arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ از تکذیب آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در جریان اتفاق اخیر اصفهان تا میزان افزایش قیمت‌ها از اول تا آخر فروردین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 بازگشت گشت ارشاد کار دولت است
علیرضا بیگی، نماینده مجلس درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست ائمه جمعه ایشان چنین مسأله را مطرح کردند. الان هم اداره کار توسط وزارت کشور انجام می‌شود. این شیوه هم جواب نمی‌دهد و تاکنون هم جواب نداده است. 

تکذیب آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی
تسنیم از قول یک مقام مطلع نوشت: فضا سازی برخی رسانه‌های غربی درباره آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با چند ریزپرنده در بامداد روز جمعه کاملا کذب است. 

پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل، به کشورها خبر دادیم
سردار مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان اصفهان فاصله ۱۲ روزه بین جنایت اسرائیل در دمشق و عملیات تلافی جویانه ایران را نوعی عملیات روانی در دل سرزمین های اشغالی دانست و بیان کرد: ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد و لذا براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد عملیات وعده صادق را آغاز کردیم؛ این در حالی است که پنج ساعت قبل از شروع عملیات از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم.

چین تنها مشتری نفت ایران
بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰‌هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است. 

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی‌ بودند
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان.بی.سی گفت: آنچه بامداد جمعه رخ داد، یک حمله نبود. آنها به مثابه اسباب بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آنها بازی می‌کنند نه پهپاد. او افزود، ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. 

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران
سید صولت مرتضوی وزیر کار در حاشیه نشست دولت گفت که « برای موضوع میزان افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار تصمیم گیری و در نهایت مصوب هم شد.»وی اضافه کرد که « آنچه در رابطه با میزان دستمزد تصمیم گیری و ابلاغ هم شده اجرا خواهد شد» .

نام مادر اضافه نشد؛ نام پدر هم حذف می‌شود
انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به اینکه چه تلاشی برای آوردن نام مادر در کارت ملی انجام شده است؟ اظهار کرد: طبق گفته مسئولین ثبت احوال، اطلاعات شخصی فرد از جمله اسم پدر و مادر در ظاهر کارت‌های جدید حذف می‌شود اما توسط بارکدی که روی کارت قرار داده شده مشخصات شناسنامه‌ای، از جمله اسم پدر و مادر قابل رویت است. 

ارز ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومانی یعنی باید فروپاشی اقتصاد را مدنظر داشته باشیم
لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: اگر ارز بخواهد به ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان برسد ما باید حتما فروپاشی اقتصاد را مدنظر داشته باشیم. جیب مردم دیگر جایی برای خالی کردن ندارد، جیب‌ها سوراخ شده است. یکی می‌گفت کفگیر ما ته دیگ خورده، دیگری می‌گفت خوش به حال شما برای ما کفگیر دیگ را سوراخ کرده و از آن هم رد شده است. الان به نظر من جیب مردم دیگر سوراخ شده است، تا حالا اگر ما از جیب مردم استفاده می‌کردیم، الان دیگر این امکان نیست.

۴ دهک جامعه حتی توان پرداخت اجاره هم ندارند
رضایی معاون شرکت عمران شهر‌های جدید می‌گوید ۴ دهک از جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند و در مسکن مهر افرادی هستند که پول شارژ ساختمان را هم ندارند.  رضایی گفت: ۶ دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند. با مردمی مواجه هستیم که حتی اگر مسکن شان را تامین کنیم توان نگهداری آن را هم ندارند.

احتمال انتقال حماس از قطر به یک کشور عربی دیگر
رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است. 

میزان افزایش قیمتها از اول تا آخر فروردین
روزنامه اصولگرای خراسان نوشت: از ابتدای امسال و همزمان با ماه مبارک رمضان، قیمت حبوبات حدود ۳۰ درصد، گوشت قرمز حدود ۲۵ درصد، صیفی جات ۵۰ درصد، برنج حدود ۱۰ درصد و برخی اقلام دیگر هم حدود ۱۵ درصد افزایش داشته اند. 

خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است
محمد محمدی‌بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خرید و فروش هواپیما‌های جت ۷ نفره برای عموم آزاد است، گفت: در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از مخاطبان جت‌های خصوصی هستند. 

دادگاه تهران آمریکا را به پرداخت یک میلیارد دلار محکوم کرد
در پی دادخواهی و طرح دعوای حقوقی ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی)، به‌دلیل مشارکت در تأسیس و گسترش ساواک و همچنین حمایت از رژیم دیکتاتوری پهلوی، رای به محکومیت یک میلیارد دلاری دولت آمریکا به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌ها صادر کرده است. 

بنا نداریم برای نوامیس مملکت پرونده قضائی درست کنیم
دادستان کل کشور با بیان اینکه ما بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضائی درست کنیم و بعد از تذکر و تعهد و اصلاح پوشش فرد به منزل برمی‌گردد گفت: اکثر بانوان بعد از تذکر نسبت به اصلاح وضعیت پوشش خود اقدام می‌کنند. 

نظرات بینندگان