شرق: «کارگردانان
بزرگی در ایران هستند که در خارج از کشور شناخته نشدهاند. فیلمهای مولف
خوبی هم تولید میکنند. این موضوع برای مخاطب ایرانی اهمیت فراوانی دارد؛
چراکه دوست دارد تصویری واقعبینانه و غیرسیاسی از ایران و ایرانی به
جهانیان معرفی کند.» اینها بخشی از تازهترین گفتوگوی اصغر فرهادی،
کارگردان شناختهشده ایرانی است که یکشنبهشب، ناباورانه نتوانست با فیلم
«گذشته» جایزه نخل طلای کن را کسب کند. اما بازیگر فیلم او یعنی برنیس بژو
که پیش از این با فیلم «آرتیست» نامزد جایزه اسکار شده بود؛ نخستین نخل
طلای خود را در بازیگری به دست آورد. فرهادی در مصاحبهای با سایت معتبر
«هالیوود ریپورتر» که چند ساعت پیش از مراسم پایانی کن انجام داد، از پروژه
بعدیاش و سینمای ایران گفت. او در این گفتوگو از همکارانی یاد کرد که
مانند خودش فیلمسازانی شناختهشده هستند: «اما تعدادی فیلم نیز ساخته
میشوند که به واقع به جنبههای عمیقتر زندگی میپردازند. از این فیلمها
تنها تعداد اندکی به رویدادهای خارجی میروند.»
با اینکه فیلم «گذشته» هنوز به صورت
گسترده اکران نشده است؛ اما موضوع پروژه بعدی فیلمساز شناختهشده ایرانی
موضوعی است که در بیشتر مصاحبهها از او پرسیده میشود. خیلیها معتقدند که
احتمال دارد او فیلم بعدیاش را در هالیوود و با چهرههای شناختهشده
سینمای جهان بسازد. نکتهای که فرهادی آن را رد نمیکند، اما میگوید:
«نمیتوانم به این سوال به وضوح پاسخ دهم، چراکه نمیتوان از چیزی صددرصد
مطمئن بود. اما باید بگویم که پروژهای در سر دارم که در آن بازیگران مطرح
سینمای جهان حضور خواهند داشت، اما از زمان ساخت این فیلم مطمئن نیستم و
نمیدانم که آیا پروژه بعدی سینماییام خواهد بود یا خیر. هماکنون مشغول
فکرکردن به این فیلم هستم که اولین قدم ساخت آن خواهد بود.»
فرهادی گفته: «این فیلم نیز ادامه
راهی خواهد بود که آغاز کردم و به سمتوسوی متفاوتی نخواهم رفت؛ اما درباره
داستان فیلم نمیتوانم بیشتر حرف بزنم تا برای مردم جالب باشد.» از روزی
که ساخت«گذشته» فرهادی به پایان رسیده، خیلی از منتقدان، آن را یکی از
گزینههای اسکار «غیرانگلیسیزبان» 2014 میدانند. اما فرهادی میگوید،
نمیخواهد به آن فکر کند: «سعی میکنم دراینباره فکر نکنم، اما نمیگویم
برایم مهم نیست. هر انسانی در جهان دوست دارد مورد تقدیر و تحسین دیگران
قرار بگیرد، اما من سعی میکنم توقعی در این مورد نداشته باشم. اما اگر این
امر محقق شود، بهترین اتفاق میافتد و در غیر این صورت چیزی را از دست
نمیدهم.» موضوع سانسور در ایران هم سوالی تکراری بود که فرهادی بار دیگر
درباره آن صحبت کرد: «در ایران سیستم بسیار غیرقابل پیشبینیای وجود دارد
که نمیتوان بهخوبی آن را توصیف کرد؛ چراکه اوضاع همواره در حال تغییر
است و این موضوعی است که کار ما را سخت میکند.
در ایران باید فیلم را دوبار تحویل
مسوولان دهید، یکبار زمانی که فیلمنامه تکمیل شده و بار دوم، پیش از اکران
است. برای افراد خارج از ایران شگفتانگیز است که چگونه میتوان در چنین
شرایطی، فیلمی ساخت که مضامینی خاص داشته باشند، چراکه فیلمسازان و
هنرمندان ایرانی به کلنجار با این روشها میپردازند و راههایی برای دوری
از آن پیدا میکنند و با وجود این شرایط، فیلم میسازند که گاهی موفق
میشوند و گاهی شکست میخورند.» فرهادی همچنین در مصاحبهاش با این سایت،
درباره تحریم اسکار 2013 توسط ایران و فیلم«آرگو» گفت: «فکر نمیکنم مردم
ایران مشکلی با ساخت یک فیلم آمریکایی درباره رویدادهای تاریخی در ایران
داشته باشند. مشکل اینجاست که در این فیلم، تصویری کلیشهای و منفی از مردم
ایران ارایه شده و این امر برای مردم ایران غیرقابل هضم است. اگر فیلمی
قصد دارد به موضوعی درباره ایران بپردازد، چرا باید چنین رویکردی
غیرواقعبینانه و توخالی داشته باشد؟!»