arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
قسمت دوازده؛

خاطرات بولتون؛ کری تلاش می‌کرد ایران را متقاعد کند که تا ۲۰۲۰، یعنی زمانی که ترامپ از کاخ سفید می‌رفت به برجام پایبند بماند / مادامی که ترامپ رئیس جمهور بود به دنبال این بود تا از کری شکایت کند و او را به دادگاه بکشاند

پومپئو درباره سفر اخیرش به عراق گزارش داد، که این مثل همیشه باعث شد ترامپ شروع کند به برشمردن اشتباهات دولت بوش پسر «بوش بدترین رئیس جمهوری است که تا حالا داشتیم. » و مثل هر وقت دیگری که بحث ایران مطرح می‌شد، ترامپ سراغ جان کری رفت ترامپ عاشق این ایده بود که بگوید باید کری را به خاطر نقض قانون «لوگان» محاکمه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، خاطرات کاخ سفید از زبان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ است. او سابقه معاون وزارت خارجه و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در دوران جورج بوش پسر نیز در سابقه دارد. بولتون که با رویکردهای ستیزه جویانه در حوزه سیاست خارجی شناخته می‌شود، 372 بار در کتاب خود به ایران اشاره کرده است. این کتاب توسط انتشارات های امیرکبیر و مهراندیش با ترجمه های مختلفی به چاپ رسیده است. «انتخاب» روزانه بخش هایی از این کتاب را منتشر خواهد کرد.

پومپئو درباره سفر اخیرش به عراق گزارش داد، که این مثل همیشه باعث شد ترامپ شروع کند به برشمردن اشتباهات دولت بوش پسر «بوش بدترین رئیس جمهوریه ک که تا حالا داشتیم. » و مثل هر وقت دیگری که بحث ایران مطرح می‌شد، ترامپ سراغ جان کری رفت ترامپ عاشق این ایده بود که بگوید باید کری را به خاطر نقض قانون «لوگان» محاکمه کرد.

قانون لوگان ، مصوب ۱۷۹۹، شهروندان عادی آمریکا را از مذاکره با دولت‌های خارجی منع می‌کرد. بدون شک کری داشت تلاش می‌کرد ایران را متقاعد کند که تا ۲۰۲۰، یعنی زمانی که ترامپ از کاخ سفید می‌رفت و مطمئناً یک دموکرات برنده انتخابات می‌شد و برجام را احیا می‌کرد به برجام پایبند بماند. با وجود این شکایت از کری بی فایده بود.

«قانون «لوگان» ناقض متمم اول قانون اساسی آمریکا است و به عنوان یک قانون کیفری فاقد تعریف مشخص و قابل ادراک است اما باز از آن اغلب برای ترساندن افراد ناآگاه استفاده می‌شود. در ذهن، ترامپ مایک، فلین مشاور امنیت ملی اولش به شکلی غیر منصفانه به خاطر این قانون تهدید به محاکمه شده بود که نکته درستی بود، اما او می‌خواست از آن علیه کری استفاده کند. در جلسه بعد از جلسه در اتاق بیضی، ترامپ از دادستان کل ویلئام بار، یا هر کس دیگری که به حرفش گوش می‌داد می‌خواست که علیه کری طرح شکایت کند. مطمئنم هرگز کسی چنین کاری نکرده است. اوایل سعی می‌کردم به ترامپ توضیح بدهم که احتمالاً استناد به قانون لوگان در دادگاه به دلیل نداشتن تعریف مشخص رد می‌شود، اما اصلاً موفق نشدم مادامی که ترامپ رئیس جمهور است و احتمالاً بعد از آن او به دنبال وکیلی خواهد بود تا از کری شکایت کند و او را به دادگاه بکشاند.

اگر من جای کری بودم، عین خیالم هم نبود. برگردیم به واقعیت دانفورد تأکید داشت که ایران باور ندارد ما به حملاتی که در نظر دارد، پاسخ می‌دهیم ترامپ بلافاصله جواب داد: «اونا خوب ما رو نشناخته » ما درباره گزینه‌های مختلف نظامی و گزینه‌های دیگر صحبت کردیم و البته ترامپ دوباره گیر داد به کری: «تعجبی نداره که اونا به من زنگ نمی‌زنن. به خاطر کریه کری می‌خواد من رو خراب کنه اما ما برنده میشیم. » دانفورد و دیگران و حتی خود من وقتی دیدیم ترامپ چقدر به حمله به برخی اهدافی که من پیشنهاد کردم نظر مثبتی دارد جا خوردیم؛ دانفورد گفت پس باید خودت رو واسه رفتن به مرحله بعد آماده کنی. ترامپ جواب داد: «من آماده‌ام. رئیس کیم تماشا خواهد کرد شما شاناهان و دانفورد شاید بخواید درباره ش فکر کنید. دانفورد جواب داد: «برای همین این جاییم، آقای رئیس جمهور» و درباره جزئیاتی که ممکن بود لازم شود توضیحاتی داد.

نظرات بینندگان