arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

راه‌اندازی سیستم هشدار در آلمان، فرانسه و لهستان علیه "اخبار جعلی"

وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که این کشور قصد دارد در کارگروهی مشترک با فرانسه و لهستان، در برابر اخبار و اطلاعات جعلی و نادرست از سوی روسیه، یک "سیستم‌ هشدار" راه‌اندازی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه‌وله: وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که این کشور قصد دارد در کارگروهی مشترک با فرانسه و لهستان، در برابر اخبار و اطلاعات جعلی و نادرست از سوی روسیه، یک "سیستم هشدار" راه‌اندازی کنند.

تاکنون جزئیات این سیستم منتشر نشده، ولی این وزارتخانه توضیح داد که پاریس، ورشو و برلین در هماهنگی نزدیک و فشرده‌ای هستند تا از تلاش برای تاثیرات مخرب بر فرآیند‌های دموکراتیک جلوگیری کنند.

روز چهارشنبه ۲۷ مارس نیز سازمان امنیت جمهوری چک (BIS) از کشف یک شبکه تبلیغاتی که توسط روسیه تامین مالی می‌شد، خبر داد که از وبسایت "صدای اروپا" (Voice of Europe) مستقر در پراگ، برای انتشار اخبار و اطلاعات خود استفاده کرده است. پتر فیالا، نخست‌وزیر چک گفت که این اطلاعات برای منصرف کردن اتحادیه اروپا از ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین بوده است. به گفته فیالا، ویکتور مدودچوک، الیگارش مشهور روس و از افراد معتمد ولادیمیر پوتین پشت تشکیلات این شبکه است.

بر اساس اطلاعات، این شبکه روسی در ازای پرداخت پول، حتی اظهاراتی از سیاستمداران را منتشر کرده که از اتحادیه اروپا خواسته‌اند به کمک‌های خود به اوکراین پایان دهند. این پرتال، از جمله، مصاحبه‌هایی با ماکسیمیلیان کرا، کاندیدای حزب "AfD" (آلترناتیو برای آلمان) منتشر کرده؛ هرچند او گفته که برای این کار پولی دریافت نکرده است.

آلمان افشاگری‌ها در مورد وب‌سایت صدای اروپای آزاد را "نمونه دیگری از اقدامات نفوذی گسترده از سوی روسیه" می‌بیند.

نظرات بینندگان