arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

خبرگزاری فرانسه: ورود به فاز خطرناک مذاکرات هسته ای/آیا یکی از مهمترین بحران های ژئوپلیتیکی قرن 21 حل می شود؟

یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت برطرف شدن اختلافات و دستیابی به توافق تا پیش از بیستم ژوئیه امکان‌پذیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت برطرف شدن اختلافات و دستیابی به توافق تا پیش از بیستم ژوئیه امکان‌پذیر است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» این مقام آمریکایی گفت: «شکاف‌های بسیار عمیقی وجود دارد» ولی «باور دارم که دستیابی به یک تصمیم شدنی ست».

یکی از مسائل مورد بحث در مذاکرات تعداد سانتریفیوژهای ایران خواهد بود. تهران هم اکنون 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده دارد که حدود 10 هزار تای آن فعال هستند. غرب می‌خواهد که تعداد این سانتریفیوژها تنها به چند هزار عدد کاهش یابد که تقاضایی غیرقابل قبول از طرف ایران به شمار می‌آید.

خبرگزاری فرانسه نیز با توصیف دور جدید مذاکرات هسته ای به عنوان مرحله خطرناک نوشت: پس از دورهای قبلی که به گفته واشنگتن موجب فهم طرف‌ها از مواضع هم شده، مذاکره‌کنندگان به دنبال نگارش متن نهایی هستند.

از سوی دیگر، موفقیت گفتگوها، می‌تواند یکی از مهمترین مشکلات ژئوپلیتیکی قرن 21 را حل کند.

روزنامه فرانسوی فیگاور نیز به گفتگوهای هسته ای وین پرداخت و نوشت: سه دوره گذشته مذاکرات، خوشبینی محتاطانه ای را در گروه 1+5 برانگیخت؛ اما در برابر آمریکا که به نظر می رسد مذاکرات را به سمت توافق نهایی می کشاند، فرانسه کمترین رغبت را در میان اعضای این گروه دارد.

موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات گذشته در آمریکا نیز مورد استقبال قرار گرفت و حتی به طور ضمنی عنوان شد که فرانسه مذاکرات زمستان گذشته را ˈنجات ˈ داده است. این امر حتی خبرنگار شبکه ˈسی ان انˈ را بر آن داشت تا از فابیوس بپرسد: آیا امروز این فرانسه است که راه را به آمریکا نشان می دهد؟

این روزنامه فرانسوی افزود: به نظر می رسد که این خبرنگار حق داشته چنین سوالی را مطرح کند.

نظرات بینندگان