arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

واکنش پليس به کشت خشخاش در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاهش هفت درصدي سرقت مسلحانه، تشريح پنج اولويت پليس در مبارزه با موادمخدر، واکنش به کشت خشخاش در داخل کشور از مهم‌ترين اظهارات مطرح شده از سوي جانشين فرمانده ناجا بود.

سردار اسکندر مومني در نخستين حضورش به عنوان جانشين فرمانده نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران پنج اولويت پليس در حوزه مبارزه با موادمخدر را تشريح کرد وگفت: ناجا با تمام توان خود براي تحقق اين اولويت‌ها اقدام خواهد کرد که در اين بين نخستين اولويت مقابله با ورود موادمخدر به داخل کشور است. در اين راستا تنها در سال 93، 87 شهيد را تقديم انقلاب کرده و ميزان کشفياتمان نيز 490 تن بوده است.

کشف 64 تن موادمخدر تا 20 ارديبهشت‌
وي در ادامه از کشف 64 تن انواع موادمخدر از ابتداي سال جاري تا 20 ارديبهشت‌ماه خبر داد و گفت: دومين اولويت ما بحث مقابله با توزيع موادمخدر است که به جد پيگير آن هستيم و اولويت سوم نيز پيشگيري است چراکه ما پيشگيري را امري مهم مي‌دانيم.

جانشين فرمانده ناجا با تاکيد بر اينکه پيشگيري از اولويت‌ها و برنامه‌هاي اصلي نيروي انتظامي است، گفت: اولويت چهارم بحث درمان و جمع‌آوري معتادان است که اميدواريم اقدامات لازم و زيرساخت‌هاي مناسب در اين خصوص تامين شود.

مومني با بيان اينکه جلوه‌هاي خياباني و جمع‌آوري معتادان از سطح خيابان‌ها و معابر شهري نيز اولويت پنجم پليس در بحث موادمخدر است، خاطرنشان کرد: ما اين افراد را از خيابان‌ها جمع مي‌کنيم و جمع‌آوري آنان کار سختي نيست اما بايد مراکزي براي بازپروري و درمان آنان باشد و اگر جايي نباشد که اين معتادان نگهداري شوند، اقدامات ما بي‌نتيجه خواهد بود.

به گفته وي در مجموع شاهد کاهش رشد اعتياد در کشور هستيم اما همچنان مهم‌ترين دغدغه ما و نخستين دغدغه مردم بحث موادمخدر و مبارزه با آن است که البته اين يک مسير دشوار است.

جانشين فرمانده ناجا درباره اينکه قول شهرداري، بهزيستي و وزارت کشور براي تامين مراکزي براي نگهداري معتادان چقدر عملي شده است؟ اظهار کرد: از سال گذشته اقداماتي در اين خصوص انجام شده و ظرفيت‌هايي نيز محقق شده اما کافي نيست و بايد مراکز بيشتري براي جمع‌آوري و بازپروري معتادان در نظر گرفته شود.

به گفته مومني، اگر معتادان بيشتر از ظرفيت مراکز نگهداري جمع‌آوري شوند، در اين صورت درمان آنان بي‌نتيجه خواهد بود و اثرات سوء برجاي خواهد گذاشت.

وي درباره اينکه چه تفاوتي مابين موادمخدر و تروريست وجود دارد که در مورد اول توفيقات کمتري نسبت به مورد دوم داشتيم؟ توضيح داد: کشور افغانستان از نظر شاخص‌هاي توسعه‌اي پايين است و از طرفي زمينه توليد و کشت موادمخدر در آن بالاست من اميدوارم ان‌شاءالله با انسداد کامل مرزها ورود موادمخدر به کشور کاهش يابد.

کاهش 7 درصدي سرقت مسلحانه
جانشين فرمانده ناجا در پاسخ به سوالي پيرامون وقوع دو سرقت مسلحانه طي روزهاي گذشته در کشور اظهار کرد: سرقت مسلحانه در مجموع از ابتداي سال جاري تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش هفت درصدي داشته است.

مومني درخصوص قاچاق انسان نيز اظهار کرد: اينکه قاچاق انسان به شکل کارواني انجام شود، چنين خبري نيست اما با توجه به گستردگي مرزها ممکن است بسياري از بيراهه‌ها و محله‌هاي فرعي عبور کنند که ان‌شاءالله با انسداد کامل مرزها اين موضوع به حداقل برسد و ان‌شاءالله پليس هم اقدامات خود را تشديد خواهد کرد اما بايد بدانيم در امر مبارزه با قاچاق انسان و ورود و خروج غيرمجاز پليس اقدامات خوبي انجام داده و از مسوولان مربوطه مي‌خواهم تا اين آمار را در اختيار رسانه‌ها قرار دهد تا اقدامات پليس مشخص شود.

واکنش به کشت خشخاش در کشور
وي در واکنش به کشت خشخاش در داخل کشور خاطرنشان کرد: در اين مورد اگر خبري به ما برسد بلافاصله مقابله خواهد شد اما اينکه به طور رسمي گزارشي پيرامون کشت موادمخدر در کشور داشته باشيم مورد تاييد نيست و اجازه نيز داده نمي‌شود، البته مردم ما نيز چنين کاري را انجام نخواهند داد چراکه از موادمخدر آسيب فراواني ديده‌اند.

جانشين فرمانده ناجا در سخنراني در همايش تخصصي روساي پليس مبارزه با موادمخدر به تقديم 87 شهيد مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفته بود که اين تعداد شهيد نشانگر اين است که مبارزه با ورود موادمخدر به کشور از اولويت‌هاي پليس و نظام جمهوري اسلامي است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان