arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

یک‌عضو بنیاد باران:موفقیت دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها به معنای موفقیت نظام خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک عضو بنیاد باران با بیان این‌که اجرای مرحله هدفمندی یارانه‌ها طرحی ملی است اظهار کرد: در این مرحله دولت باید تقویت شود زیرا ایجاد اعتماد عمومی به دولت موجب موفقیت نظام و کشور خواهد بود.

محمود زمانی قمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که اعتماد به معنای تکیه کردن یا واگذاری امور به دیگران است اظهارکرد: فلسفه تشکیل دولت‌ها پرداختن به امور جامعه و مردم بوده، اما بتدریج این کار ویژه دولت‌ها دچار تحول شده و هر چه دولت‌ها مدرن تر شده اند تصدی‌گری را کنار گذاشتند و وظایف محدودتر و مهمتری را به عهده گرفتند.

وی افزود: نفس بقا و دوام دولت‌ها در اعتماد مردم ریشه دارد مهم نیست دولت‌ها در قالب سنتی یا مدرن عمل کنند، زیرا در هر صورتی به عنصر اعتماد نیازمند هستند بنابراین عنصر اعتماد و همگرایی مردم همواره رمز موفقیت دولتها بوده است. با مطالعه فراز و فرود دولت‌ها در دنیا به این نکته پی می‌ببریم تا زمانی که مردم به دولت اعتماد دارند به خوبی به دولت کمک می‌کنند، اما اگر اعتماد مردم به دولت خدشه‌دار شود،‌ همراهی مردم نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.

استاندار ایلام و چهارمحال و بختیاری در دولت اصلاحات در ادامه با بیان این‌که راستگویی و صداقت،‌ تلاش برای تحقق وعده‌ها، توجه به عدالت در جامعه و ترویج فرهنگ تواضع مسوولان را از عناصر تشکیل‌دهنده اعتماد عمومی ذکر کرد و اظهار کرد: مردم فطرتا به صداقت علاقه دارند. زمانی که اعراب در جنگ با اسراییل شکست خوردند جمال عبدالناصر در تلویزیون مصر حاضر شد و با مردم خود صادقانه صحبت کرد و مسوولیت شکست را پذیرفت. پس از این گفت‌وگو بود که میلیون‌ها مصری به اشکال مختلف از وی حمایت کردند. درواقع صداقت اصلی‌ترین زیربنای ایجاد اعتماد مردم به حاکمان است.پس از اینکه امام خمینی(ره) شرایط صلح را درزمان جنگ پذیرفت و شرایط کشور را با مردم در میان گذاشت حمایت مردم هم از امام بسیار محکم‌تر از قبل شد.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به این‌که دولت‌ها باید به تحقق وعده‌های خود توجه کنند خاطر نشان کرد: دولت‌ها برای جلب اعتماد عمومی باید به تحقق عدالت در جامعه حساس باشند زیرا هر جا عدالت وجود نداشته باشد به این معنی است جفا و ظلم در آن وجود دارد.

زمانی قمی در ادامه خاطر نشان کرد:باید این فرهنگ در میان مسوولان کشورمان به وجود بیاید در صورتی که اشتباه کردن از مردم عذرخواهی کنند. ما مسلمانان برای عذرخواهی باید از همه سبقت بگیریم، زیرا آموز‌ه‌های دینی تاکید دارد که باید پس از هر اشتباه عذرخواهی انجام دهیم.

این عضو بنیاد باران همچنین با بیان این‌که مطبوعات و رسانه‌های مستقل امروزه جایگاه مهمی در دنیای امروز دارند خاطر نشان کرد: وجود مطبوعات مستقل نشانه اعتماد دولت ها به مردم است. در مقابل پاسخ مردم هم اعتماد بیشتر به دولت‌ها است. اعتماد میان دولت و مردم رابطه دوسویه است با این وجود برای حفظ این رابطه دولت‌ها باید بیشتر مراقب باشند.

وی همچنین با بیان این‌که من در حال حاضر اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران را خوب ارزیابی می‌کنم، افزود: شاهد ادعای من حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات مختلف است و نمونه نزدیک آن انتخابات 24 خرداد و حضور معنادار مردم بود. با این وجود باید بدانیم که اعتماد مردم و دولت‌ها در هیچ کجای دنیا لزوما شرایط یکسانی ندارد و دولت‌ها برای استحکام‌بخشیدن به عنصر اعتماد تلاش بیشتری داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها 77 میلیون نفر یارانه دریافت کردند که این تعداد از جمعیت کشور هم بیشتر بود خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعدادی از مردم به دلیل اعتمادی که به دولت داشتند از دریافت یارانه انصراف دادند.

این عضو بنیاد باران در پایان افزود: با این وجود در تبلیغات دولت برای انصراف دریافت یارانه نقص وجود داشت اما همین تبلیغات توانست تعدادی از مردم را برای انصراف از یارانه تشویق کند. در این بین منتقدان دولت باید بدانند که توفیق ایران در عرصه اقتصادی یک ضرورت تاریخی برای ایران است و نباید به این مسئله نگاه باندی و گروهی شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان