arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

خوشحال باش، تایلند؛ این یک دستور است!

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد خونتای تایلند دیروز بیش از شش‌هزار نیروی پلیس و سرباز را در بانکوک، پایتخت مستقر کرده تا از حضور مخالفان دولت کودتا در راهپیمایی‌های گسترده ممانعت به عمل آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خوشحال باش، تایلند؛ این یک دستور است؛ خونتای نظامی تایلند که ماه گذشته قدرت را در این کشور به دست گرفت، به این زودی‌ها برنامه‌ای برای بازسازی مدنی جامعه تحت‌حکومتش ندارد.

به گزارش انتخاب، اما کمپین رسمی را راه‌اندازی کرده است تا چیز دیگری را به جامعه برگرداند؛ چیزی که به گفته خود آنان، ملت را به دو دسته تقسیم و آنان را دلسرد کرده است: شادی. این پروژه شامل کنسرت‌ها و غذاهای رایگان به همراه رقص و پایکوبی می‌شود اما تایلندی‌ها باور دیگری دارند. آنان می‌گویند خونتا به جای اتخاذ تدابیری برای بازگشت امنیت و آرامش به بدنه جامعه، سربازان خود را به خیابان‌ها روانه کرده است تا تایلند تبدیل به پادگان شود.

این کمپین قرار است راه را برای آشتی در تایلند پس از یک دهه اغتشاش سیاسی و کودتا در این کشور هموار کند. اما منتقدان می‌گویند این پروژه در کنار یک طرح کاملا متفاوت دیگر که در دستور کار خونتا قرار گرفته یعنی «طرح سرکوب هرگونه مخالفت با کودتای 22 ماه می» قرار است اجرا شود. با این‌حال به‌نظر می‌رسد ارتش به مبارزه با مخالفان از طریق اقداماتی نظیر تدوین مجدد قانون‌اساسی، اصلاحات سیاسی و همین‌طور تعقیب برخی سیاستمداران جنبش سرخ‌جامگان ادامه دهد. خونتای تایلند گفته است قصد دارد به دلیل بروز آشوب سیاسی و کشته‌‌شدن ده‌ها نفر، نظم را به کشور بازگرداند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد خونتای تایلند دیروز بیش از شش‌هزار نیروی پلیس و سرباز را در بانکوک، پایتخت مستقر کرده تا از حضور مخالفان دولت کودتا در راهپیمایی‌های گسترده ممانعت به عمل آورد. در حقیقت ارتش تایلند که از زمان کودتای 22 ماه می به‌شدت حامیان دموکراسی و هواداران «یینگلاک شیناواترا» نخست‌وزیر برکنارشده تایلند را سرکوب کرده، به دنبال خاموش‌کردن انتقادها و سرکوب معترضان و مخالفان است.

 به همین منظور هم تعداد نیروهای امنیتی و سربازان را در بانکوک و شهرهای بزرگ‌تر افزایش داده تا تعداد معترضان در راهپیمایی‌ها کمتر و محدودتر باشد. نیروهای امنیتی از 27پادگان نظامی و 15واحد امنیتی در شهرهای مختلف تایلند هستند. معاون رییس پلیس تایلند گفت امیدواریم تظاهرات‌های اعتراضی باعث تحریک اقدامات خشونت‌بار نشود و صلح‌آمیز پایان یابد. در همین حال، ژنرال «پرایوس چان‌اوچا» فرمانده ارتش و رهبر کودتای نظامی به نیروهای امنیتی دستور داده تا از مواجهه و مقابله با معترضان دوری کنند؛ معترضانی که باوجود راه‌اندازی ده‌ها کمپین شادی، همچنان به دنبال اهداف سیاسی خود هستند.

منبع: شرق
 
نظرات بینندگان