arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

بيمه تمکيلي خبرنگاران دردستور کار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیمه تکمیلی روزنامه نگاران 20 روز پیش مطرح شد و در دستور کار ما قرار گرفت.

حسین انتظامی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما درباره بیمه خبرنگاران گفت: بیمه کردن خبرنگاران توسط نهادهای دولتی سبب سلب آزادی مطبوعات می شود و طبق ماده 46 قانون مطبوعات ، این خود مطبوعات هستند که باید خبرنگاران را بیمه کنند.

وی افزود : ما برای بیمه شدن بیشتر خبرنگاران این طرح را دادیم که هر مدیر مسئولی که خبرنگارانش را بیمه کند از ما پولی دریافت خواهد کرد و همین موضوع سبب شد بسیاری از خبرنگاران بیمه شوند.

انتظامی گفت : یکی از شروط تعلق گرفتن یارانه به بسیاری از نشریات نیز بیمه شدن خبرنگاران است.

وی افزود : برای بیمه خبرنگاران دو گام اصلی برداشته ایم؛ در قدم اول بیمه تکمیلی و در گام بعدی قرار است اگر مدیر مسئولی روزنامه نگاری را بیمه میکند با سمت های خبرنگاری و یا روزنامه نگاری بیمه کند که در سوابق بازنشستگی آن ها تاثیر داشته باشد.

جنتی در پاسخ به سوال سایر خبرنگاران درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت:‌ در جلسه ای که با حضور وزرای اطلاعات، کار و ارشاد برگزار شد، تصمیم بر این شد که وزارت اطلاعات شکایت خود را از دستگاه قضایی پس بگیرد و دستگاه قضایی بهانه ای برای پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران نداشته باشد. من نیز سه بار با مسئولان قضایی صحبت کردم که این اتفاق بیفتد.

جنتی گفت: آنچه که از نظر قانونی و حقوقی صلاحیت دارد، تشکیل انجمن های صنفی مطبوعات در همه استان هاست و قرار شد مسئولان حقوقی سه وزارتخانه با همفکری هم، هماهنگی هایی را انجام دهیم تا موانع جلوی راه تشکیل انجمن های صنفی را برداریم.

وی افزود: در حوزه قضائی نیز اقدامات موثری برای تامین امنیت جانی خبرنگاران انجام شده است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درباره توقیف ماهنامه 9 دی گفت: این ماهنامه 4 بار اخطار گرفت و بلافاصله تبرئه شد اما این بار تیترهای بدی در مورد توافق هسته ای زده بود که موجب سلب امنیت کشور می شد و اگر بار دیگر این ماهنامه به هشدارهایی که می گیرد بی اعتنایی کند، لغو می شود.

جنتی افزود :‌ ما خبرنگاری را ممنوع القلم نکرده ایم و اطمینان دارم که در حوزه کتاب هیچ کس ممنوع القلم نیست اما نهادهای قضائی و سازمان های امنیتی تدابیری در حوزه خبرنگاران اندیشیده اند که برای برداشتن این ممنوعیت ها با آن ها صحبت خواهیم کرد.

وی گفت:‌ وزارت ارشاد امتیازات خاصی برای رسانه های محلی در نظر گرفته است و از نظر یارانه نیز نشریاتی که در مناطق محروم هستند امتیازات ویژه دارند.

جنتی افزود : برای جلوگیری از سوء استفاده شخصی از روزنامه ها سعی می کنیم به افراد دولتی که در حال حاضر درخواست نشریه داده اند مجوز ندهیم.
نظرات بینندگان