arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

پاکستان با کمک چین برای اولین بار کاوشگر به ماه فرستاد

پرتاب کاوشگر به ماه نقطه عطفی مهم در صنعت فضایی این کشور محسوب می‌شود که پس از سال‌ها انتظار با کمک چین اتفاق افتاد. کاوشگر پاکستانی آی کیوب قمر توسط پرتاب گر چینی موسوم به "چانگ ای-۶" لحظاتی پیش از یک سایت فضایی در استان هاینان چین به فضا پرتاب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: پاکستان با کمک چین برای اولین بار در تاریخ خود امروز (جمعه) یک کاوشگر را به ماه فرستاد.

به نقل از تلویزیون ملی پاکستان، پرتاب کاوشگر به ماه نقطه عطفی مهم در صنعت فضایی این کشور محسوب می‌شود که پس از سال‌ها انتظار با کمک چین اتفاق افتاد.

کاوشگر پاکستانی آی کیوب قمر توسط پرتاب گر چینی موسوم به "چانگ ای-۶" لحظاتی پیش از یک سایت فضایی در استان هاینان چین به فضا پرتاب شد.

بنا بر اعلام موسسه فناوری فضایی چین، این ماهواره با همکاری دانشگاه شانگ‌های چین، موسسه فناوری فضایی و آژانس فضایی پاکستان طراحی و توسعه یافته است.

کاوشگر پاکستان تا پنج روز دیگر به مدار ماه می‌رسد و به مدت سه تا ۶ ماه دور ماه می‌چرخد.

فرستادن کاوشگر به فضا بزرگترین رویداد تاریخی پاکستان در حوزه فضایی تلقی می‌شود. با توجه به اینکه پاکستان دارای تاسیسات پرتاب ماهواره نیست با کمک چین ماموریت‌های ماهواره‌ای و کاوشگر را انجام می‌دهد.

پاکستان چهاردهم تیرماه ۱۳۹۷ دو ماهواره تحقیقاتی خود به نام‌های «PRESS-۱ و PakTES ۱ A» را با کمک یک فروند موشک پرتاب ماهواره متعلق به چین، در مدار کره زمین قرار داد.

اهمیت پرتاب این ماهواره برای پاکستان از این رو است که «پرس ۱» جزو معدود ماهواره‌های جهان است که قابلیت کنترل از راه دور دارد.

پاکستان در دهه ۹۰ میلادی با فرستادن ماهواره بدر ۱ به فضا توانست، نخستین کشور اسلامی باشد که از تکنولوژی ماهواره استفاده می‌کند.

نظرات بینندگان