arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

عکس/ تصویری از مردم یوگسلاوی، کشوری که دیگر وجود ندارد

جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی ، حکومتی بود که در پایان جنگ جهانی دوم در سرزمین یوگسلاوی تأسیس شد و در سال ۱۹۹۲ در پی جنگ داخلی از هم فروپاشید. یوگسلاوی دو سال بعد از شروع جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۱ به اشغال نیروهای متحد درآمد و دولت مرکزی آن سقوط کرد. فروپاشی یوگسلاوی با درگیری‌ها و چندین جنگ همراه بود، جنگ استقلال کرواسی میان سال‌های ۱۹۹۱تا ۱۹۹۵، جنگ بوسنی ۱۹۹۲–۱۹۹۵ و جنگ کوزوو در ۱۹۹۸. سرانجام یوگسلاوی به هفت کشور مستقل تبدیل شد. آخرین این کشورها کوزوو بود که در ۲۰۰۸ مستقل‌شد ولی هنوز هم بر سر استقلال آن درگیری‌هایی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: یوگسلاوی در قرن‌های قبل از وقوع جنگ جهانی دوم به طور دائمی محل جنگ‌های امپراتوری عثمانی، روسیه و عثمانی بوده است. بعد از پایان جنگ جهانی اول و با فروپاشی امپراتور عثمانی و اتریش مرزهای اروپا هم تغییر داد و کشورهای تازه‌ای در نقشه اروپا به وجود آمد. یکی از این کشورها یوگسلاوی در قلب بالکان بود که از اتحاد پادشاهی‌هایی مثل صربستان، کرواسی و اسلوانی تشکیل شده بود. 
یوگسلاوی دو سال بعد از شروع جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۱ به اشغال نیروهای متحد درآمد و دولت مرکزی آن سقوط کرد. در نتیجه این اتفاقات گروه‌های مختلفی در جهت مقاومت علیه اشغال یوگسلاوی شکل گرفت. همزمان با روی کار آمدن این گروه‌ها آتش زیر خاکستر اختلافات تاریخی، فرهنگی و مذهبی هم در این کشور شعله‌ور شد.

فروپاشی یوگسلاوی با درگیری‌ها و چندین جنگ همراه بود، جنگ استقلال کرواسی میان سال‌های ۱۹۹۱تا ۱۹۹۵، جنگ بوسنی ۱۹۹۲–۱۹۹۵ و جنگ کوزوو در ۱۹۹۸. سرانجام یوگسلاوی به هفت کشور مستقل تبدیل شد. آخرین این کشورها کوزوو بود که در ۲۰۰۸ مستقل‌شد ولی هنوز هم بر سر استقلال آن درگیری‌هایی وجود دارد. 

نظرات بینندگان