arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا: با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.
 
به گزارش رسانه‌های پاکستانی، علیرغم نارضایتی مسوولان افغانستان و همچنین نهادهای بین المللی از تصمیم دولت پاکستان برای اخراج اتباع غیرقانونی افغانستان، این روند متوقف نشد و تاکنون بیش از نیم میلیون افغانستانی مجبور به بازگشت به‌ کشور خود شده‌اند.
 
تصمیم غیرمنتظره دولت پاکستان در اواخر اکتبر ۲۰۲۳ (آبان) برای اخراج اتباع افغانستانی که به طور غیرقانونی در آن کشور مقیم هستند، روابط از قبل متشنج دو کشور همسایه را به شدت تحت تاثیر قرار داد. طالبان افغانستان اخراج اتباع خود را اقدام ظالمانه طرف پاکستانی توصیف می‌کند.
 
تازه‌ترین تصمیم دولت پاکستان در بحث اخراج اتباع افغانستانی حکایت از آغاز دومین مرحله آن از ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ (۱۵ آوریل) دارد و آن دسته از افغانستانی هایی که کارت معتبر و ثبت شده دارند نیز باید از پاکستان خارج شوند.
 
در اجلاس اخیر قائم مقام وزارت کشور پاکستان و مسوولان ارشد امور داخلی در ایالات پنجاب و سند، توافق شد تا فهرست کاملی از اتباع ثبت شده افغانستانی تهیه و به تمامی نهادهای انتظامی و امنیتی این کشور ارسال شود و تحت برنامه مشخص شده از این افراد خواسته می‌شود تا داوطلبانه از پاکستان خارج شوند و در صورت پایان مهلت تعیین شده، بازداشت و از پاکستان اخراج خواهند شد.
 
رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع آگاه می افزایند که با تکمیل مرحله دوم بلافاصله مرحله سوم بازگرداندن اتباع افغانستانی آغاز می‌شود که طی آن پناهندگان ثبت شده قانونی این کشور نیز باید پاکستان را ترک کنند.
 
اواخر آذرماه گذشته نخست وزیر دولت موقت پاکستان با کنایه به طالبان افغانستان درخصوص راهکار حل پدیده تروریسم که کابل «نگاه اسلام‌آباد به درون» را لازمه آن می‌داند، گفت: بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی، راهکار ما برای حل مشکلات داخلی است و دیگر اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی پاکستان با خطر مواجه شود.
نظرات بینندگان