arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بازداشت نامزد ریاست جمهوری در اعتراضات دانشگاه واشینگتن به طرفداری از فلسطینیان

پلیس آمریکا جیل استاین، نامزد ریاست جمهوری را هنگام مشارکت در تظاهرات دانشگاه واشینگتن به طرفداری از فلسطینیان باز داشت کرد. پلیس همچنین جیسون کول، مدیر کمپین انتخاباتی این نامزد و میرل کایر، معاون کول نیز را در جریان حمایت از اعتراضات به ارتباط این دانشگاه با جنگ غزه بازداشت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: پلیس آمریکا جیل استاین، نامزد ریاست جمهوری را هنگام مشارکت در تظاهرات دانشگاه واشینگتن به طرفداری از فلسطینیان باز داشت کرد. پلیس همچنین جیسون کول، مدیر کمپین انتخاباتی این نامزد و میرل کایر، معاون کول نیز را در جریان حمایت از اعتراضات به ارتباط این دانشگاه با جنگ غزه بازداشت کرده است.

استاین در اعتراض به حمایت از دانشجویانی شرکت کرد که با تحصن در چادر‌ها اعلام کردند تا زمانی که دانشگاه، خواسته‌های آن‌ها از جمله کنار گذاشتن سرمایه گذاری‌های خود در شرکت «بوئینگ» و تحریم مراکز دانشگاهی اسرائیل را اجرا نکند، آنجا را ترک نخواهند کرد.

«سی‌ان‌ان» به نقل از سخنگوی ستاد انتخاباتی استاین گفت: «ما هنوز از هیچ اتهامی آگاه نیستیم».

این نامزد ریاست جمهوری در فایل ویدئویی که قبل از دستگیری ضبط شده و در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر شد، اعلام کرد که از دانشجویان و حقوق قانونی آزادی بیان آنها، حمایت می‌کند.

Pro-Palestinian students and activists camp out on the campus of Columbia University in New York City on April ۱۹, ۲۰۲۴. (AFP)

استاین افزود: «اینجا با دانشجویانی که از دموکراسی و حقوق بشر دفاع می‌کنند و برای پایان دادن به نسل کشی ایستاده‌اند، در یک صف خواهیم ایستاد».

«سی‌ان‌ان» به نقل از دیوید شواب، مدیر ارتباطات استاین، گفت که او بعد از ظهر شنبه کوشید، آرامش را میان تظاهرکنندگان و پلیس برقرار کند، اما پلیس به این تلاش «پاسخ نداد» و دستگیری‌ها اندکی بعد، آغاز شد.

شواب افزود: «چشم پوشی مدیریت دانشگاه‌ها از کاربرد زور علیه دانشجویان خود که صرفا خواهان صلح، حقوق بشر و توقف نسل کشی هستند که مردم آمریکا از آن متنفرند، امری شرم آور است». 

دامنه تنش‌ها در محوطه دانشگاه‌های بزرگ آمریکا در پی اعتراضات دانشجویی در همبستگی با فلسطینان به دلیل جنگ جاری د ر نوار غزه، افزایش یافته است.

از سویی کنگره آمریکا نیز با حضور رؤسای سه دانشگاه برجسته آمریکایی در رابطه با اتهامات یهودی ستیزی و تظاهرات در محوطه دانشگاه به دنبال برپایی تظاهرات علیه جنگ اسرائیل در غزه، جلسه‌ای طوفانی داشت.

نظرات بینندگان