arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

گودرزی: دشمنی برخی سیاسیون با من، دشمنی با ورزش است/ افشارزاده از استقلال می‌رود

وزیر ورزش و جوانان گفت: اگر دوستان سیاسی امروز به سوی تخریب من گام برداشته‌اند این تخریب متوجه من نیست بلکه متوجه ورزش کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود گودرزی در مراسم رونمایی از دستاوردهای استعدادیابی فدراسیون ورزشی، ضمن تبریک به تمامی اعضای خانواده‌ بزرگ ورزش به خاطر برگزاری چنین مراسمی در زمینه استعدادیابی، اظها‌ر کرد: با برپایی این نمایشگاه فکر می‌کنم که حق ورزش را ادا کرده‌ایم و توانستیم اصول صحیح و منطقی در ورزش را ترسیم کنیم.

وی افزود: بحث اول من در رابطه با اصحاب رسانه و اصحاب سیاسیون است که شاید آنچه که بیان می‌کنند آن چیزی نباشد که در ذهن آنها سپری می‌شود، اما امروز آنچه که ما می گوییم مساله‌ای است که در ذهن مرور و بر زبان جاری می‌کنیم. خیلی‌ها از وزیر ورزش و جوانان سوال می‌کنند که به نظر می‌رسد این سوال‌ها نامفهوم و پیچیده است که شما تاکنون در ورزش چه کار اساسی انجام داده‌اید. باید به این افراد بگویم که ‌در بین مقولات اجتماعی – فرهنگی و ورزش که جزوی از آنها است در تصور آنها ورزش ساختمانی است که فکر می‌کنم باید این ساختمان طبقاتش ساخته شود و کارگران این ساختمان از دانشگاه‌ها هستند.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: ورزش به عنوان یک مقوله اجتماعی نامشهود و نامرئی است و اثرات آن در آینده خود را در جامعه نشان می‌دهد.

گودرزی ا‌ضافه‌ کرد‌: اصحاب رسانه و سیاسیون عادت دارند که به جای تقویت و کمک به توسعه ورزش راه تخریب را پیش‌رو می‌گیرند و از ما می پرسند که تا به حال چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ با توجه به میراث شومی که از گذشته باقی‌ مانده است باید بگویم که نباید شاهد کار شگفتی در کوتاه مدت بود. ما در حال‌ حاضر چهار هزار و 460 پروژه‌ رها شده در سراسر ایران داریم که برای انجام این پروژه‌ ها نیاز به اعتبارات داریم. باید در این زمینه کار ریشه‌ای و اساسی صورت بگیرد. زیر ساخت‌ها به تنهایی نمی‌توانند ما را در انجام کار استعدادیابی کمک کنند. ما نیاز به تقویت نیروهای انسانی داریم تا بتوانیم در استراتژی که تعریف کرده‌ایم خود را از شرایط نامطلوب به وضعیت مطلوب برسانیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطر‌ نشان کرد: شرایط موجود، شرایط مطلوبی نیست، زیرا حرکت ما در گذشته حرکت لحظه‌ای بدون پشتیبانی و سلیقه‌ای بوده است. این حرکت‌ها باید ساماندهی و جهت دار شود. همچنین در حوزه همگانی که پهنه وسیعی از ورزش ایران را در بر گرفته است ما باید بتوانیم استعدادها را از این طریق شناسایی کنیم. ورزش همگانی زمینه سازی برای توسعه ورزش قهرمانی است و به تبع آن هر چقدر در زمینه همگانی فعالیت وسیعی داشته باشیم در بعد قهرمانی نیز عملکرد موفق و رو به رشدی خواهیم داشت.

وی در ادامه ا‌ضافه‌ کرد‌: یکی از اقداماتی که در زمینه بحث استعدادیابی انجام داده‌ایم، اختصاص 10 درصد از اعتبارات فدراسیون‌ها به بحث استعدادیابی تا پایان سال 93 بود که با این بودجه تقریبا 10.5 درصد از روند کار در حوزه همگانی صورت گرفته است. با توجه به جمعیتی که ما در حال‌ حاضر در کشور داریم چه آنهایی که در رده قهرمانی قرار دارند و چه آنهایی که در بعد همگانی هستند، این بودجه جوابگوی نیازهای آنها نیست. ما در سال گذشته تنها 10 درصد بودجه به این بخش اختصاص دادیم و حاصل آن 10.5 درصد رشد ورزش همگانی بود. ما باید کار را فشرده‌تر و منظم‌تر در حوزه همگانی پیش ببریم تا ورزش ما بتواند به جایگاه‌های بهتری دست یابد.

گودرزی خاطر‌ نشان کرد: زمانی که حوزه ورزش را در دست گرفتم کل بودجه‌ای که به ورزش همگانی اختصاص داده می‌شد صفر بود و ما این صفر را تا 10 درصد افزایش دادیم. حال باید فدراسیون‌ها در این زمینه بتوانند اقدامات وسیعی برای افزایش این بودجه انجام دهند. در‌ رابطه با حوزه قهرمانی نیز ما باید بتوانیم برنامه‌های زیادی داشته باشیم. داشتن برنامه در حوزه قهرمانی و توسعه ورزش قهرمانی می‌تواند سبب رشد ورزش همگانی شود، زیرا الگوها، استعدادها، مهارت‌ها و علاقمندی جوانان به یک رشته ورزشی ابتدا در ورزش قهرمانی پدیدار می‌شود و از این طریق ما می‌توانیم گام‌های موثری را در رشد ورزش قهرمانی برداریم.

وی ادامه داد: زمانی که والیبال نمایش خوبی از خود ارائه می داد باشگاه‌های ما مملو از علاقمندان به این رشته شد. من به یاد دارم که در سال‌های 46 – 47 کاپ‌ آسیا در ایران برگزار شد. ورزش رایج در تهران ابتدا والیبال بود و سپس فو‌تبا‌ل و فوتسال شد. پس در نتیجه‌ بحث آمایش رشته‌ها تایید این صحبت‌های من است. ما هر چقدر بتوانیم نظام استعدادیابی خود را تقویت کنیم و ورزش همگانی نیز توسعه پیدا کند ورزش قهرمانی هم سر و سامان پیدا خواهد کرد.

گودرزی همچنین اظها‌ر کرد: در گذشته تمام مراکز ورزش‌های قهرمانی و استعدادیابی که وجود داشت یا تقریبا محلی برای انبارداری شده و یا بدون استفاده رها شده اند. در سه سال گذشته 18 میلیارد برای راه‌اندازی مراکز پیش‌بینی شده است. ما از ابتدا چون چانه ورزش را کوچک گرفتیم نتوانستیم بودجه خوبی را به بدنه ورزش تزریق کنیم. ما باید در راس سه سال آینده با این اعتبارات بتوانیم نواقصی که در خصوص راه‌اندازی مراکز در استان‌ها داریم را برطرف کنیم و آنها را فعال نماییم. قطعا تا پایان سال شش میلیارد دیگر در این زمینه اعتبار لحاظ خواهد شد که من یقین دارم در سال 95 تمامی مراکز استعدادیابی در اکثر استان‌ها ایجاد خواهد شد. باید بپذیریم که برای انجام کارهای استعدادیابی برنامه‌های کوتاه مدت جوابگو نیست و باید در این رابطه کارهای بنیادی و بلند مدت انجام دهیم. البته برنامه‌های کوتاه مدت برای مدیرانی که نتیجه‌ گرا هستند و دوست دارند هر‌ چه‌ سریع‌تر به نتیجه‌ برسند این گونه روش استعدادیابی، روش مناسبی نیست و باید آینده نگر باشند و با صبر و حوصله مقوله استعدادیابی را دنبال کنند.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه خاطر‌ نشان کرد: در حال‌ حاضر در زمینه استعدادیابی ژنتیک و فیزیک بدنی حرف اول را می‌زند که دانشمندان در حوزه ژنتیک این مساله را توصیه نمی‌کنند، زیرا معتقدند که اگر بخواهیم بر اساس ژن، افراد را به سمت ورزش هدایت کنیم و علائم آنها را در نظر نگیریم روش اشتباهی است و مسیر را به بیراهه رفته‌ایم.

گودرزی تاکید کرد: یکی از کارهایی که توسط وزارت ورزش و جوانان در دست اقدام است آمایش رشته‌ها بر اساس علایق جوانان در مناطق مختلف است. ما باید سعی کنیم مناطق را بر اساس رشته‌هایی که دارند و علایق جوانان اولویت بندی کنیم تا بتوانیم گام‌های موثری را برای رشد و جهش ورزش برداریم. به عنوان مثال اگر امروز مازندران مهد کشتی است و نبض کشتی ایران در مازندران می تپد، به خاطر این است که ستاره‌ای در مازندران ظهور پیدا کرد و این امر سبب شد که استعدادها در مازندران به سمت ورزش کشتی سوق یابند. بنا‌بر‌این اولویت بندی علایق جوانان به ورزش مهم‌تر‌ین نکته ای است که ما باید آن را در نظر بگیریم. از سویی دیگر با توجه به این که با کمبود منابع مواجه هستیم باید تلاش کنیم اقتصادی فکر کنیم و با نگاه آمایشی بتوانیم در استعدادیابی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطر‌ نشان کرد: امیدوارم این مساله استعدادیابی با روش آمایش سرزمین در تمام رشته‌ها‌ اتفاق بیافتد. الان ما شاهد هستیم که در فو‌تبا‌ل حجم زیادی از علاقمندان به این رشته گرایش پیدا کرده‌اند و نتیجه‌ شناسایی نخبگان و پرورش و سوق دادن جوانان به این رشته و حمایت از استعدادها یکی از گام‌های بزرگی است که باید به خوبی صورت بگیرد که ما بتوانیم پشتوانه های غنی را در فو‌تبا‌ل داشته باشیم تا دیگر خود را از نبود نیروی انسانی در فو‌تبا‌ل بی‌نیاز کنیم.

وی به نوساناتی که قهرمانان و مدال آوران در المپیک‌های گذشته داشتند اشاره کرد و ا‌دا‌مه‌ داد: اگر ما در المپیک‌های مختلف شاهد کسب چهار مدال یا شش یا پنج مدال و در المپیک گذشته 12 مدال بودیم باید بدانید که نگاه ما به صورت برنامه‌ای و بلند مدت نبوده که شاهد نوساناتی در المپیکهای مختلف بودیم. به طور قطع اگر ما نتوانیم نگاه برنامه‌ای به ورزش داشته باشیم دچار افت خواهیم شد.

وزیر ورزش و جوانان گفت: اگر من در عرصه ورزش حضور دارم و بعضی از دوستان سیاسی تصور می‌کنند که جای آنها را اشغال کرده‌ام باید بگویم که نگاه ما به ورزش یک نگاه ملی است و دشمنی آنها دقیقا دشمنی با ورزش است. ما باید سعی کنیم نگاه خود را از منافع شخصی دور کنیم تا شاهد توفیقات در ورزش شویم. نتیجه‌گرایی، لحظه ای فکر کردن، تصمیمات کوتاه مدت گرفتن و نتیجه‌ سریع خواستن در ورزش روند خوبی برای ورزش کشور نیست. ما باید مبتنی بر برنامه‌های بلند مدت باشیم تا بتوانیم به نتایج خوبی در ر‌قا‌بتهای جهانی و المپیک دست پیدا کنیم وگرنه نتایج همان می‌شود که تاکنون شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: ما امروز نتیجه‌ لحظه‌ای می گیریم و متاسفانه در بعد نتایج تا دوره بعد می‌خوابیم و همین مساله سبب می‌شود که تیم‌های ملی ما فاقد پشتوانه سازی باشند. ما تاکنون نتوانسته‌ایم در لیگ‌های والیبال، بسکتبال، فو‌تبا‌ل، کشتی و ... سه تا چهار تیم منتخب و خوب را در یک سطح انتخاب کنیم، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این مساله در حال رخ دادن است. امیدوارم که بتوانیم برنامه‌های ریشه‌ای و بنیادی را تداوم ببخشیم و با حمایت‌های لازم بتوانیم در استان‌ها و شهرستان‌هایی که منتظر ما هستند تا استعدادهای آنها را شناسایی و حمایت کنیم توفیقات خوبی به دست بیاوریم و انتظارات آنها را برآورده نماییم.

وی در پایان گفت: در گذشته دولت‌ها ورزش را با هزینه بیت المال پیش می‌بردند و این روند خوبی برای ورزش کشور نیست. ما سعی می‌کنیم در کارمان عمل صالح و کار درست در حوزه ورزش انجام دهیم تا با دست پر ورزش را هدایت کنیم. امیدوارم که خداوند در این زمینه توفیقات لازم را به من بدهد و باعث سربلندی جامعه و جوانان کشور شوم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت باشگاه‌های استقلال و پر‌سپولیس گفت که به زودی جایگزین افشارزاده به خاطر دو شغله بودنش مشخص خواهد شد.

محمود گودرزی هم‌چنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال‌ حاضر فقط مدیر‌عامل باشگاه استقلال دو شغله است و پر‌سپولیس چنین شرایطی ندارد. بنا‌بر‌این به دنبال پیدا کردن گزینه‌ی مناسب در باشگاه استقلال هستیم که به زودی جایگزین بهرام افشارزاده اعلام خواهد شد.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود به دلیل اختلافی که بین دکتر سجادی و وزیر وجود دارد او استعفا داده است؟ گفت: من دقیقا نمی‌دانم این اخبار از کجا آمده است. دوست دارم که بدانم این گونه شایعات از کجا منشا می‌گیرد تا جلوی آنها گرفته شود. البته این گونه افراد چون کاری ندارند با مطرح کردن این گونه بحث‌ها به دنبال اشتغال برای خود هستند.

وزیر ورزش و جوانان در‌ رابطه با وضعیت احسان حدادی گفت: احسان حدادی و تمام ورزشکاران ملی ما از سرمایه‌های کشور هستند و نباید بی دلیل روحیه آنها را تخریب کنیم. به نظر می‌رسد اینها مظلوم واقع شده‌اند و با حمایت از آنها باید روحیه‌شان را افزایش دهیم.

وی در‌ رابطه با این که گفته می‌شود یکی از نمایندگان اظهار داشته در دو باشگاه استقلال و پر‌سپولیس بی‌فرهنگی رواج پیدا کرده است، ا‌ضافه‌ کرد‌: نمایندگان نظر خود را می‌گویند و این اظهار نظر آنها است. قطعا ورزش یک روزه دچار بی فرهنگی و بی‌اخلاقی نمی‌شود و ما نباید آنها را زیاد بزرگ جلوه دهیم. ورزش جزو مقوله‌های اجتماعی است و ما باید در یک فرایند بلند مدت برنامه‌های آن را طرح ریزی و دنبال کنیم. ما باید در جهت فرهنگ سازی درست در ورزش کمک کنیم تا شاهد رواج بی اخلاقی ها و بی فرهنگی‌ها در باشگاه‌های کشور شاهد نباشیم. کسانی که در این زمینه‌ اخلاق مداری گام می دارند پر شمار نیستند. ما باید تلاش کنیم با رعایت یکسری قوانین اصول اخلاق مداری در ورزش و به ویژه‌ در باشگاه‌ها ترویج و با بی فرهنگی‌ها مبارزه کنیم.

گودرزی همچنین درباره نتایج ضعیف والیبال و بسکتبال و عدم کسب سهمیه المپیک توسط این دو تیم، تاکید کرد: من ناامید نیستم و معتقدم که در ر‌قا‌بت‌های آینده این دو تیم اگر تلاش خود را بیشتر کنند یقینا می‌توانند سهمیه را کسب کنند. البته ما باید این مساله را قبول داشته باشیم که همیشه تیم‌های ما اول نیستند. مگر فو‌تبا‌ل برزیل تا به امروز همواره در جهان مطرح بوده که ما انتظار داشته باشیم که تیم‌های والیبال و بسکتبال ما در تورنمنت‌های اخیر خود موفق به کسب سهمیه المپیک شوند.

انتها‌ی‌ پیا‌م


نظرات بینندگان