arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴

خرم: افرادي که درباره بيانيه لوزان اعلام ترديد مي‌کنند خودشان عامل صدور قطعنامه عليه ايران هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 يک کارشناس مسائل بين الملل گفت: با توجه به اينکه مقام معظم رهبري به طور کامل بر مذاکرات نظارت دارند و وزير امور خارجه کشورمان نيز تمام جزئيات را بررسي مي‌کند ديگر جايي براي ترديد نمي‌ماند و همه بايد با تيم مذاکره کننده کشورمان همدلي کنند.

علي خرم با اشاره به برخي ترديدها در خصوص تمايز متن فارسي با انگليسي بيانيه‌اي لوزان خاطر نشان کرد: افرادي که در اين رابطه اعلام ترديد مي‌کنند همان هايي هستند که در دولتهاي نهم و دهم از اينکه پرونده هسته‌اي ما به شوراي امنيت برود حمايت مي کردند.

وي ادامه داد: در واقع مي توان گفت افرادي که امروز در رابطه با بيانيه لوزان اعلام ترديد مي‌کنند خودشان عامل رفتن پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت و صدور قطعنامه عليه ايران هستند و در حال حاضر دکتر روحاني و دکتر ظريف در کمال مظلوميت از خود دفاع نمي کنند در واقع تلاش مي‌کنند کاري را که ديگران خراب کردند زير نظر رهبري کشور درست کنند.

اين کارشناس مسائل بين الملل با بيان اينکه اگر افرادي که در رابطه با بيانيه لوزان اعلام ترديد مي‌کنند واقعا اگر در اين زمينه حرفي براي گفتن داشتند نظرات کارشناسانه خود را اعلام مي‌کردند، افزود: افرادي که در زمستان سال 1384 مي گفتند نبايد از رفتن پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت واهمه داشت امروز مي گويند که بيانيه لوزان جاي ترديد دارد و اين سوال نيز مطرح مي‌شود چرا کاري کرده اند که پرونده به شوراي امنيت برود و چرا امروز هيچ صحبت کارشناسانه‌اي براي ترديدهاي خود ارائه نمي‌کنند.

خرم ادامه داد: همين افراد پرونده هسته‌اي ايران را به شوراي امنيت بردند و آن را در يک باتلاق گرفتار کردند و اين در حالي است که هيچ کشوري نمي تواند از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و تحريم هايي که تحت فصل هفتم منشور صادر مي‌شود خلاص شود ولي خدا را شکر مي کنم که ما مي توانيم ظرف مدت کوتاهي از اين باتلاق بيرون آييم و در حال حاضر نکته مهم هم همين رهايي از تحريم‌ها و قطعنامه هايي است که عليه ايران صادر شده است.

وي با تاکيد بر اينکه اختلافي در متن انگليسي و فارسي بيانيه وجود ندارد گفت: من متن انگليسي که توسط موگريني و آقاي ظريف به فارسي ترجمه کرده اند را گوش کردم و مطمئن هستم که کاملا يکسان بوده اند.

اين کارشناس مسائل بين الملل با اشاره به برخي ابراز نگراني ها در زمان توافق ژنو نيز خاطر نشان کرد: در آن زمان هم همين افراد شروع به ايجاد شبهه در ذهن دانشجويان کردند که متن فارسي و انگليسي تفاهم ژنو نيز تفاوت دارد و من مجبور شدم براي اينکه نادرستي اين ادعا را ثابت کنم هر دو متن را کپي کرده و در دانشگاه هاي شيراز ، اصفهان، قم و تهران پخش کرده و از دانشجويان خواستم تا خودشان مطالعه کرده و متوجه يکسان بودن آن بشوند.

وي گفت: متاسفانه در زمان مذاکرات ژنو نيز دو خبرگزاري متن بيانيه را طوري منتشر کرده بودند که در ذهن دانشجويان ايجاد شبهه کرده بودند و دانشجويان فکر مي کردند که سر آن‌ها کلاه رفته است در حالي که نه در زمان توافق ژنو و نه در بيانيه لوزان هيچ تفاوتي در متن بيانيه هاي فارسي و انگليسي وجود ندارد.

خرم با اشاره به سخنان وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: آقاي ظريف به طور تلويحي در لوزان گفت که ما بر سر متن بيانيه توافق کرده ايم ولي هر طرفي برحسب نياز خود تعبير و تفسير خود را از اين بيانيه ارائه خواهد کرد و از نظر من منظور او اين بود که جان کري و اوباما براي مخاطب آمريکايي – اسرائيلي توضيحاتي را ارائه مي‌کنند و مسئولان کشورما نيز براي مخاطبان ايراني مسائل را توضيح مي دهند.

وي ادامه داد: بنابراين اين امري دور از ذهن نبود اوباما سخناني تند در رابطه با ايران بزند ولي ما مي دانيم که فردو قرار است با هزار سانتريفيوژ کار تحقيق و توسعه را ادامه بدهد و نطنز نيز با پنج هزار سانتريفيوژ به کار خود ادامه دهد. همچنين راکتور اراک نيز با بازطراحي، همان آب سنگين را توليد کند پس چه چيزي تغيير کرده است.

اين کارشناس مسائل بين الملل با تاکيد بر اينکه تا به حال هيچ کشوري در جهان چنين دستاوردي را که ايران در مذاکرات هسته‌اي با 1+5 داشته کسب نکرده است خاطر نشان کرد: دکتر روحاني و دکتر ظريف به همراه همراهانشان تمام تلاش خود را مي‌کنند تا بحث هسته‌اي کشورمان را از باتلاقي که در آن گرفتار شده بود رها کنند ولي متاسفانه برخي آنقدر انصاف ندارند که لااقل سکوت کنند تا اين مذاکرات به نتيجه برسد.

وي در پايان گفت: مقام معظم رهبري کاملا از جزئيات اين توافق ها حمايت کردند و وقتي که رهبري بر تمام اين مذاکرات نظارت لازم را طبق قانون اساسي کشورمان دارند و وزير امور خارجه کشورمان نيز تک تک کلمات بيانيه لوزان را چک کرده است کاري جز همدلي نمي ماند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان