arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

جورج گالووی، سیاستمدار جنجالی و همکار سابق پرس تی‌وی، به پارلمان بریتانیا بازگشت

کمتر سیاستمداری مانند جورج گالووی، برنده انتخابات میاندوره‌ای حوزه انتخاباتی روچدیل در منچستر، شمال غرب بریتانیا، توان تحریک احساسات توده و ایجاد جنجال را دارد. او چهار دهه به عنوان سیاستمدار، روزنامه‌نگار و مجری رادیو و تلویزیون فعالیت داشته و بنا به مورد، به عنوان قهرمان چپگرای ضد جنگ ستوده شده، به خاطر شرکت در یک مسابقه تلویزیونی مسخره شده و درعین حال، هفت بار به عنوان نامزد سه حزب مختلف، به مجلس عوام راه یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: کمتر سیاستمداری مانند جورج گالووی، برنده انتخابات میاندوره‌ای حوزه انتخاباتی روچدیل در منچستر، شمال غرب بریتانیا، توان تحریک احساسات توده و ایجاد جنجال را دارد.
 
او چهار دهه به عنوان سیاستمدار، روزنامه‌نگار و مجری رادیو و تلویزیون فعالیت داشته و بنا به مورد، به عنوان قهرمان چپگرای ضد جنگ ستوده شده، به خاطر شرکت در یک مسابقه تلویزیونی مسخره شده و درعین حال، هفت بار به عنوان نامزد سه حزب مختلف، به مجلس عوام راه یافته است.
 
جدیدترین موفقیت سیاسی این مرد ۶۹ ساله، راهیابی به مجلس عوام به عنوان نماینده حوزه روچدیل است که بخش قابل توجه ساکنان آن مسلمانان هستند.
 
روچدیل به طور سنتی حوزه‌ حزب کارگر بریتانیا بوده است اما در این انتخابات میاندوره‌ای، تنها چند روز به رای‌گیری، حزب کارگر نامزد خود را به خاطر اظهارنظری که یهودستیزی تلقی شد، کنار گذاشت در حالیکه فرصت قانونی برای ثبت نام نامزد جدید سپری شده بود. در نتیجه، حزب کارگر عملا از دور انتخابات خارج شد.
 
گالووی مانند دوره‌های قبلی که در انتخابات میان‌دوره‌ای به مجلس راه یافته بود، این بار هم عمدتا رای‌دهندگان مسلمان را مخاطب قرار داد و به آنها گفت که در صورت راه یافتن به پارلمان، در درگیری اسرائیل و حماس، مدافع قدرتمند فلسطینی‌ها خواهد بود.
 
او کل تشکیلات سیاسی و رسانه‌ای بریتانیا را هم در جریان مبارزه انتخاباتی هدف حمله قرار داد.
 
جورج گالووی در مورد پیروزی در این انتخابات گفته است که این پیروزی برای غزه است.
 
او در مبارزات انتخاباتی در جلسه‌ای در روچدیل گفت: «برای متوقف کردن نتانیاهو نمی‌توانم کار زیادی بکنم، اما این حق را دارم که مانع همکاری ریشی سوناک [نخست وزیر] و کی‌یر استارمر [رهبر حزب کارگر] با او شوم.»
 
او در ادامه افزود که «به همین دلیل است که آنها بسیار ناراضی هستند - سیاستمداران، رسانه‌ها از احتمال بازگشت من به پارلمان در پایان این ماه بسیار ناراضی هستند. زیرا می‌دانند که مثل گردباد وارد مجلس عوام خواهم شد و در دفاع از غزه، زلزله ایجاد خواهم کرد؛ آنها این را می‌دانند. از آن می‌ترسند و به همین دلیل است که شما نباید به آنها رای بدهید.»
 
این نوع لفاظی‌های چالشی علامت ویژه آقای گالووی و دلیلی است که منتقدان و مخالفانش، او را فردی خودخواه و خطرناک می‌دانند که منافع خود را در تفرقه‌افکنی بین مردم دنبال می‌کند.
 
در مقابل، او فعالیت خود را بخشی از مبارزه بین‌المللی جبهه سوسیالیستی و ضدامپریالیستی - به ویژه امپریالسیم آمریکا - و مخالف سرسخت صهیونیسم می‌داند؛ اسرائیل را کشور آپارتاید توصیف می‌کند و خواستار برچیده شدن این رژیم است.
 
با وجود شایعاتی در این مورد که جورج گالووی به اسلام گرویده، او ارتباط با پس‌زمینه کاتولیکی خود را کاملا حفظ کرده و بر اهمیت داشتن یک خانواده بزرگ تاکید داشته است.
 
جورج گالووی تا به حال با چهار زن ازدواج کرده و شش فرزند دارد. در سال ۲۰۱۲ با همسر چهارم خود، پوتری گایاتری پرتیوی ازدواج کرد. همسر چهارمش شهروند اندونزی-تبار هلند است.
 
جورج گالووی در سال ۱۹۵۴ در یک خانواده فقیر در شهر داندی، اسکاتلند، متولد شد. مدتی کارگر کارخانه تولید لاستیک میشیلین بود و در آنجا برای اولین بار به عنوان عضو فعال اتحادیه کارگری وارد فعالیت‌های صنفی و سیاسی شد.
 
در سال ۱۹۸۰، در برافراشتن پرچم فلسطین در محل شورای شهر داندی شرکت داشت. او برای اعلام خواهرخواندگی این شهر با شهر نابلس، درکرانه باختری، تلاش کرده بود. در سال ۱۹۸۳، دبیر سازمان خیریه «جنگ علیه نیازمندی» شد.
 
برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ بود که گالووی به عنوان نماینده حزب کارگر از حوزه هیلهد، شهر گلاسگو، در اسکاتلند به مجلس عوام راه یافت و در آنجا به‌سرعت به عنوان فعال تند چپگرا شهرتی به هم زد.
 
در دهه ۱۹۹۰، به دلیل ملاقات با صدام حسین، رهبر وقت عراق مورد انتقاد قرار گرفت. او در آن ملاقات که فیلم آن بعدها منتشر شد خطاب به صدام حسین می‌گفت: «آقا! من به شجاعت، قدرت و خستگی‌ناپذیری شما درود می‌فرستم.»
 
سفرهای متعدد او به منطقه در این دوره باعث شد که «مسافر ایستگاه مرکزی بغداد» لقب بگیرد.
 
مهمترین لحظه در زندگی او، که بسیاری از حامیانش بهترین دستاوردش می‌دانند، به سال ۲۰۰۵ بر می‌گردد.
 
در آن زمان، مجلس سنای آمریکا در گزارش تحقیقی در مورد ارتباط دولت صدام حسین با شهروندان غربی، نتیجه گرفته بود که جورج گالووی و یک وزیر سابق دولت فرانسه، با اعتباری که صدام حسین در اختیارشان قرار داد، در چارچوب برنامه نفت در برابر غذا، از عراق نفت خریده‌ و آن را صادر کرده‌اند.
 
او این اتهام را که صدام حسین به او برای خرید نفت اعتبار مالی داده بود رد کرد و گفت که هدف از این اتهام، «ایجاد پرده دود برای استتار» مخالفت او با حمله به عراق بوده است.
 
گالووی سناتورهایی را که در مورد برنامه نفت در برابر غذا سازمان ملل تحقیق می‌کردند، متهم کرد که به عدالت «بی‌اعتنا» هستند و از بدنام کردن او برای توجیه حمایت از جنگ سوء استفاده می‌کنند.
 
نحوه پاسخگویی او در برابر سنا باعث شد که نشریه نیویورک پست بنویسد: «مرد بریتانیایی سناتورها را روغن‌داغ کرد!»
 
در سال ۲۰۰۳، گالووی به خاطر مخالفتش با شرکت بریتانیا در حمله به عراق از حزب کارگر اخراج شد.
 
حزب کارگر او را متهم کرد که باعث بدنامی حزب شده زیرا از سربازان بریتانیا در عراق خواسته است از دستور مافوق‌شان سرپیچی کنند و در توجیه این توصیه گفته است که این دستورات «غیرقانونی» است به این دلیل که حمله آمریکا و بریتانیا به عراق هم غیرقانونی است.
 
او در سال ۲۰۰۴ با پیوستن به حزب جدیدی به نام «احترام» که موضع مخالفت جنگ عراق داشت، در یک مبارزه انتخاباتی پرتنش و در برخی مواقع همراه با تلخکامی، توانست در حوزه بتنال گرین لندن، که آنجا هم جمعیت بزرگ مسلمان دارد، به شکلی غیرمنتظره به پیروزی برسد.
 
با این همه، در حالی که به عنوان سیاستمدار به شهرت زیادی رسیده بود تصمیم گرفت در یک برنامه تلویزیونی مختص سلبریتی‌ها شرکت کند.
 
ماندگارترین تصویر گالووی برای بسیاری از مردم در بخشی از همین برنامه است. در این بخش، او لباس گربه به تن دارد.
 
او به خاطر حضور در این برنامه مورد تمسخر قرار گرفت، اما به نظر نمی‌رسید که این برنامه آسیب عمده‌ای به چشم‌انداز سیاسی او زده باشد.
 
پس از شکست در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۰ از حوزه بتنال گرین و از دست دادن کرسی خود در مجلس، در سال ۲۰۱۲ توانست در انتخابات میاندوره‌ای حوزه برادفورد غربی با ۵۶ درصد آرا و گرایش ۳۷ درصدی آرای حزب کارگر به حزب احترام، از این حوزه به مجلس راه یابد.
 
این یکی از بزرگترین چرخش‌ها در تاریخ اخیر انتخابات پارلمانی بریتانیا بود اما او در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ این کرسی را هم از دست داد.
 
جورج گالووی در انتخابات میان‌دوره‌ای بیشتری شرکت کرد: از جمله شکست از حزب کارگر در بتلی و اسپن در سال ۲۰۲۱ پس از یک مبارزات انتخاباتی پر تنش دیگر، و رقابت در انتخابات شهردار لندن در سال ۲۰۱۶ که در آن رتبه هفتم را کسب کرد.
 
در سال‌های اخیر، جورج گالووی جای چندانی در رسانه‌های اصلی بریتانیا نداشته و در مقابل، در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در رساندن پیام خود مهارت زیادی پیدا کرده است.
 
او همچنین تخصص خود در ارتباط با مخاطبان را با شرکت در یک برنامه ارتباط تلفنی و به عنوان مجری کانال تلویزیونی روسی آر-تی (راشیا تودی) نشان داده است.
 
این کانال تلویزیونی وابسته به دولت روسیه تا زمان حمله روسیه به اوکراین دارای دفتر فعال در بریتانیا بود اما این دفتر در سال ۲۰۲۲ به خاطر حمایت از دولت روسیه و جنگ علیه اوکراین تعطیل شد.
 
همسر او نیز برای همین تلویزیون کار می‌کرد.
 
همکاری مستقیم او با پرس تی‌وی در سال ۲۰۰۸ آغاز شد.
 
سبک کار آقای گالووی در رسانه‌ها باعث شده است تا رسانه‌هایی که با آنها همکاری داشت چند بار از سوی آفکام - نهاد ناظر بر رعایت مقررات رسانه‌ای در بریتانیا - مورد تحقیق قرار گیرد.
 
این تحقیقات به دلیل شکایت به خاطر عدم بی‌طرفی و استقلال خبری و عدم توازن در انعکاس نظرات تسلیم آفکام شده است.
 
از جمله این موارد، انعکاس دیدگاه دولت روسیه در مورد مسموم کردن مخالفان در بریتانیا و اظهاراتی در یک ایستگاه رادیویی بوده که به تعصب علیه یهودیان تعبیر شد.
 
بعدها همین ایستگاه رادیویی جورج گالووی را به خاطر انتشار یک پست رسانه اجتماعی که یهودستیزانه دانسته می‌شد، برکنار کرد.
 
در انتخابات اخیر، جورج گالووی به عنوان نامزد «حزب کارگران بریتانیا» وارد گود شد.
 
این حزب هدف خود را احیای ارزش‌ها و دیدگاه‌های سوسیالیستی سنتی معرفی کرده که حزب کارگر در آغاز فعالیت خود به آنها پایبند بود.
 
حزب کارگران بریتانیا گفته است که در نظر دارد در انتخابات بعدی، نامزدهایی را برای ۵۰ حوزه انتخابیه معرفی کند و هدف از این اقدام، ارسال پیام به حزب کارگر، به‌خصوص کی‌یر استارمر، رهبر حزب است.
 
در حال حاضر، آقای استارمر در راس فهرست دشمنان حزب کارگران و جورج گالووی قرار دارد.
 
به هر حال، حضور او در مجلس عوام، هر مدتی که به طول بینجامد، قطعا با سروصدا همراه خواهد بود.
نظرات بینندگان