arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

چین از توافق حماس و فتح برای گفتگو درباره آشتی ملی خبر داد

پس از اعلام آغاز گفتگو‌های مشترک دو گروه فتح و حماس که تحت حمایت و میزبانی پکن صورت می‌گیرد، وزارت خارجه چین سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تاکید کرد که دو طرف فلسطینی برای ادامه گفتگو‌ها و رسیدن به آشتی تمایل دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: پس از اعلام آغاز گفتگو‌های مشترک دو گروه فتح و حماس که تحت حمایت و میزبانی پکن صورت می‌گیرد، وزارت خارجه چین سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تاکید کرد که دو طرف فلسطینی برای ادامه گفتگو‌ها و رسیدن به آشتی تمایل دارند.

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که دو طرف تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی ملی فلسطین از طریق گفتگو ابراز کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود که نمایندگان دو گروه فلسطینی اخیراً به پکن آمدند تا از طریق گفتگو‌های عمیق و صریح برای رسیدن به آشتی ملی تلاش کنند.

این اقدام طرفین فلسطینی چند روز پس از آن صورت گرفت که خلیل الحیه نماینده حماس در مذاکرات مبادله اسرا و زندانیان بین اسرائیل و این گروه، طی مصاحبه‌ای با «آسوشیتدپرس» در استانبول اعلام کرد، حماس می‌خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین که توسط فتح رهبری می‌شود، بپیوندد تا برای غزه و کرانه باختری یک دولت واحد تشکیل دهند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر، دو طرف فلسطینی چندین بار اتهاماتی به یک دیگر رد و بدل کرده و هر کدام دیگری را مسئول بحران کنونی فلسطین می‌داند.

در طول سال‌های گذشته، روابط دو گروه فلسطینی شاهد اختلافات شدیدی بود و مصر تاکنون تلاش‌های زیادی برای آشتی آن‌ها انجام داده است.

نظرات بینندگان