arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

خمینی جوان سرخط اصلی خبرهای اکثر روزنامه های امروز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه هشتم خرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** دفاع «خمینی جوان» از آزادی اندیشه و مردم

در شرایطی که چند هفته پیش فشار برخی گروه های تندرو در شهرستان بروجرد، باعث لغو سخنرانی سید حسن خمینی شد، استقبال پرشور و کم نظیر دیروز اهالی شهرستان خمین از نوه ی امام (ره)، پاسخی محکم به گروه های افراطی ارزیابی می شود.

«از دل مردمی آزاد مملکتی آباد به دست می آید» بخشی از سخنان سید حسن خمینی در کنگره ی بین المللی «چشمه آفتاب» بزرگداشت آیت ا... سیدمصطفی موسوی خمینی پدر امام خمینی(ره)، بود که عنوان گزارش روزنامه ی «اعتماد» شد.

این روزنامه نوشت: این بار هم تجمع کردند ولی نه اعتراضی بلکه تجمع کردند برای استقبال از مردی که هدف بداخلاقی های سال های اخیر بوده است. تجمع شان آنقدر پرشور بود که مسیر حرکت ماشین بسته شد و یادگار امام را از مسیری دیگر به محل سخنرانی اش بردند. مردم خمین تلافی رفتارهای چند وقت اخیر بداخلاق ها و خودسرها را درآوردند. از ساعت ها پیش از آمدن نوه امام در خیابان ها برای استقبالش تجمع کردند و نشان دادند که تلاش های خودسرها بی نتیجه مانده است. «سیدحسن خمینی» به خمین رفت تا در کنگره پدر جدش شرکت کند اما شاید تصور نمی کرد چنین از او استقبال شود. شاید عادت کرده بود به اینکه به روال هشت سال اخیر سخنرانی اش را برهم بزنند یا آنکه تجمع کنند و علیه اش شعار دهند اما ظاهرا برخورد محکم دولت با برهم زنندگان سخنرانی اش در بروجرد حجت را بر خودسرها تمام کرد و حالا دیگر خبری از آنها نیست. حالا مردم خمین به استقبال یادگار مردی رفتند که روزی برای شان انقلاب کرد و نشان دادند که هنوز هم پشت خانواده آن مرد هستند و خواهند بود.

به نوشته ی اعتماد سید حسن خمینی ابتدا به میان مردمی رفت که در استقبال از او سنگ تمام گذاشته بودند. وی با انتقاد از تفکر نابابی که در قامت دوست برای جدایی انداختن میان مردم و امام در تلاش است، گفت: حضور پرشور مردم در این مراسم همچنین خط بطلانی بر تفکری ناباب و غلط است که می پنداشت، می تواند میان امام و مردم فاصله بیندازد. وی با بیان اینکه تدبیر امروز شما مردم، به حرکتی بزرگ دامن زد؛ گفت: کسانی که در قامت دوست، با دشمن هستند؛ امروز گوشه یی از عظمت پیوند ناگسستنی مردم و امام را ببینند و عبرت بگیرند. به گزارش جماران، مقصد بعدی سید حسن خمینی کنگره بین المللی چشمه آفتاب بود که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از مسوولان نظام در خمین برگزار شد. این کنگره با هدف معرفی شخصیت علمی، سیاسی و اجتماعی آیت الله شهید سید مصطفی موسوی پدر امام خمینی(س) معروف به مجتهد کمره و بررسی و انتشار اسناد و مدارک علمی و تاریخی زندگی ایشان و کودکی امام (ره) برگزار شد. وی در این کنگره، گفت: باید به مردم، اندیشه و آزادی آنان احترام گذاشت چرا که از دل مردمی آزاد، مملکتی آباد به دست می آید. ما نباید به دنبال تولیگری و تصدیگری بر مردم باشیم، بلکه باید آنها را تربیت و راهنمایی کنیم. در مرحله بعد با تمام توان بر دین و اخلاقیات دینی پافشاری کنیم چرا که این مساله شرط تکامل در این دنیا و سعادت و پیروزی در آخرت است. ما باید در مرحله اول خودمان، در مرحله دوم حوزه نفوذ خودمان و در نهایت جامعه مان را با اصول اخلاق محوری، دین محوری و ادب محوری تطبیق دهیم.

روزنامه ی «آرمان» نیز در بخشی از گزارش خود درباره ی حضور سید حسن خمینی در خمین نوشت: کنگره بین المللی «چشمه آفتاب» بزرگداشت آیت ا... سیدمصطفی موسوی خمینی پدر امام خمینی(ره) فرصتی بود تا به تندروها ثابت شود به رغم تلاش بی پایان و سخت آنها برای کمرنگ کردن آرمان های امام خمینی(ره) مرام بنیانگذار انقلاب اسلامی در یادگار او تجلی یافته و مردم ایران هیچ گاه آرمان های امام را فراموش نکرده و با احترام و حرمت نهادن به یادگار او این سپاسگزاری را به منصه ظهور می رسانند

همین روزنامه در یادداشتی با عنوان «استقبال خمین، پاسخ تندروهای بروجرد» به قلم «سید محمود میرلوحی» نوشت: آنچه مسلم است با رویه ای که بیت امام راحل در پیش گرفتند و با توجه به شخصیت بزرگوار آنها به ویژه حاج سیدحسن خمینی که با منش بزرگوارانه و رفتار آگاهانه و عالمانه خود مورد احترام وتوجه مردم هستند و هرچه گروهی تلاش کنند تا این چهره های مشخص در جامعه را مخدوش کنند نزد مردم عزت بیشتری پیدا می کنند و بنابراین حضور و استقبال مردم در خمین نیز گواه این مسئله بود و این حضور نشان داد که یادگار امام همچون بنیان گذار انقلاب از احترام برخوردار است و از آنجا هم که بیت امام نشان دادند رفتاری چون آن بزرگوار و آن عزیز ملت دارند و پا در جای پای ایشان می گذارند مسلم است که آنها را مورد حمایت خود قرار می دهند.



*** ترمز قیمت ها در دولت تدبیر و امید

با روی کار آمدن دولت یازدهم رفته رفته نرخ تورم شیب نزولی پیدا کرده است؛ سخنان دیروز «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت و گزارش مرکز آمار ایران هم مُهر تاییدی بر این مساله است.

روزنامه ی «دنیای اقتصاد» با عنوان نخست قرار دادن «تورم فاز دوم؛ خلاف انتظار» تازه ترین آمار رسمی منتشر شده بوسیله ی مرکز آمار ایران را که از کاهش تورم اقتصادی کشور پس از اجرای فاز دوم هدفمندی خبر می دهد، مورد توجه قرار داد و نوشت: این نهاد وابسته به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، نرخ تورم شهری در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت امسال را 28.4 درصد عنوان کرد که نسبت به تورم 30.2 فروردین ماه امسال، کاهش 1.8 درصدی نشان می دهد و پیش بینی می شود تا شهریور ماه امسال به نرخ 25 درصدی که دولت برای تورم امسال هدف گذاری کرده است، برسد.

روزنامه ی «اطلاعات» هم در گزارشی با عنوان «رئیس جمهوری:امسال باید از رکود اقتصادی خارج شویم» به جلسه ی روز گذشته ی هیات دولت و سخنان روحانی و نوبخت اشاره کرد و نوشت: در ابتدای این جلسه رئیس جمهوری با توجه به اولویت رونق تولید و خروج از رکود در سال جدید، بر توسعه صنایع دانش بنیان به عنوان یک راهبرد مهم در توسعه اشتغال پایدار و رونق تولید تاکید کرد و تمام دستگاه های اجرایی را به معرفی برنامه های پیش بینی شده جهت تحول در اشتغال کشور موظف کرد. محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت هم در پایان این جلسه ضمن تشریح گزارش مرکز آمار، از کاهش نرخ تورم خبر داد.

«هیچ افزایش قیمتی در کار نیست» هم عنوان نخست روزنامه ی «ابتکار» بود که از روایت «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت از تدابیر اقتصادی دولت سخن به میان آورد و نوشت: به جز افزایش قیمت حامل های انرژی که در قانون هدفمندی به آن اشاره شده دولت با هرگونه افزایش قیمت دیگری به شدت مخالف است و اقدام نخواهد کرد.



*** تکواندوی ایران اول شد

دیروز در رقابت های تکواندوی قهرمانی آسیا در ازبکستان، تیم ملی تکواندوی مردان ایران توانست برای سومین بار قهرمان آسیا شود.

روزنامه ی «کیهان» این خبر را مورد توجه قرار داد و نوشت: در سومین و آخرین روز از بیست و یکمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان تیم ایران در بخش مردان سه نماینده داشت که یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز کسب کرد و با توجه به دو مدال طلا و یک نقره ای که در دو روز قبل کسب کرده بود، برای سومین بار در تاریخ قهرمان آسیا شد. کره ای ها با سه طلا، یک نقره و یک برنز دوم شدند.

«تکواندوی ایران بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد» هم عنوان گزارش روزنامه ی «جام جم» بود که از صاحب مدال شدن هر 6 ملی پوش ایرانی در تاشکند گفت و نوشت: تکواندوی ایران که چندماه پیش از المپیک لندن وارد حاشیه های کاذب شد و علاوه بر المپیک لندن طی دو سال گذشته قدم های متزلزلی برمی داشت، در تاشکند ازبکستان در حالی به خود آمد که «بیژن مقانلو» سرمربی این تیم ترکیبی از یاران باتجربه و جوان را که از فیلتر رقابت های انتخابی گذشـته بودند روی «شیاپ چانگ» فرستاد و بخوبی مزد نگاه عدالت محور خود را در انتخاب ترکیب تیم ملی گرفت؛ چرا که شاگردان این مربی با شایستگی قهرمان آسیا شدند تا تیم ملی ایران در رویدادهای پیش رو از جمله پیکارهای گزینشی المپیک برزیل و از همه مهم تر بازی های آسیایی «اینچئون» کره جنوبی با روحیه ای مضاعف کار خود را دنبال کند.



*** انتخابات مصر فریز شد

کمیته ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر با اعلام مشارکت 37 درصدی در انتخابات، مدت رای گیری از شهروندان را یک روز دیگر تمدید کرد؛ موضوعی که بسیاری از روزنامه ها با عنوان های خواندنی به آن پرداختند.

«مردم مصر نیامدند، انتخابات بازهم تمدید شد» عنوان نخست روزنامه ی «خراسان» بود که به نقل از پایگاه خبری «لس آنجلس تایمز» نوشت: در اتفاقی نادر و به دنبال استقبال کم مردم از انتخابات ریاست جمهوری مصر، با وجود سیاست های تنبیهی گسترده برای کسانی که از شرکت در انتخابات سر باز می زنند، کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر، زمان انتخابات این کشور را یک روز دیگر هم تمدید کرداما تمدید انتخابات مصر هم نتوانست مشارکت حامیان «السیسی» را افزایش دهد.

روزنامه ی «شهروند» هم در مطلبی با عنوان « قهر مردم مصر با صندوق های رأی» از مشارکت ضعیف و کمتر از انتظار مردم مصر خبر داد و نوشت: میزان مشارکت پایین رأی دهندگان در این انتخابات تهدیدی برای دولت آینده مصر به شمار می رود، هرچند از مدت ها پیش ژنرال «عبدل فتاح السیسی» به عنوان بخت نخست پیروزی در این انتخابات مطرح بوده است.

روزنامه ی «مردم سالاری» هم در گزارشی با عنوان «انتخابات مصـر فریز شد» از قهر مردم سرزمین فراعنه با صندوق های رای خبر داد و نوشت: دیروز انتخابات ریاست جمهوری مصر تمدید شد تا مردم مصر برای روز سوم بتوانند پای صندوق های رای حاضر شوند. علت اقدام ناگهانی مقامات مصر در تمدید زمان رای گیری نیز مشارکت ضعیف در انتخابات بود. اغلب محل های اخذ رای خالی گزارش شده است. هیچ صفی برای شرکت در انتخابات در این مکان ها به چشم نمی خورد. تعداد نیروهای امنیتی از تعداد مردمی که برای شرکت در انتخابات به این محلها مراجعه می کنند بیشتر است. طرفداران ژنرال عبدالفتاح السیسی از این وضع و مشارکت پایین در انتخابات نگران هستند و می خواهند برای این وضع کاری انجام بدهند. اعلام روز چهارشنبه به عنوان تعطیلی رسمی و تمدید زمان رای گیری برای همین منظور بوده است. رسانه های دولتی مصر به صورت علنی از مردم به علت شرکت نکردن در انتخابات انتقاد می کنند. برخی به مردم رشوه می دهند تا در انتخابات شرکت کنند و هر رای به قیمت هفتاد دلار خریده می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان