arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

کشف فسیل خزنده دریایی هم‌اندازه نهنگ آبی

دانشمندان می‌گویند بقایای فسیلی یک «ایکتیوسور» غول‌پیکر متعلق به اواخر دوره زمین‌شناسی «تریاس» در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش را در استان دِوون در جنوب غربی بریتانیا کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد جانور ۲۵ متر طول داشته است که تقریباً به اندازه نهنگ آبی امروزی، بزرگترین جاندار روی زمین، است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: دانشمندان می‌گویند بقایای فسیلی یک «ایکتیوسور» غول‌پیکر متعلق به اواخر دوره زمین‌شناسی «تریاس» در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش را در استان دِوون در جنوب غربی بریتانیا کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد جانور ۲۵ متر طول داشته است که تقریباً به اندازه نهنگ آبی امروزی، بزرگترین جاندار روی زمین، است.

پیشتر نمونه‌ای از استخوان فک این گونه خزنده دریایی پیدا شده بود، اما دانشمندان می‌گویند این نمونه جدید کامل‌تر و بهتر حفظ شده است، که باعث می‌شود جامعه علمی اکنون به دو نمونه از این فک‌های غول‌پیکر دارای شکل و ساختار منحصر به فرد دسترسی داشته باشد.

کشف فسیل خزنده دریایی هم‌اندازه نهنگ آبی

آخرین باری که قطعه‌ای از فسیل این گونه ایکتیوسور پیدا شد در اکتبر ۲۰۲۲ بود. پس از ارزیابی فسیل‌ها، تیم تحقیقاتی شگفت‌زده شد از اینکه گونه‌های تازه یافت‌شده ایکتیوسور غول‌پیکر می‌توانستند به اندازه نهنگ آبی رشد کنند.

تیم تحقیقاتی استخوان‌های فسیل‌شده جدید را با فسیل‌های پیشین مقایسه کرد، و متوجه شد آن‌ها دارای ویژگی‌های یکسانی هستند که از یک دوره زمین‌شناسی سرچشمه گرفته‌اند، و بدین ترتیب موفق شد این گونه را شناسایی کند.

استخوان‌ها متعلق به ۲۰۲ میلیون سال پیش، یعنی پایان دوره تریاس که مشهور به «رایتین» است، می‌باشد. این دورانی بود که غول‌ها اقیانوس‌ها و دریا‌ها را تسخیر کرده بودند در حالی که دایناسور‌ها روی زمین پرسه می‌زدند.

به گفته دانشمندان، این فصل آخر حیات ایکتیوسور بود. پس از این دوران، چنانکه فسیل‌های سنگ‌شده در صخره‌ها حکایت می‌کنند، رویداد انقراض گسترده اواخر تریاس روی داد و بسیاری گونه‌ها شامل ایکتیوسور غول‌پیکر را نابود کرد.

ایکتیوسور پس از آن از عرصه دریا‌ها و اقیانوس‌های زمین محو شد. اینک کارشناسان خوشحال هستند که بقایای فسیلی آخرین گونه ایکتیوسور پیش از نابودی همیشگی آن را پیدا کرده‌اند. قرار است اکتشافات جدید به زودی در موزه و گالری هنر بریستول به نمایش گذاشته شود.

نظرات بینندگان