arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

رابطه با عربستان، آری یا نه؟

در یادداشتی که روز پنجشنبه با عنوان « رابطه با عربستان » در روزنامه اعتماد منتشر شد آمده است:کشورهای ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه و همسایه و با ریشه های دینی، فرهنگی و اجتماعی دارای مشترکات فراوانی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ادامه این مطلب که به قلم « صباح زنگنه» است می خوانید: این دو کشور در دوره های مختلف دچار نوسانات بسیاری در روابط خود بوده اند.

هر چند گاهی این روابط با مشکل روبه رو می شد و گاهی نیز بهبود پیدا می کرد، اما در سال های اخیر اختلاف دیدگاه ها و سیاست ها باعث دوری بیشتر این دو کشور از هم شده بود.

اما آشکار بود که هیچگاه این دو کشور نمی توانستند از دوست و فرهنگ خود جدا شده و به تنش های موجود ادامه بدهند.

اکنون و بعد از گذشت سال ها از تیره شدن روابط دو کشور، دعوت شفاهی و رسانه یی سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان از وزیر خارجه کشورمان را باید به فال نیک گرفت.

گرچه و با وجود اینکه وزیر خارجه کشورمان در دو سه ماه گذشته آمادگی سفر به عربستان را داشته، اما بنا به دلایلی امکان هماهنگی این سفر فراهم نشده بود.

اکنون هم باید منتظر بود تا دعوتنامه رسمی و کتبی وزیر خارجه عربستان به وزارت امور خارجه کشورمان برسد تا اقدامات لازم برای تنظیم برنامه این سفر انجام شود.

شاید مهم ترین موضوعی که در این سفر قابل طرح باشد، رابطه دوجانبه است که باید بحث در مورد آن از اولویت بالایی برخوردار باشد و تحولات منطقه یی نباید تا این حد پررنگ سایه خود را بر سر این روابط به جای بگذارد.

این دو کشور بزرگ می توانستند و می توانند ضمن ادامه روابط عادی و مثبت خود به اختلاف نظرها هم بپردازند و برای رفع آنها گام های موثری بردارند.

تعطیل کردن بسیاری از رفت و آمدها بین دو کشور ایران و عربستان امر پسندیده یی نیست. به هیچ وجه کاهش رفت و آمدها بین کشورهای بزرگ یا مدعی بزرگی آن هم در یک منطقه مهم و حساس که هر دو از حوزه کشورهای اسلامی به حساب می آیند، در حدی که به معنای قهر بودن با هم تلقی شود، پسندیده نبوده و نیست.

اینک با دعوت از سوی وزیر خارجه عربستان این زمینه را باید فراهم کرد تا بهبود روابط فارغ از اختلاف دیدگاه ها، در ابعاد مختلف بتواند براساس پایه های درست، استوار و محکمی تداوم داشته باشد.

این دو کشور در مسائل امنیتی شاید تنها کشورهایی در منطقه باشند که دارای قرارداد همکاری های امنیتی هستند. بنابراین این امر یک گام اساسی محسوب می شود که قبلابرداشته شده و اکنون مقامات ارشد دو کشور می توانند این گام را با گام های مثبت بعدی تکمیل کنند.

در مسائلی همچون انرژی که اکنون یک بحث اساسی در جهان به حساب می آید، به خصوص در بحران های مناطق مختلف جهان، انرژی اعم از موضوع نفت می تواند در منطقه و هم در اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد و نتایج همکاری های مثبت این دو کشور می تواند در جهان منعکس شود.

موضوعات و بحران های منطقه یی همانند آنچه در سوریه، بحرین و یمن در حال رخ دادن است و موضوع بازیگران غیردولتی و جریانات افراطی، از جمله موضوعات حساس، مهم و جدی هستند که نیازمند رایزنی دو کشور بوده و یافتن راهکارهایی مناسب برای حل آن را می طلبد. امید است که با انجام این سفر شرایط لازم و کافی برای حل تمامی مسائل بین دو کشور و موضوعات منطقه یی که بهبود روابط ایران و عربستان در حل آنها می تواند موثر باشد، فراهم شود.
برچسب ها: سعود ، تاریخ ، دعوتنامه ، افراطی
نظرات بینندگان