arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۳
خورشید:

علنی بودن محاکمات، نقاط ضعف قوه قضائیه را روشن می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یک وکیل دادگستری بزرگترین ضعف دستگاه قضایی را ضعف مدیریتی در امور زندان‌ها دانست و خواستار افزایش سیستم مراقبتی در زندان‌ها شد.

پرویز خورشیددرباره عملکرد قوه قضائیه اظهار کرد: متاسفانه الکترونیکی شدن خدمات قضایی در قوه قضاییه دارای کاستی‌هایی است که باید هرچه زودتر رفع شود؛ زیرا با الکترونیکی شدن ثبت و آرشیو پرونده‌ها و به‌روز شدن پرونده‌ها در دادگستری و ... بسیاری از مشکلات دستگاه قضایی رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین ضعف دستگاه قضایی، ضعف‌های مدیریتی در امور زندان‌هاست، گفت: متاسفانه شاهد استعمال مواد مخدر در داخل برخی از زندان‌ها هستیم؛ بنابراین نیاز است که سیستم مراقبتی زندان‌ها افزایش یابد زیرا در حال حاضر دید مراقبتی دستگاه قضایی به زندانها حذف شده و زندانی در جامعه منفور و طرد شده است، در صورتی که زندانی معلول جامعه و جزو افراد جامعه محسوب می شود.

خورشید با اشاره به اینکه تعامل قوه قضائیه با وکلای دادگستری کم است، خاطرنشان کرد: وجود لایحه وکالت نشان‌دهنده بینش منفی قوه قضائیه به وکلا است؛ در صورتی که وکلای دادگستری نقش مهمی در ساماندهی پرونده‌های قضایی دارند و قوه قضاییه باید از آن‌ها قدردان باشد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه باید تمامی محاکمات اعم از کیفری، حقوقی و مدنی به‌صورت علنی برگزار شود، ادامه داد: تمامی محاکمات باید در معرض دید افکار عمومی قرار گیرد تا مردم بتوانند در جریان محاکمات قرار گیرند و آن را نقد کنند.

وی با بیان اینکه علنی بودن محاکمات، باعث روشن شدن نقاط ضعف قوه قضائیه می شود، اظهار کرد: در این شرایط انسان‌های آکادمیک و اهل فن می‌توانند نقاط ضعف دستگاه قضایی را نقد کنند و باعث تولید اندیشه قضایی شوند.

خورشید با بیان این که دستگاه قضایی قبل از تعامل با وکلا باید با خبرنگاران و اصحاب رسانه تعامل داشته باشد، گفت: باید کلیه تصمیم‌گیری‌ها در قوه قضائیه در معرض دید افکار عمومی قرار گیرد تا همان طور که قاضی بر پرونده‌ها قضاوت می‌کند، افکار عمومی هم بر عملکرد دستگاه قضایی نظارت داشته باشند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه بسیاری از مستمندان جامعه به وکلا دسترسی ندارند، ادامه داد: محل درآمد شغل وکالت از ثروتمندان تامین می شود؛ بنابراین نیاز است که قانون اجباری شدن وکالت از سوی دولت پیشنهاد و اجرایی شود تا فقرا هم به وکلا دسترسی داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه یکی از نقاط ضعف دستگاه قضایی، عدم تسلط علمی قضات بر مسائل قضاست، گفت: اکنون تا حدودی این مشکل رفع شده و بسیاری از قضات ما تحصیلات خوبی دارند و آرای خوبی را صادر می‌کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان