arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

هواشناسی برای خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال‌ و کهگیلویه‌ هشدار قرمز صادر کرد

سازمان هواشناسی برای خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد در روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند هشدار قرمز صادر کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: شاید این اولین بار است که اوج سفرهای جاده‌ای سال در ۲۹ اسفند با بزرگ‌ترین پیش‌بینی سیل سال همزمان می‌شود.

سازمان هواشناسی برای خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد در روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند هشدار قرمز صادر کرده است.

احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی گستردۀ معابر، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و تخریب سازه‌های موقت و سبک در کمین این استان‌هاست.

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارندگی نقطه‌ای در مناطقی به ۳۰۰ میلیمتر هم خواهد رسید؛ بارندگی چندساعته که در حالت عادی معادل باران ۴ سال برخی از مناطق غربی کشور است!

امدادگران هلال احمر در استان‌های کشور هم در حالت آماده باش کامل هستند و رئیس سازمان امداد و نجات استان‌های فارس، اصفهان و کردستان را نیز مستعد وقوع سیل خوانده است.

هشدار برای 5 استان

هواشناسی استان خوزستان درباره طغیان رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داده و استاندار خوزستان تمام مرخصی‌های مدیران و تیم‌های امدادی و ستاد مدیریت بحران را لغو کرده است.

هواشناسی ایلام هم درباره سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و امکان سرریز سد ایلام هشدار داده است؛ ایلامی‌ها و مسافران باید در این استان در انتظار رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش بادهای شدید و احتمال ریزش تگرگ باشند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری این استان را کانون اصلی بارش‌های این سامانه خوانده و از مسافران خواسته تا از اسکان در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌های خودداری کنند؛ بارش‌ها در استان تا اواخر تعطیلات نوروزی همراه با کاهش دما و وزش باد شدید ادامه دارد.

هواشناسی لرستان نیز آبگرفتگی معابر، ایجاد رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال طغیان برخی رودخانه‌ها را از جمله مخاطرات سامانه بارشی در این استان عنوان کرده و گفته که این شرایط در نیمه جنوبی استان نمود بیشتری خواهد داشت. در این استان هم مرخصی مدیران برای کنترل بحران لغو شده است.

هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد درباره شدت بارش‌ها در این استان هشدار داده و اعلام کرده است در یک بازده زمانی کوتاه بارش سنگینی خواهیم داشت؛ شدت بارش‌ها در دیشموک، لنده، مارگون، سی‌سخت و یاسوج متمرکز است و احتمال پر شدن مخازن سد‌های اصلی استان و انجام عملیات رهاسازی آب پشت سد‌ها وجود دارد.

این هشدارها فقط از سوی هواشناسی صادر نشده و پلیس هم بازه زمانی ۲۸ اسفند تا اول فروردین را زمان مناسبی برای سفر در بخش‌های غربی کشور نمی‌داند و اعلام کرده که «شرایط مناسب و ایده‌آلی برای سفر» در جاده‌های کشور نخواهیم داشت.

نظرات بینندگان