arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴

چرا مردم پس از بيانيه هسته اي شادماني کردند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از پخش زنده ي ايراد بيانيه ي هسته يي مشترک ايران و 6 قدرت جهاني در دانشگاه لوزان سوييس از سوي «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ي کشورمان و «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه ي اروپا، شمار زيادي از هموطنان در سراسر کشور به خيابان ها آمدند و کاميابي هسته يي را جشن گرفتند.

ناظران، سرور مردمي را که با در دست داشتن پرچم هاي سه رنگ ايران و تصويرهاي رييس جمهوري و وزير امورخارجه به خيابان ها آمده بودند، شبيه زماني مي دانند که نتيجه ي انتخابات 22 خردادماه 1392 اعلام و مشخص شد زمام اداره ي کشور به تدبيرگران اميدآفرين سپرده شده است.

رخدادهاي روزهاي گذشته نشان داد اين شادماني پيشين بي دليل و تکرارناپذير نبوده و همچنان که حسن روحاني رييس جمهوري در سخنان عصر ديروز تصريح کرد، مسير گام هاي ديگر به سوي تحقق اهداف بلند ملي و تداوم موفقيت ها هموار شده است. در کنار پيدايي چشم اندازهاي روشن به سوي تحقق اين اهداف، چيستي و چرايي شادماني مردم از چند زاويه قابل بررسي است:

1-همچنان که گفته شد، مهمترين دليل شادماني مردم کنار رفتن بخش مهمي از موانعي بود که طي سال هاي گذشته بر سر راه دستيابي به اهداف بلند ملي ايجاد شد و چالش هاي پرشماري براي ايران و ايرانيان در عرصه ي بين المللي ايجاد کرد. اين چالش ها طي يک دهه بر پيشرفت هاي اقتصادي و به عبارتي بر گردش چرخ زندگي و معيشت مردم سايه افکند و حتي پيامدهاي نامطلوبي را در زمينه هاي امنيتي، اجتماعي و ... به بار آورد.

از اين زاويه ي ديد، تنگناهاي گوناگون، هزينه ي مقاومت سرسختانه و شکوهمند ملت براي استيفاي حقوق معامله ناپذيري بود که سرانجام به تاييد انکار و نقض کنندگان آن رسيد. به اين ترتيب، گشايش دريچه يي به سوي پاياني خوش بر دشواري هاي ساليان گذشته و گذار از دوراني سخت به سوي سالياني پراميد مهمترين پاسخ به چرايي شادي مردم بود.

در ترسيم شِماي ماهيت شادي مردم مي توان از سخنان اخير روحاني بهره جست که از آنان به خاطر ايستادگي شان سپاسگزاري کرد و کاميابي ديپلماتيک کشور را نتيجه ي اين مقاومت دانست. در واقع يکي از مهمترين عناصر چيستي سرور عمومي به ثمر نشستن مقاومت ملي بود تا جايي که شادماني مردم را مي توان به نوعي جشن ايستادگي ناميد.

2- مردم در پي اعلان بيانيه ي لوزان و تفاهم نمايندگان سياست خارجي کشورمان و 6 قدرت جهاني براي امضاي توافق نهايي همچون مواقع پيروزي تيم هاي ورزشي ملي به صورت خودانگيخته به خيابان ها آمدند تا سرور خود را با ديگر هموطنان به اشتراک گذارند. در چنين هنگامه يي، برانگيختگي يک احساس پيروزي، کاميابي و به دنبال آن خرسندي مشترک مهمترين عامل به خيابان آمدن و نه در خانه ماندن شهروندان بود. ايرانيان که طي سال هاي گذشته همگي در يک کشتي به پهناي عرشه ي قلمروي ملي از ميان درياي متلاطم تحريم و تهديد گذشتند، با ديدن فانوس دريايي کرانه ي امنيت، غريو شادي و زنده ماندن اميد برکشيدند و با هم شادمان همنوا شدند؛ همنوايي که مصداق همدلي و همزباني ميان ملت و نيز مردم و مسوولان بود.

مردم خرسند که سال ها با تحمل چالش هاي پيش روي امنيت رفاهي و تنگناهاي معيشتي حتي زير سايه تهديدهاي نظامي به ايستادگي خود ادامه دادند، با حضور در خيابان ها نوعي انسجام و همدلي سرورمند و پرهيجان را به نمايش گذاشتند که در سال هاي گذشته در زمينه هاي سياسي کمتر شاهد آن بوديم.

3- نکته يي که بسياري از مردم خوشحال خيابان ها تهران و ديگر شهرهاي کشور به تجربه و درايت آزموده اند اما لازم است باز هم از آن سخن گفت بايسته هاي مربوط به نگاه واقعگرايانه به تحولات و رخدادهاي سياسي و بين المللي است. همچنان که گفته شد، بيانيه ي لوزان گامي بسيار مهم براي دستيابي به توافق نهايي است؛ توافقي که از نگاه برخي پايان دشواري هاي ملي خواهد بود. اين در حالي است که حتي دستيابي به توافق نهايي نيز خود مرحله يي است که در پويش ملي ايرانيان منزلگاهي موقت است و به گفته ي رييس جمهوري آغازي بر روندي رو به جلو در تعامل با جهان خواهد بود. بنابراين، نه بايد انتظار محو يکباره ي مشکلات و چالش هاي داخلي و خارجي را از امضاي توافق نهايي داشت و نه در باد کاميابي هسته يي خوابيد زيرا اهداف پيش روي کشور در راستاي اعتلاي منزلت و جايگاه جهاني ايران بسيار بلندتر از توافق هسته يي و نيازمند ظرفيت و تلاش هايي فراوان براي دستيابي است. همچنان که مشکلات و دشواري ها يک شبه بر اثر لغو تحريم ها و قطعنامه هاي ظالمانه از بين نخواهد رفت، ايستادگي ملي به تدريج از گذرگاه هسته يي فراز آمده و در جبهه يي جلوتر در عرصه ي بين المللي ادامه خواهد يافت.

4- گفته شد که بيانيه ي لوزان براي زمينه سازي توافق نهايي نه يک پايان، بلکه آغازي بر يک مسير پرتلاطم اما رو به جلو است. همچنين، سرور مشترک و عمومي مردم ديباچه يي از سرمايه يي ملي است که بارها در بزنگاه هاي تاريخي همچون پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، انتخابات هاي گوناگون به کار آمده است. نکته ي مهم اين است که عنصر اميد، همدلي و همزباني پس از فرونشستن هيجان و برانگيختگي عمومي در جامعه و در ميان شهروندان حفظ شود و انسجام هموطنان براي دستيابي به اهداف ملي قوام يابد.

با توجه به آنچه گفته شد، شادماني خياباني مردم در دستيابي به کاميابي هاي ملي نمايانگر حساسيتي عمومي به سرنوشتي مشترک و فرصت و ظرفيتي است که در پيمايش مسير پيش روي کشور اهميتي بي مانند دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان