نام فیلم : ملاقات خصوصی
کارگردان : امید شمس
تهیه کننده: امیر بنان
نویسنده : امید شمس، بهمن ارک، علی سرآهنگ
موسیقی فیلم : بامداد افشار
تاریخ های انتشار : 1400 (جشنواره فیلم فجر) ، دی 1401 (سینما)، آبان 1402 (اکران آنلاین)
محصول کشور: ایران
امتیاز (imdb) : 6.7
بازیگران : پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامینفر، رویا تیموریان، سیاوش چراغیپور، نادر فلاح، پیام احمدینیا، شیرین آقا کاشی و حسین پارسایی
فیلم ملاقات خصوصی داستانی عاشقانه عجیبی دارد که با بازی محوری پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا روایت میشود. عشق از راه دور. از ملاقات تا زندان. داستان جوان باهوشی که از یک تبهکاری و سوءاستفاده کردن از ملاقاتهایش به عشق میرسد: «این چه دوستداشتنیه که اگه خلاف نکنیم به هم نمیرسیم؟»
امید شمس کارگردان: همه شخصیتهای این فیلم در شرایطی قرار میگیرند که متعلق به آن نیستند و حالا همگی در زندان با یکدیگر رو به رو میشوند. ما برای پروژهای کاری در زندانها مشغول به کار بودیم که در آنجا شاهد واقعیاتی بودیم که ما را به سمت نگارش این فیلمنامه سوق داد. محلهای که در فیلم میبینید محل زندگی خود من بود و چون من خودم در جنوب تهران بزرگ شدم؛ دوستان بسیاری داشتم که در زندان بودند و در زیست شخصی خودم شاهد این ماجراها بودم. به این فکر میکردیم که کار ما بستری عاشقانه دارد و سعی کردیم از چیزهایی که ما را از این فضا دور میکند اجتناب کنیم. باید بگوییم که این فیلم ماحصل کاری گروهی است.
رویا تیموریان: من با خواندن فیلمنامه متوجه میشوم که فیلم ارزش همکاری دارد و یا خیر. من به جوانان امید بسیاری دارم و دیواری میان خودم و آنها نمیبینم و دوست دارم که با آنان همکاری و تعامل داشته باشم. امید شمس آینده درخشانی خواهد داشت.
هوتن شکیبا: این کاراکتر بسیار از من دور بود. برای نزدیک شدن به نقش سری به زندان زدم و به تماشای مستندهای مختلف نشستیم. چیزی که برای من نقطه عطف احساسی بود این بود که بعد از کار ما افرادی در این زندان محبوس میشوند که بهلحاظ احساسی حال بد و تلخی داشتند.
پریناز ایزدیار: این فیلم شاید فقط از نظر لوکیشن به «ابد و یک روز» شبیه است اما شخصیت ۲ کاراکتر بسیار از هم فاصله دارند. من با کارگردان کار با تعامل توانستیم به شخصیتی که در فیلم بود، برسیم.
نقد فیلم
ملاقات خصوصی به ما نشان میدهد که میتوان در دل الگوهای ظاهراً تکراری، مسیرهای نسبتاً تازهای را پیدا کرد. اولین فیلم بلند امید شمس، میتوانست یکی از همان فیلمهایی باشد که از «دغدغههای اجتماعی» فقط دفرمه کردن همهچیز، آزار دادن چشم تماشاگر با نمایش انواع عناصر بدریخت و کریه، و نمایش شخصیتهای منفعل و کرخت را یاد گرفتهاند. اما ملاقات خصوصی در مسیری دیگر حرکت میکند. امید شمس در اولین ساختهاش تلاش کرده تا یک رابطۀ عاشقانه را از دل تمام تباهیها بیرون بکشد و در این امر تا حد زیادی موفق عمل کرده است. عشق دو شخصیت اصلی باورپذیر از کار درآمده و اکثر تصمیمات آنها (حتی رادیکالترینشان) از انگیزههایی قابلدرک برخوردار است. شاید بتوان مشکل فیلم را در یکدست نبودن ریتم کلی فیلم دانست. داستان فیلم دیر راه میافتد و به نظر میرسد که شاید میشد برخی از موقعیتها را کمی فشردهتر کرد. با این وجود، ملاقات شرعی/خصوصی یکی از آثار قابلقبول جشنوارۀ امسال است که میتواند یکی از مدعیان کسب سیمرغ بلورین در چند رشته باشد.
امیر بنان | سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران | چهلمین جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰
انصراف از رقابت در بخشهای دیگر
امیر بنان | جایزه بهترین فیلم | بیست و دومین جشن حافظ – ۱۴۰۲
امید شمس، بهمن ارک و علی سرآهنگ | جایزه بهترین فیلمنامه | بیست و دومین جشن حافظ – ۱۴۰۲
پریناز ایزدیار | جایزه بهترین بازیگر زن | جشنواره آکادمی افسانه زندگی – ۲۰۲۲
امیر بنان | بهترین فیلم | هشتمین جشنواره فیلم شهر – ۱۴۰۱