arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳

واشنگتن: چنانچه مسکو در جنگ اوکراین پیشرفت کند، پکن را مسئول خواهیم دانست / چین: انتقاد یا فشار بر سر روابط با روسیه را نمی‌پذیریم

چین روز چهارشنبه اعلام کرد که «انتقاد یا فشار» در مورد روابط خود با روسیه را نخواهد پذیرفت. این موضع‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن هشدار داد چنانچه مسکو در جنگ اوکراین پیشرفت کند، پکن را مسئول خواهد دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین روز چهارشنبه اعلام کرد که «انتقاد یا فشار» در مورد روابط خود با روسیه را نخواهد پذیرفت.
 
این موضع‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن هشدار داد چنانچه مسکو در جنگ اوکراین پیشرفت کند، پکن را مسئول خواهد دانست.
 
کرت کمپ‌بل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین گفت که واشینگتن پس از تمدید پیمان همکاری پکن با مسکو در جریان سفر اخیر دیپلمات ارشد روسیه، «دست روی دست نخواهد گذاشت و اعلام نخواهد کرد که وضعیت قابل قبول است».
 
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ تأکید کرد که «چین و روسیه حق دارند در همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی مشارکت کنند».
 
او روز چهارشنبه ۲۲ فروردین افزود: «این نوع همکاری نباید هدف مداخله یا محدودیت قرار گیرد و چین نیز انتقاد یا فشار را نمی‌پذیرد.»
 
مناسبات روسیه با چین در سال‌های اخیر عمیق‌تر شده و مشارکت راهبردی آنها از زمان تهاجم مسکو به اوکراین، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.
 
تحلیلگران می‌گویند چین در رابطه با روسیه دست بالا را دارد و با ادامه جنگ روسیه و تشدید انزوای بین‌المللی مسکو، این نفوذ چین افزایش هم خواهد یافت.
 
روز سه‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و وانگ یی، دیپلمات ارشد این کشور گفت‌وگو داشت و طی آن دو کشور اعلام کردند که همکاری‌های راهبردی خود را تقویت خواهند کرد.
 
چین ادعا می‌کند که در مناقشه اوکراین بی‌طرف است، اما به دلیل خودداری از محکوم کردن مسکو بابت تهاجم به اوکراین و همچنین حمایت غیرمستقیم از روسیه از طریق ادامه تجارت با این کشور، مورد انتقاد قرار گرفته است.
 
مقامات آمریکایی به تازگی هشدارهای خود به چین در مورد عدم ارائه کمک غیرمستقیم به تلاش‌های نظامی روسیه را افزایش داده‌اند.
 
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در بروکسل به خبرنگاران گفت که چین همچنان به ارائه مواد اولیه برای پشتیبانی از صنایع دفاعی روسیه ادامه می‌دهد.
 
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا که روز دوشنبه سفر خود به چین را به پایان رساند، گفت که به مقامات این کشور در مورد عواقب حمایت از خریدهای نظامی روسیه هشدار داده است.
 
کرت کمپ‌بل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه تأکید کرد که «ما مستقیماً به چین گفته‌ایم که اگر این وضعیت ادامه یابد، بر روابط آمریکا و چین تأثیر خواهد گذاشت.»
نظرات بینندگان