arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

چین می‌گوید وتوی آمریکا حاوی «پیامی غلط» درباره غزه است / این اقدام هیچ فرقی با نشان دادن چراغ سبز به ادامه کشتار ندارد

بعد از آنکه آمریکا در روز سه‌شنبه یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شد را وتو کرد، دولت چین به شدت از آمریکا انتقاد کرده است.پکن می‌گوید که این حرکت «پیامی غلط» ارسال می‌کند و عملا «چراغ سبزی برای ادامه کشتار است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: بعد از آنکه آمریکا در روز سه‌شنبه یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شد را وتو کرد، دولت چین به شدت از آمریکا انتقاد کرده است.
 
پکن می‌گوید که این حرکت «پیامی غلط» ارسال می‌کند و عملا «چراغ سبزی برای ادامه کشتار است.»
 
کاخ سفید گفت که قطعنامه پیشنهادی الجزایر گفت‌وگوها برای پایان جنگ را «به خطر» می‌اندازد.
 
آمریکا قطعنامه دیگری را برای یک آتش‌بس موقت پیشنهاد کرده و بار دیگر به اسرائیل هشدار داده است به شهر رفح در جنوب غزه حمله نکند.
 
درحالی که نبردها در غزه ادامه دارد، اقدام آمریکا در مسدود کردن قطعنامه الجزایر با محکومیت گسترده روبرو شده است. ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از این طرح حمایت کردند. بریتانیا رای ممتنع داد.
 
ژان جون، سفیر چین در سازمان ملل، در واکنش به این وتو گفت ادعای آمریکا مبنی بر این که قطعنامه به معنی مداخله در مذاکرات جاری دیپلماتیک خواهد بود «کاملا غیرقابل دفاع است.»
 
او گفت: «با توجه به وضعیت در زمین، تداوم پرهیز منفعلانه از یک آتش‌بس فوری هیچ فرقی با نشان دادن چراغ سبز به ادامه کشتار ندارد.»
 
او اضافه کرد: «لبریز شدن این مناقشه درحال بی‌ثبات کردن کل منطقه خاورمیانه است که تشدید خطر یک جنگ وسیع‌تر را به دنبال دارد.»
 
«فقط با فرونشاندن شعله‌های جنگ در غزه است که می‌توانیم از افتادن آتشی جهمنی به کل منطقه جلوگیری کنیم.»
 
عمار بنجاما، دیپلمات ارشد الجزایر در سازمان ملل، گفت که «متاسفانه شورای امنیت بار دیگر ناکام ماند... وجدان خود را مرور کنید، تاریخ چطور در مورد شما قضاوت خواهد کرد.»
 
متحدان آمریکا همچنین از این حرکت انتقاد کردند. نیکلاس دی ریویه، سفیر فرانسه، ابراز تاسف کرد که «با توجه به وضعیت فاجعه بار در زمین» قطعنامه تصویب نشد.
 
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفت الان که مذاکرات میان حماس و اسرائیل ادامه دارد، وقت مناسبی برای درخواست آتش‌بس فوری نیست.
 
باربارا وودوارد، همتای بریتانیایی او، گفت که این قطعنامه با به خطر انداختن گفت‌وگوها «احتمال دستیابی به آتش‌بس را کمتر می‌کند.»
 
پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار یک آتش‌بس موقتی «در اولین زمانی که عملی است» می‌شود با این شرط که کلیه گروگان‌ها آزاد شوند. این پیش‌نویس همچنین خواستار رفع موانع کمک‌رسانی به غزه می‌شود.
 
کاخ سفید قبلا در جریان رای گیری‌های سازمان ملل در ارتباط با جنگ غزه از کلمه «آتش‌بس» پرهیز کرده است، اما معلوم نیست آیا شورای امنیت این پیشنهاد را به رای می‌گذارد و اگر بله در چه زمانی.
 
این پیش‌نویس می‌گوید که عملیات زمینی در رفح به وارد آمدن آسیب بیشتر به غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آنها، از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه - اشاره به مصر - منجر خواهد شد.
 
اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که او «به ادامه جنگ تا زمانی که به همه اهداف خود برسیم متعهد» است و هیچ فشاری آن را تغییر نخواهد داد.
 
بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، هشدار داده است که تهاجم زمینی آغاز خواهد شد مگر آنکه حماس تا روز ۱۰ مارس همه گروگان‌ها را آزاد کند.
نظرات بینندگان