arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

آسوشيتدپرس: مذاکرات کري با مقامات ارشد روسيه شکست خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس‌جمهوري روسيه و وزير امور خارجه آمريکا در سوچي، روسيه مذاکرات بسيار حساسي را برگزار کرده و نسبت به همکاري نزديکتر درخصوص اوکراين و سوريه متعهد شدند اما به رويکرد جديدي براي از ميان برداشتن اختلافات اصلي دست نيافتند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، "جان کري"، وزير امور خارجه آمريکا هشت ساعت با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه اين کشور در سوچي گفت‌وگو کرد. اين نخستين سفر جان کري به روسيه از زمان بحران اوکراين بود و با مراسم هفتادمين سالگرد پايان جنگ جهاني در نهم در 2015 تلاقي همزمان شد.

کري در يک نشست خبري با لاوروف گفت: انتظار نداريم که در اينجا به يک راه ويژه دست بيابيم يا اينکه در مذاکراتمان به پيشرفت دست پيدا کنيم. ما به اينجا آمده‌ايم تا مذاکره‌اي کامل و دقيق برگزار کنيم.

از نظر مسکو سفر جان کري به روسيه به احتمال زياد براي عادي‌سازي روابط ميان واشنگتن و مسکو بوده که به خاطر جنگ داخلي در اوکراين و سوريه و همچنين نوع رفتار مسکو با مخالفان و اعطاي پناهندگي به ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا پرتنش شده بود.

در همين حال يوري اوشاکف، مشاور امور خارجي پوتين در اين باره گفت: اين مذاکرات مفيد و مثبت بود.

وزراي امور خارجه آمريکا و روسيه همچنين متعهد شدند تا براي متقاعد کردن طرفين درگير در اوکراين و با هدف اجرا و تحقق آتش‌بس امضا شده در فوريه 2015 تلاش کنند.

جان کري با اشاره به اين مساله که پترو پوروشنکو، رئيس‌جمهوري اوکراين آتش‌بس را با خطر بالقوه مواجه مي‌کند، گفت: ما به شدت به او تاکيد مي‌کنيم که درباره همکاري در زمينه تحقق کامل اين توافق آتش‌بس باز هم فکر کند.

با وجود توافقات ميان اين دو، جان کري و لاوروف در برخي از مسائل همچنان دچار اختلاف هستند.

کشورهاي غربي، مسکو را به دخالت در امور اوکراين و حمايت از جدايي‌طلبان شرق اين کشور متهم مي‌کنند؛ ادعايي که مسکو آن را رد مي‌کند.

جان کري با اشاره به اين موارد اختلافي بار ديگر در اين نشست خبري بر اهميت سازش و آرامش در اوکراين تاکيد کرد.

وي همچنين اعلام کرد، اگر آتش‌بس به صورت کامل در اوکراين تحقق يابد، آمريکا قول مي‌دهد تا برخي تحريم‌هاي اقتصادي عليه مسکو را لغو کند. آتش‌بس شامل عقب نشاندن و خارج کردن ادوات نظامي سنگين، دسترسي بي‌قيد و شرط کمک‌رسان‌هاي بشردوستانه به مناطق درگير، پايان درگيري‌ها و آزادي تمام زندانيان مي‌شود.

وزارت امور خارجه روسيه نيز همزمان با ديدار ميان کري با پوتين واشنگتن را به خاطر اين روابط نامناسب ميان دو کشور مقصر دانست و تاکيد کرد که تحريم‌هاي اقتصادي مسکو را به عقب نشستن و دست کشيدن از منافع حساس ملي‌اش مجبور نمي‌کند.

جان کري پس از ديدار با پوتين و لاوروف به ترکيه رفت تا در نشست ناتو شرکت کند. وي همچنين در سوچي با مقام‌هاي دفاعي روسيه ديدار کرد.

اوشاکف همچنين گفت که ديدار احتمالي ميان باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا و پوتين در اين مذاکرات مورد بحث قرار نگرفت. هر دو اين رهبران قرار است در نوامبر سال جاري ميلادي در نشست گروه 20 در ترکيه حضور داشته باشند و مي‌توانند در آنجا با هم ديدار کنند.

پوتين و اوباما در چند سال اخير چندين بار در حاشيه نشست‌هاي بين‌المللي با هم ديدار کردند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان