعه کشورهای عضو شود و عوامل مشترک نیز موجب گسترش صلح و ثبات پایدار در منطقه شود و این تنها با گسترش همکاری های منطقه ای امکان پذیر است.
نظرات بینندگان