پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خطیب جمعه شهرستان شمیرانات اختلاف سلیقه ها، ذائقه ها، نگاه ها و دیدگاه
ها طبیعی و مقتضای ساختار وجود انسانی است، دانش و فناوری، ابداع و نوآوری،
رشد و شکوفایی نتیجه تفاوت آراء علمی و کارشناسی است، تمدن انسان برآیند
اختلاف نظر دانشمندان و کارشناسان است، تفاوت سلیقه ها، ذائقه ها و راه و
روشها در سازماندهی ها، چینش ها، راهبردها و جمع بندی ها زیبایی های متفاوت
و متنوع می آفریند و برای دستیابی به نتیجه واحد، روشهای کاربردی نوین را
در تاریخ تحقیقات و نوآوری های جوامع انسانی ثبت می کند.
ناطق جمعه شمیرانات مبارزه با آفرینندگی، نوآوری و آزاداندیشی فرهنگی،
سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دشمنی با رشد و شکوفایی، خردستیزی و آبروریزی
سیاسی تحلیل نموده گفت: زندانی کردن اندیشه و نظر و ذائقه و سلیقه، مبارزه
با رشد و شکوفایی و تمدن و تکامل در جامعه انسانی است؛ شاید منشأ رحمت
نامیدن اختلاف امت توسط پیامبر گرامی(ص) همین نکته دقیق از نگاه جامعه
شناسی است؛ در قوانین و سنت های حاکم بر نظام آفرینش، وحدت و هماهنگی و
همگرایی است و هیچ خبر و اثری از گوناگونی و ناهمگونی نیست، قانون تعادل در
کرات و کهکشانها و وجود انسان ها از سنت های پایدار الهی است، هیچ پدیده
ای توان تخلف از سنت ها و قوانین حاکم بر ساختارها را ندارد، تخلف از سنت
های پایدار به بی ثباتی، بیماری و انفجار می انجامد و فضای تعادل گریز و
قانون ستیز را با فاجعه و ضایعه روبرو می سازد.
امام جمعه شمیرانات میثاق های دینی و ملی را پایدار و نیازمند قدرشناسی و
وفاداری نامیده گفت: میثاق های دینی در حوزه خداباوری و خداگرایی و میثاق
های ملی در حد و مرزهای زندگی سیاسی – اجتماعی به وفاداری نیاز دارند،
وحدت، همسویی و سازگاری را می طلبند و تعارض و ناسازگاری را نمی پذیرند،
اختلاف برخاسته از دنیاخواهی، قدرت طلبی و منافع و مصالح شخصی و گروهی به
غرض ورزی، دشمنی، ناهنجارگرایی با آلودگی به جرائم حقوقی و کیفری می انجامد
و حوزه شرع و قانون را با تقابل و تجرّی مورد تعرض قرار می دهد، اختلاف
برآمده از جرم گرایی و انگیزه های شیطانی، همان تنازع مذموم در آیات قرآنی
است، جامعه انسانی را با سستی و کاستی می آلاید و در توانگیری و آفرینش کم
توانی، ناتوانی و ذلت و خواری هیچ مرزی نمی شناسد.
دعاگو انصاف گرایی و واقع بینی را از شاخصه های نقادی و تحلیلگری
حقیقی ارزیابی نموده گفت: انتقاد، ارزش شناسی و کاستی شناسی در حوزه
تحلیلگری و ارزیابی است؛ انتقاد، بستر حقیقی شفاف سازی قوت ها و ضعف ها
برای بهره برداری در کاستی ستیزی، پویایی و رشد و شکوفایی است؛ انتقاد،
بستر حقیقی وظیفه شناسی، آگاهی بخشی و خدمتگزاری است، از خدمت شناسی کج
اندیشی ها و کج روی ها می کاهد، غرور بی مبنای سیاستمداران غافل، کم دان و
نادان را می شکند، بستر اصلاحات اساسی را در برابر اصلاح طلبان حقیقی می
گشاید، جبران خطاها و کاهش هزینه های خطاکاری ها را به ارمغان می آورد؛
نقدپذیری، نماد خردگرایی، فرهیختگی سیاسی و شایستگی اصلاح پذیری و اصلاح
گرایی است.
خطیب جمعه شمیرانات انتقادناپذیری را نماد خردگریزی، خودکامگی سیاسی،
استبدادگرایی و دشمنی با آزادی و رشد و شکوفایی دانسته گفت: کسانی که نقد
را بر نمی تابند، منطق ستیز، خردگریز، استبدادگرا و دشمن آزادی و مدنیت
انسانی اند، از بزرگترین کاستی های در جریان انحرافی، بیتابی سیاسی و
انتقادناپذیری سازگار با منش استکباری و دیکتاتوری سیاسی است، هرکس با نقد
اندیشه، مواضع، رویکرد و عملکرد منحرفان به مقتضای رسالت انسانی و ندای
وجدان بیدارش، پاسخ می دهد با قهر، اخم و طرد مواجه می شود و عزل و نصب های
بی ثبات ساز و با شیطان همساز را در کارنامه سیاسی مهره های اصلی جریان
انحراف می بیند، انتقادپذیری، خردگرایی، عقلانیت سیاسی و استقبال شتابان از
رشد و تعالی و شکوه و شکوفایی است؛ انتقادناپذیری، خردگریزی، منطق ستیزی،
دشمنی با آزادی، رشد و شکوفایی و حقوق اساسی جامعه انسانی است.