arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۱۶
تعداد نظرات: ۸۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
سید محمد خاتمی:

بیش از اینکه به انتخابات بیندیشم به تغییر فضا می‏اندیشم/حس قهرمان‏پروری نشان از بیماری روانی تاریخی دارد/ باید خط کشی هایی بین جریان اصلاحات و برخی جریانات خطرناک صورت گیرد

خاتمی گفت: حس قهرمان‏گرایی و قهرمان‏پروری نشان از بیماری روانی تاریخی دارد..متاسفانه بعد از ۲ خرداد ما دچار هیجاناتی شدیم و در این بین شعارها و مسائلی مطرح شد که باعث ایجاد بدبینی‏هایی در جامعه و تقابل شد که این تقابل به نفع کسانی تمام شد که چندان به حق و حرمت مردم اعتقادی ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



سید محمد خاتمی گفت: نمی‏خواهم بگویم بین اصلاحات و جنبش سبز باید خط بکشیم اما باید خط‏ کشی‏هایی برای برخی جریانات که منحرف و خطرناک هستند، داشته باشیم.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ وی که در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن می گفت، تصریح کرد: شخص من بیش از اینکه به انتخابات بیندیشم به تغییر فضا می‏اندیشم.

او در مورد شرکتش در انتخابات اخیر می گوید: اما مورد شرکت من در انتخابات سال پیش چون احساس کردم جریانی بخصوص در خارج از کشور رسما هدف خود را براندازی می داند و تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده است از سوی دیگر ما و اصلاح طلبان هم با این که به صراحت بر عدم تحریم تأکید کرده ایم و عدم شرکت در انتخابات را به معنی ندادن لیست و نداشتن نامزد دانسته ایم از هر دو طرف می کوشیدند اصلاحات و همه منتقدان را تحریمی به حساب آورند و جزء براندازان محسوب کنند که به نظرم می بایست با آن مقابله کرد که شرکت در انتخابات از جمله برای همین بود.

خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: حس قهرمان‏گرایی و قهرمان‏پروری نشان از بیماری روانی تاریخی دارد..متاسفانه بعد از ۲ خرداد ما دچار هیجاناتی شدیم و در این بین شعارها و مسائلی مطرح شد که باعث ایجاد بدبینی‏هایی در جامعه و تقابل شد که این تقابل به نفع کسانی تمام شد که چندان به حق و حرمت مردم اعتقادی ندارند.

(برای مشاهده بخش نخست سخنان وی اینجا کلیک کنید)

متن پاسخ رییس جمهور سابق کشورمان به دانشجویان در پی می آید:

در آغاز من هم از مرحوم مهندس بازرگان و همه بزرگانی که در طول این نیم قرن، بلکه یک قرن گذشته در عرصه پیشرفت جامعه، اعتلای کشور و آزادی مملکت و نیز عرضه اسلامی که واقعا جوابگوی نیازهای انسان و روزگار ماست، تلاش کردند ذکر خیر می کنم. البته بحث درباره شخصیت افرادی نظیر جناب مرحوم مهندس بازرگان نیاز به مجالی دیگر دارد. با آرزوی علو درجات برای ایشان و همه بزرگان گذشته و با تشکر از شما به خاطر مطالبی که مطرح کردید.

با توجه به اینکه زمان محدود است فرصتی نیست مفصلا به همه سؤالات پاسخ بدهم از جمله این که بگویم خاتمی کیست و چیست و خیلی هم مهم نیست که وقت خود را صرف آن کنیم. به جای آن بیاییم و به عنوان کسانی که در این عصر و زمان زندگی می‏کنیم و با مختصات تاریخی جامعه ایرانی که در آن به سر می بریم بیشتر آشنا شویم، دردها و درمان ها را بشناسیم. این امر خیلی مفیدتر است. درواقع اگر ما به جای تجزیه و تحلیل افراد و شخصیت‏ها، بتوانیم جامعه و تاریخ کشور را بشناسیم و راهکاری منطقی در مورد مدیریت آن پیدا کنیم آن وقت می‏توانیم در مورد انسان‏ها نیز قضاوت کنیم. به تعبیر امیرالمومنین «نیایید امور و جریانات را با افراد بسنجید شما حق را بشناسید سپس افراد را با ملاک حق بسنجید»

ولی به هر حال سؤالتان را به اجمال پاسخ می گویم: در سال آخر ریاست‏جمهوری یا سال ۸۳، نامه‏ای برای «فردا» نوشتم که ناظر بر همین جریان بود. آن «فردا» امروز است و شما آن را مجددا بخوانید. شاید در مورد خودم و جامعه و مشکلات و راه حل های آن چیزی دستگیرتان شود. نمی‏خواهم بگویم آنچه در آن نامه آمده درست است، اما دیدگاهی که داشتیم و مشکلات حاضر در جامعه و این که چه چیزی قابل پیاده شدن در جامعه هست یا نیست و چرا؟ مطالبی آمده است. بالاخره جامعه محیط آزمایشگاهی علوم طبیعی نیست که بتوانید مواد را دفعتا ترکیب یا تجزیه کنید و خیلی فوری محصولی را به دست آورید. در جوامع، امور به صورت تدریجی حاصل می شود و آگاهان خیرخواه می توانند با تأمل و شناخت راه و داشتن استراتژی و تاکتیک و به صورت جمعی نه فردی و پیداکردن راه‏حلی درست و رهبری استراتژیک البته نه فردی، امور قابل پیاده شدن را بیابند و اندک اندک پیاده کنند.

* برای گرفتن پاسخ کاملتان بهتر است شما «نامه ‏ای برای فردا» را بخوانید تا حدود زیادی به این مساله پاسخ داده‏ام البته خیلی به خود نپرداخته‏ام اما به اینکه چرا جامعه ما احساس می‏کند به قهرمان نیاز دارد و این چه درد تاریخی است، پرداخته شده. واقعا در این جامعه و فرهنگ بسیار غنی و تاریخ پرفراز و نشیب و طوفان‏های عظیم که پشت سر گذاشته شد جا دارد بپرسم، چرا با همه این عظمت‏ها و بزرگی ها مردمش به دنبال این هستند که کسی آنها را نجات دهد و با پیداکردن این فرد همه کارها را متوجه او کنند. اگر هم اتفاقی نیفتاد، دلسرد شوند؟

این طرز تفکر، مشکل و بیماری تاریخی است که عمدة ریشه شکل‏گیری آن در تاریخ استبدادزده ماست، به خصوص در طول ۱۵۰ - ۲۰۰ سال گذشته که ملت تحقیر شد و به نوعی اعتمادبه‏نفس از او گرفته شد درنتیجه در پی این بود که دستی از غیب برون آید و کاری بکند. یکی از علل استقرار دیکتاتوری‏ها همین است، با اینکه انقلاب مشروطیت در جامعه ما بسیار مهم بود اما بسیاری از مردم از استبداد رضاشاه استقبال کردند. واقعا چرا؟ برای اینکه در آن زمان هرج و مرج شد و نتوانستند آزادی را پایدار کنند و به جان هم افتادند، از سوی دیگر فساد قاجاری همه را بی زار کرده بود و در این بین دروغگویانی با شعار آبادکردن و قوی کردن مملکت ایران و ایجاد امنیت، مردم را به سمت خود کشیدند و رضا خان به روی کار آمد. و بعد مردم دیدند که این قهرمان نما چه به سرشان آورد.

حس قهرمان‏گرایی و قهرمان‏پروری نشان از بیماری روانی تاریخی دارد و این که می گویم جامعه ما بیمار است خدای ناکرده در صدد تحقیر ملت بزرگمان نیستم. این ملت عزیز و قوی است ولی یک انسان نیرومند را هم بیماری و میکروب از پای می اندازد و زمین گیر می کند و برای به پا ایستادن آن باید سیستم ایمنی و دفاعی او تقویت و میکروب را از تن بیرون کرد و این ملت این ظرفیت را دارد. همان‏طور که بارها گفتم اگر می‏خواهید بدانید روحیه این ملت چیست، همان روحیه مشروطیت، نهضت ملی، انقلاب اسلامی و اصلاحات و... است و امر مشترک همه آنها این است که این مملکت، استبداد نه، آزادی می‏خواهد، استقلال می‏خواهد، وابستگی به بیگانه نمی‏خواهد و پیشرفت می‏خواهد. البته فرهنگ غالب مملکت ما اسلامی است و همه آن را قبول داریم. و اسلامی نیز که در انقلاب ما بود ادعا داشت که آزادی، استقلال و پیشرفت را به مردمانش هدیه می‏دهد. حال اگر اسلام به گونه ای دیگر تعبیر می شود و تلاش برای تحمیل آن صورت می گیرد آن انحراف از انقلاب و خواست تاریخی ملت است. اما ملت این است ولی اینکه چرا در کشور ما آزادی، پایدار و نهادینه نمی‏شود و چرا مشکلات پیش می‏آید و چرا از دل هر جریانی چون مشروطیت رضاخان یا بعد از آزادی هرج و مرج‏گونه شهریور ۲۰ و نهضت ملی و استقرار حکومت ملی مصدق و کودتای ۲۸ مرداد و دیکتاتوری نفس گیر بیرون می‏آید، جای سوال است؟ یا با آنکه انقلاب اسلامی ما که با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی آمد و مردم را بر سرنوشت خود حاکم کرد و آزادی را به ارمغان آورد چه شد که در جامعه باز سخت گیری و مشکلات پدید آمد؟ جنگ تحمیلی، تهدیدها، ترور و … طبیعی بود که جامعه انقلابی را از وضع طبیعی خود خارج کند و بعضی مسائل فوق العاده مقتضای انقلاب ما نبود و امام هم در سال‏های آخر عمر گفتند در جاهایی ما از قانون تخطی کردیم، اما بناست که همه به قانون برگردیم ولی متاسفانه بعد از آن به جای اینکه استثناهایی که امام گفته بود رفع شود و قاعده سرجایش بیاید استثناها قاعده شد و قاعده هم که همان قانون اساسی بود خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

شما بنشینید و این مساله را از نظر جامعه‏شناسی و روانشناسی اجتماعی بررسی کنید که چرا جامعه ما این چنین است. باید بگویم کشور ما ظرفیت فراوان دارد و باید این ظرفیت پرورش داده شود. اتفاقا یکی از مسائل مهمی که می تواند کمک کند ایجاد حکومت‏های ملی و آزادی خواه است. اگر بخواهیم آزادی به معنای واقعی شکل بگیرد باید بدانیم بسیاری از معیارهای آزادی را در کشورهای دیگر ممکن است قبول نداشته باشیم در ثانی با ظرفیت‏های تاریخی کشورمان نباید انتظار داشته باشیم که فردا ایران مانند سوئیس شود نه می‏خواهیم و نه می‏تواند آن گونه شود. این مسائل باید به تدریج پیش رود. اتفاقا یکی از نقش‏های حکومت‏های واسطه این است که به حق و آزادی مردم اعتقاد داشته باشند و در عین حال واقعیت‏ها را در نظر بگیرند.

متاسفانه بعد از ۲ خرداد ما دچار هیجاناتی شدیم و در این بین شعارها و مسائلی مطرح شد که باعث ایجاد بدبینی‏هایی در جامعه و تقابل شد که این تقابل به نفع کسانی تمام شد که چندان به حق و حرمت مردم اعتقادی ندارند یا آن را دارای اولویت نمی دانند. میدانید که ما می‏توانستیم و می بایست با تدبیر بهتر خواسته‏ ها و اولویت‏هایمان را بیان کنیم. البته من معتقدم که واقعا باید اصلاحات نقد شود. برخی در این بین معتقد بودند کوتاهی شد بنده این را قبول دارم اما در بسیاری مواقع میل به تغییر بیش از ظرفیت کشور بود و همین مساله باعث بروز توقعاتی در جامعه شد و به جای اینکه پایه‏ها را درست بنا کنیم به اینجا رسیدم. از این رو نقد درست اصلاحات جایگاه خود دارد و باید به این مساله بپردازیم.

در پاسخ به نسبت حاکمیت با ما و اینکه حاکمیت با ما چه می‏کند بهتر است بگوییم ما با حاکمیت چه نسبتی داریم و این که ما کیستیم؟
در اینکه وضعیت فعلی قابل قبول نیست و مشکلات فراوانی در زمینه اقتصادی فرهنگی و قضایی و سیاسی وجود دارد شکی نیست و خطر و تهدید از خارج هم بیشتر شده است. ولی راهکار چیست و ما که منتقد هستیم چه باید بکنیم؟ آیا توقع داریم که وقتی صبح بلند می‏شویم همه این اوضاع حل شده باشد یعنی قانون اساسی جای خود باشد و کسانی که مدعی نگهبانی از قانونی اساسی هستند خود را ولی و متولی مردم ندانند و حتی تفسیرهایی که در مورد قانون اساسی می‏شود با دیدگاه خاص نباشد و دیدگاه‏های غلطی که در برخی جاها رواج یافته حل شود؟ خوب این خیال پردازی است. دل ما می خواهد انقلاب به مسیر اصلی خود برگردد، حقوق مردم در کنار ارزش های اسلامی و انقلاب محفوظ باشد و محکم تر شود و … ولی واقعیت ها را هم باید مورد توجه قرار داد.

ممکن است ایده ‏آلی فکر کنیم و واقعیت‏ها را نبینیم ناکام بمانیم یا ایده‏ال‏ها را نبینیم و فقط واقعیت را ببینیم و از مسیر خود منحرف شویم. جمع بین این دو کار مهمی است.

اما ما کیستیم؟‌ بنده به عنوان فردی که جزء کوچکی از جریان اصلاحات است معتقدم به سادگی نمی‏شود بگوییم این انقلاب را رها کن و سراغ انقلاب دیگر برو. این انقلاب بسیار مهم بود و خون‏های بسیاری برای آن ریخته شده است. اتفاقا در تداوم حرکت ۱۵۰ ساله کشور که به سوی آزادی و استقلال و پیشرفت بوده است انقلاب ما این خواست ها را با هویت تاریخی فرهنگی کشور عجین کرده است. دیدگاه خاصی از اسلام را عرضه کرده و بسیار هزینه برای آن پرداخته شده است. اینکه بگوییم آن را نمی‏خواهیم نه معقول و درست است نه عملی. ما انقلاب و اصول و چارچوب‏ها را قبول داریم و اصل ما این است که همین نظام را با انتقادهایی که به آن داریم قبول داشته باشیم و خواستار از بین رفتن آن نباشیم و توانایی این کار را هم نداریم. کسانی که مدعی براندازی اند دچار توهمند. برفرض هم که خدای ناخواسته این اتفاق بیفتد چه خواهد شد؟ و جامعه با چه وضع مصیبت باری مواجه خواهد شد؟

جنبش اخیر حرکتی برآمده از متن اصلاحات و توجهش به حادثه انتخابات بود. گرچه کسانی با گرایش های مختلف در آن شرکت داشتند، ولی جهت حرکت انتخابات بود و اعتراضی که نسبت به آن وجود داشت. خوب با این حرکت مقابله شد و آن چه باعث جنبش بود تمام شد؟‌ بعد چه؟جامعه انتظار این را داشت که هدف و جهت دیگری معرفی شود و شد: آزادی زندانیان سیاسی و تبدیل وضعیت امنیتی به وضعیت آزادی  سیاسی، انتخابات سالم و آزاد و تأکید بر این که همه باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند و این که نظام را قبول داریم. ولی نتوانستیم جامعه ملتهب را درست توجیه و به سوی هدف مقبول هدایت کنیم و با کمال تأسف اعتراض به اصل نظام و حتی براندازی بخصوص در خارج تبلیغ و تقویت شد و جنبش با مشکل روبرو شد.

البته اصلاحات و رهبران اصلی جنبش آقایان موسوی و کروبی تاکید داشتند که در چارچوب قانون اساسی حرکت خواهند کرد و باید قانون اساسی کامل اجرا شود و و سیاست ها و رفتارها اصلاح شود. حتی گذشت‏هایی هم انجام شد که اینکه طرفین به آینده نگاه کنند و با هم در کنار هم به فکر مملکت باشند. اما به این پیشنهاد جوابی داده نشد و از سوی دیگر نتوانستیم جامعه را قانع کنیم که حرکت در درون نظام مطلوب است. اگر افول و انحراف و مشکلی می بینیم باید آن را حمل بر کم کاری یا اشتباه کرد. گرچه انصافا برخوردی که با مردم و شخصیت ها از سوی حکومت شد برخوردی نادرست و بحران زا بود.

علاوه بر این من معتقد هستم جنبش سبز لیدر نداشت همان طور که اصلاحات به آن معنا لیدر نداشت. البته چهره های شاخص داشت. اما واقعا ما نیامدیم اصلاحات را تعریف کنیم یا تعریف درست خود را در جامعه جا بیاندازیم و به مردم بگوییم حضور داشته باشند. آنها خودشان آمدند و مسائلی را مطرح کردند و در این مورد بحث و گفتگو شد. این جریان اجتماعی بود که وجود داشت که می‏تواند هم حسن و هم عیب باشد. در جنبش سبز هم مگر آقای موسوی به مردم دستور داد به خیابان‏ها بیایند این خود آنها بودند که برای راهپیمایی حضور داشتند. اگر خاطرتان باشد آقایان موسوی و کروبی و مجمع روحانیون مبارز اعلام کردند که چون اجازه صادر نشده راهپیمایی نیست اما مردم همچنان حضور پیدا کردند.

اما در مورد شرکت من در انتخابات سال پیش چون احساس کردم جریانی بخصوص در خارج از کشور رسما هدف خود را براندازی می داند و تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده است از سوی دیگر ما و اصلاح طلبان هم با این که به صراحت بر عدم تحریم تأکید کرده ایم و عدم شرکت در انتخابات را به معنی ندادن لیست و نداشتن نامزد دانسته ایم از هر دو طرف می کوشیدند اصلاحات و همه منتقدان را تحریمی به حساب آورند و جزء براندازان محسوب کنند که به نظرم می بایست با آن مقابله کرد که شرکت در انتخابات از جمله برای همین بود.

اما در مورد اصل حکومت: ما باید در درون خود برای حکومت دینی تعریفی داشته باشیم تا همه افراد خود را شهروند آن بدانند و نظام حاکم بر آن اسلامی باشد نه به بخش کوچکی از جامعه اختصاص داشته باشد.

با این دیدگاه که ما رسالت جهالتی داریم و همه باید مطابق اعتقادات ما باشند، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

اما در مورد اصلاح طلبان و انتخابات نیز باید بگویم انتخابات مساله بسیار مهمی است و حق تعیین سرنوشت از جمله در انتخابات محقق می شود. .... برای شرکت در انتخابات و رسیدن به نتیجه باید یکسری مسائل را در نظر گرفت. اینکه آیا این مسائل را نادیده می‏گیریم و وارد انتخابات جدید می‏شویم؟ یا باید توجه داشته باشیم که انتخابات را از سر گذرانده‏ ایم و به اینجا رسیدیم اگر این باشد باید تامل بیشتری کرد و با توجه به حوادثی که شکل گرفته بدانیم شرکت در این انتخابات چه معنایی پیدا می‏کند. در ثانی آیا اجازه شرکت در انتخابات داده می شود و آیا تضمین‏هایی وجود دارد که همه جریان‏ها کاندیدا داشته باشند؟

هر چند انتخابات حق ماست ما باید در این زمینه سعی و تلاش کنیم که این حق از هیچ کس سلب نشود. در عین حال جناح منتقد و اصلاحات می‏گویند داخل نظام هستیم و این امیدواری را دارند که در عرصه باشند. آیا شرکت کردن یا نکردن در انتخابات تا چه حد می تواند این امر را تحقق بخشد؟‌ در عین حال که ما از اصول و معیارهایی که داریم و به خاطر آن هزینه پرداخته ایم منحرف نشویم.

آنچه مهم است این است که در این بین باید جریانات همسو به اجماع برسند.

من نمی‏خواهم بگویم بین اصلاحات و جنبش سبز باید خط بکشیم اما باید خط‏ کشی‏هایی برای برخی از جریانات که منحرف و خطرناک هستند، داشته باشیم.
شخص من بیش از اینکه به انتخابات بیندیشم به تغییر فضا می‏اندیشم. اگر حاکمیت هم خواهان انتخابات پرشوری است باید بپذیرد که با این فضا به دست نمی آید. (.................) و تلطیف فضا نه تنها در برگزاری انتخابات پرشور مؤثر است بلکه سبب نزدیکی دلها و آمادگی همگی برای مقابله با تهدیدها و نیز خدمت به کشور خواهد شد. باید همه تلاشمان را بکنیم تا به تفاهم برسیم که فضای موجود به زیان .

جامعه، مردم، اصلاح‏طبان و بیش از همه به زیان نظام و حتی حاکمیت و به نفع دشمنان است

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
31
429
مردم حال ندارند دعوا کنند، این دیگه ثابت شده، سید آشتی و بهبود فضا را در دستور کار قرار ده.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
این آدمایی که منفی دادند ظاهرا خیلی اهل دعوا هستند.
میخوایید یه قراری بزاریم زنگ آخر؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
45
500
درود بر خاتمی و درک بالایش
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
42
401
ایول به مولا عالی بود حرف ملت بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
476
78
وقتي اصلاحات مرد ؛ يعني اينكه مرداني مثل شما بازنشسته شديد
پاسخ ها
یک آزاده
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
دوست عزیز ناشناس سلام..
عزیز من اصلاحات یک حزب و یک جناح نیست ، اصلاحات یک مطالبه عمومی است و مطالبه مردم و یک ملت مردنی نیست .
شاید بشود اصلاحات را به تعویق انداخت اما هرگز نمیشود آنرا کشت .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
تا مرد سخن نگفته باشد ، عیب و هنرش نهفته باشد
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
اصلاحات نمرده، اصلاحات همراه همیشگی مردمه فقط دیدنش بصیرت می خواهد که ظاهرا شما نداری
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
509
62
جریان اصلاحات شما لباس اصلاحات به تن دارد و داخلش چیزی جز تنبلی و کرختی و سیاسی کاری و زدو بندهای شخصی نیست
و بیچاره ملت که آنرا اصلاحات می پندارد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
ببخشید اشتباهی یه مثبت زدم
... منفی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
شما بری رجا نیوز بخونی برات بهنره عمو جون
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
بله اصول گرا ها خیلی خوبند ! بنده خدا ان ادم هایی که فکر میکنند اصول گرا ها اصول گر هستند ولی چیزی جز دروغ و دزدی نیستند.
سید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
اصلاحات زنده و ابدیست شما و امثال شما مرده اند و میخواهند ایران و ایرانی نیز بمیرند
اما زهی خیال باطل نسل جدید در راهست
این را برای پیام بعدی که7 دقیقه بعد با هیتلر شکن اومدی و ای پی امریکاست نیز نوشتم
هیچوقت مردانه و با صداقت نبودید شما همیشه یکی از شما به جای ده تن از مردم ایران حرف زدید اقای ناشناس ایرانی امریکایی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
شما لطفا ساكت نشستي اونور دنيا وميگي لنگش كن!!!!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
در اصلاحات خاتمی اختلاس 3 هزار میلیاردی نبود
در اصلاحات خاتمی اختلاس از بیمه نبود
در اصلاحات خاتمی قهر از رهبر نبود
در اصلاحات خاتمی خانه نشینی یازده روزه نبود
در اصلاحات خاتمی سفر های استانی بیهوده نبود
در اصلاحات خاتمی سفرهای خانوادگی بین المللی با هزینه بیت المال نبود
در اصلاحات خاتمی توهین به رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ( پرتاب ... ) نبود
در اصلاحات خاتمی " بگم بگم " های دروغین نبود
در اصلاحات خاتمی .....
.....
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
فکرکنم اشتباهی اومدی یااشتباه گرفتی
زد وبند شخصی؟؟؟؟
عجبا به دولت پاک نگاه کن ببین زدوبند چیه؟
تمام نوه ونتیجه وحتی ندیده باپول بیت المال سفرفرنگ میرن
همه دستشون به یه پست درحد معاونت ومشاورت ورئیس دفتری رئیس جمهور بند شده
وزارت علوم ودانشگاه آزاد ودانشگاه ... شده ارث یه خانواده
و....
همه.....
واین ها چیزهایی بود که جایی دردولت اصلاحات نداشت
بگذریم از دزدی واختلاس که نه درایران که دردنیا سابقه نداره
محمد
| GERMANY |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
در اصلاحات خاتمی شهرام جزایری بود
در اصلاحات خاتمی زدن ریشه دین بود
در اصلاحات خاتمی گنجی و سروش(حاج فرج دباغ) ضد قرآن بود
در اصلاحات خاتمی محاصره سیصد و شصت درجه ایران توسط آمریکا بخاطر تنش زدایی افراطی بود
در اصلاحات خاتمی لیبرالیسم افسار گسیخته خصوصا در فرهنگ بود
در اصلاحات خاتمی توجه بیش از حد به روشنفکران و فاصله گرفتن از فشر مستضعف بود
.....
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
ناشناس جان ... تو کاری به اصلاحات نداشته باش .
تو اگه مردی لطفا اصولگرائی را تعریف کن.
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
خواستۀ غالب ملت ایران یک خواستۀ سرراست، مدنی، معمولی وهمه جایی است

و آن خواسته، داشتن یک زندگی معمولی و بدون مزاحمت های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی حاکمان سیاسی است. و کسانی که دنبال سیاست و قدرت و آزادی بیان و ... از این قبیل هستند جزو الیت و در اقلیت محض هستند. سید محمد خاتمی کاری که می کند این است که می آید خواسته های مدنی با وسعت در برگیرندگی همۀ وجوه زندگی اکثریت غالب ایرانیان را به امری سیاسی بنام "مردم سالاری دینی- حالا کاری به گنگ بودن خود برساخته نداریم-" فرو می کاهد و می خواهد با رسیدن به امر سیاسی، امرمدنی را محقق بکند یا نکند.
"امر مدنی" امور جزیی متکثر و انضمامی و همه فهم است. در حالیکه "امر سیاسی" امور کلی محدود و در فهم الیت و روشنفکران و انتزاعی است.
آقای خاتمی عزیز زمان شما تمام شد
محمد رضا
| UNITED KINGDOM |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
اون دوستی که میگه در دولت اصلاحات اختلاص 3هزار میلیاردی نبود یادش رفته شهرام جزایری یادش رفته کرباسچی و.............
ماف
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
بینه بد و بد تر انتخابمان بده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
12
325
چطوریاس نزدیک انتخابات شد آقای خاتمی دیگه ممنوع التصویر نیست؟ ایکاش همیشه انتخابات باشه.
سعیدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
14
216
حرف های ایشان منطقی است... نباید هیجان انگیز بشیم و کارهای رادیکالی انجام بدهیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
18
262
مردم حالا قدر امثال خاتمی و هاشمی را می دانند . خدا جامعه کفن پوش را به راه راست هدایت کند .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
بلکه خدا جامعه کفن پوشان رابه جهان دیگر هدایت کنه
غریب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
11
113
دراین 200سال هروقت مردم دستاوردی داشته اندمردم موردهجوم وحشیانه سالدات های(سربازان)روس قرارگرفته اندوقتل عام شده اندوبعددوستان آنهانظیریپرم خان ارمنی و...برگرده ملت سوارشده اندولی تاریخ نگاران بی هویت مافقط ازقاجارو...صحبت می کنندونقش دیکتاتورهای روس رادرروندافسردگی ملت مظلوم دیارمان آگاهانه ویاناآکاهانه ندیده می گیرند.
سعیدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
15
118
حرف های ایشان منطقی است... نباید هیجان انگیز بشیم و کارهای رادیکالی انجام بدهیم.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
17
181
برای همین ویژگی هاش هستش که رئیس جمهور محبوب ملت همیشه محبوب مونده نه فقط در دوران خودش
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
24
182
سید خودت بیا مملکتونجات بده
سیما
|
UNITED KINGDOM
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
174
33
باز نزدیک انتخابات شد و چهره ی بعضی که به گفته ی بعضی ها منفور بود باز توی رسانه ها شد محبوب؟ یعنی واقعا که!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
چهره ي سيد هميشه محبوب بوده وهست
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
منفور تو هستی با وی پی انت!!
امیر ارسلان
| UNITED STATES |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
منفور شما هستید متحجرین
سیما
| UNITED KINGDOM |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
کلا یاد گرفتیم که همه چیز ر چپکی بفهمیم و درک کنیم! :)
حتما ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
82
70
گرچه دیدگاه جناب خاتمی از منظر جامعه شناسی تحلیل درستی ارائه میدهد اما مردم از جریان اصلاحاتی که آقای خاتمی بیان میکند یه آن امیدی ندارند. فضای انتخاباتی جامعه کاملا توسط اقتارگرایان مدیریت و کنترل میشود وتا رمانی که برخی از مردم جامعه در فقر و تنگدستی اقتصادی و فکری به خاطر مبلغی ناچیز رای میفروشند نمی توان به انتخابات مدیریت شده دل بست
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
اتفاقا قشر تحصيلكرده وارزشي فقط به اصلاحات اميد دارند.البته قشر تنگ نظر فكري نه......
نصوح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
163
23
دیگه این اظهارات ظاهر الصلاح نوشداروی بعد از مرگ سهرابه! یاد همون موقع که التهاب مملکت رو فرا گرفته بود یه خودی نشون میدادی خط خودت رو جدا میکردی نه الان.
حضرت علی می فرمایند:
احمق کسیست که سکوت میکند در جائی که باید حرف بزند و حرف می زند در جائی که باید سکوت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
مثل تو
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
دقیقا این جمله مولا علی رو یک بار در مورد خودت بازگو کن ببین چه نتیجه خوبی میگیری
روزی یک بار این تمرین رو انجام بده، یاد میگیری کجا حرف بزنی کجا نزنی...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
بنده ی خدا حرف زد ولی شنیده نشد
همچون منتظری بزرگ که جلوی شنیده شدن حرفهای گوهر بارش را گرفتند
خدای ماهم بزرگ است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
21
163
خاتمي دلاور ايران زمين .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
18
147
سلام ای غروب غریبانه من
بیکار
|
UNITED STATES
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
8
144
اصلاحات با دلار 2500 تومن میخواد چیکار کند ؟؟ !
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
می رسونه به 600 تومان مملکت و با ارزونی و یارانه اداره می کنه مملکت مثل الان به بن بست می رسه
پیراسته فر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
11
98
سلام براین سیدیزرگواروپدریزرگوارش(روح الله)که امام خیلی به ایشان احترام میگذاشت
آقای خاتمی دراوج بحران بانفت 10دلاری مملکت رابخوبی اداره کردونجابت وتواضع این سید مانع از این میشدکه ناتوانی خودرا به گردن دیگران بیندازدوازتحقیر بزرگان وشخصیتها ومسؤلین قبلی اجتناب میکرد.
اووقتی درتلویزیون مصاحبه داشت،مردم احساس آرامش میکردند،اوبه رؤسای قوای دیگراحترام میگذاشت وبراین حرمت ،اعتقاد داشت.
درسیاست خارجه چهره خوبی ازایران ارائه داد
حجب وحیای اوآنقدربودکه عده ای از یارانش سؤء استفاده کردند.
سیدمحمدخاتمی ،نه اینکه ناچارشودازرهبری پیروی کند،بلکه اوباورداشت(دارد)ولایت فقیه را
اوازحرفهای تنش زااجتناب میکرد.
درودبرسیدمحمدخاتمی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
12
73
اگه خاتمی هم بیاد یک تنه با 4 تا هم فکر چکار می تونه بکنه؟؟؟
این ما هستیم که باید اصلاح بشیم
جامعه منتظر مصلح خودش باید صالح باشد که ما نیستیم
همه جوگیریم ویک ذره نه به قانون احترام میذاریم نه رعایت حق همدیگه را می کنیم
نمونه اش رادررانندگیمون ببینید تا .....
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
این یک توجیه در نبود قانون و مدیریت صحیح است در فرانسه هم اگر یک روز برق قطع شود ببینید چه می شود ، در بزرگراههای آلمان هم اگر همه مطمئن شوند که دوربین ها کار نمی کنند ببینید چگونه رانندگی می کنند ، پس اینقدر ضعف و ناکارآمدی مدیریتی را توجیه نکنید و مردم را مقصر ندانید .
ساره
|
GERMANY
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
12
73
دوست دارم سید
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
15
70
"من نمی‏خواهم بگویم بین اصلاحات و جنبش سبز باید خط بکشیم اما باید خط‏ کشی‏هایی برای برخی از جریانات که منحرف و خطرناک هستند، داشته باشیم"
خاتمی جای تو در قلب ماست ، برای همیشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
42
42
ای بابا,اصلاح طلب و اصولگرا,چپ و راست..!!!
خنده تلخی به جانم میشینه..
چرا بازیچه دست اینا بشیم!!!!
حرص و جوش اینا رو بخوریم.
حرف زدن آسونه...
ملتو جیگر فرض کردن, درد داره...
همش واسه قدرته...
کی به فکره من وشماست؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
متاسفانه دقيقا همينطوره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
7
65
درود بر عقلانیت و تدبیر و درود بر شخصیتی که دیدنش همیشه آرامش بخش بوده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
8
61
ایشان مصداق حدیث حضرت علی {ع} میباشد که عقلش بیش از علمشان است و این طبق فرموده مولا یعنی زیور انسان و اما آقا امام علی {ع} در ادامه میفرمایند چه زشت است کسی که علمش بیش از عقلش باشد شما عزیز خواننده مصداقشو داری اما به کسی نگو. پس سلام بر سید محمد خاتمی فرزند معنوی امام روح الله خمینی کبیر
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
79
9
یادش به خیر سردار چه درست گفت که ما سنگی انداخته ایم مارها سرشان را بیرون بیاورند ، و خاتمی و جریانش همین سنگ بودند !
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
بله اینکه ایشان با در اختیار داشتن دولت و مجلس انتظارات هوادارانش را برآورده نکرد و در آخر گفت من یک تدارکاتچی بودم آدم را به شک می اندازد .
ناشناس
|
GERMANY
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
68
15
این مرد شریف، ای کاش زمان ریاست جمهوری اش کاری می کرد. الان بیرون گود نشسته و می گوید لنگش کن.
مسلمون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
3
63
تمامی حرفهای سید عزیز درست و متین است اما ترس بنده فقط از یک چیز است و آن اینکه جناح به اصطلاح اصولگرا برای جلب حمایت بیشتر آرای مردم،حضور اصلاح طلبان را در صحنه بپذیرد اما با استفاده از شانتاژ تبلیغاتی و تخریب بی پایه و اساس و توزیع سهام عدالت و کارهای مشابه سال 88 به جمع آوری آرای ساده اندیشان و زود باوران بپردازد ویا در صورت غافلگیری به مانند سال 76 با استفاده ابزاری از دین و مقدسات دست دولت را ببندد.از بازدید کنندگان محترم میخواهم نظرشان را بیان بفرمایند.ضمن اینکه به واقع جمع آوری ویرانه های اقتصادی ،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی دولت نهم و دهم نیاز به نیم قرن زمان دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
44
3
چشمهارا باید شست طور دیگری باید دید دنبال راهکار بهتری باید بود فردی مصلح و بدون وابستگی به هر دو جناح اگر بشه خیلی خوب میشه (مثل قضیه دوغ)
AAA
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
3
36
واقعا که انتخاب!من تازه چند وقته که مرتب بهت سر میزنم عضوت شدم خیر سرم نظرمیدم ابراز احساسات میکنم اماانگارنه انگار هیچکدومو نمیذاری...جالبش اینه که بعضی نظرارو 2بار میذاری
.
محمد رضا
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
95
8
باید گفت اقای خاتمی شما و اقای موسوی و کروبی وکل اصلاح طلبا که به نظام پایبند بودید و به قول خودتون بر انداز نیستید چرا گفتین تقلب شده مگه این نظام فرقی کرده با قبل که حالا می خواین شرکت کنین شما که شورای نگهبان قبول نداشتین چه طور حالا میتونین شورای نگهبان که رای نهایی صحت انتخابات میده قبول کنید اگه شما این نظام قبول داشتید و به صحت انتخابات در اون اعتقاد نباید دم از تقلب می زدید و به رای صادر شده شورای نگهبان احترام و به نامزد پیروز هر چند مورد قبول شما نبود تبریک می گفتین همون کاری که سارکوزی با شکست به هولاند تبریک گفت با اینکه بسیار باهاش مخالف بود این یک تناقض بزرگ در حرفهای شماست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
2
45
لطفا یه نفر حاکمیت را تعریف کنه ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
4
71
يادش بخير بهترين دوره زندگيم، 8 سال رياست جمهوري آقاي خاتمي بود
رضا
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
114
3
اقای خاتمی اگه تفکر اصلاح طلب شما پیروز میشد امروز راکتور اتمی بوشهر با ظرفیت کامل اصلا وجود نداشت وتعلیق بود اصلاحات ضد نظام به درد ما نمیخوره اره منم با فیلتر شکن اومدم چه ربطی داره به ایرانی بودن یا نبودن من عاشق ایرانم
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
شما دلار 2700 را چاره کن ، اقتصاد ورشکسته و واردات صد در صدی کالاها و بی کاری و انزوا را چاره کن بعد دم از راکتور اتمی بزن !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
الان راکتر اتمی هست چه اتفاق خاصی افتاده؟!!!!!!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
ببخشید زیادبیست وسی نگاه می کنی؟
کدوم ظرفیت کامل ...؟؟؟؟؟
رضا
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
103
3
ما مقابل امریکا زانو نمیزنیم اقای خاتمی ما انرژی هسته ای تعلیق نمیکنیم دلار یک کاغذ بی ارزش که در برابر نفت گرانبهاترین کالای روی زمین اونهم به مقدار ناچیز به ما داده میشد ما نباید نفت بفرشیم و گزران زندگی کنیم تا نفت فروش باشیم وضعمون مثل رنگ نفت سیاهه باید کار کنیم و فکرمون به کار بندازیم
پاسخ ها
سینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
عجب تفکراتی داری تو اینارو حضرت عباسی جدی گفتی؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
غش غش غش
دلارکاغذبی ارزش!!!!!!!!!!!
چرابرخی اگه یه روز یه حرف شنیدند تاآخرعمربااون زندگی می کنند؟؟
... دلارشده2600تومن کجاش بی ارزشه؟؟؟
اول برواملات درست کن بعد هم .....عین انشاءبچه ابتداییا البته پرازغلط
مگه....؟؟؟
رضا
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
101
11
خاتمی دروغگوی بزرگ اول میگفتن تقلب شده حالا میگه ما نظام قبول داشتیم و داریم مارو جیگر فرض کردی اقای خاتمی
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
در این که ایشان موضع مشخصی ندارند با شما هم عقیده ام .
واقعبین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
99
5
بهترین گزینه برای ریاست جمهوری اینده دکتر قالی باف است چون تهران از زمان شهردار شدن ایشان بیشترین رشد و سازندکی و ابادانی را در طول تاریخ تهران داشته است. اهل لاف زدن و خالی بندی نیست. اقای خاتمی 8 سال سکاندار بود وشما کافی است ما نیاز به ریس دولت جوان و کارکن داریم
پاسخ ها
ساری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
ما در محله فقیر نشین سرچشمه و امامزاده یحیی ع زندگی می کنیم خانه کلنگی 210 متری با تیر چوبی که سقفش داره پایین میاد 45 متر عقب نشینی داره و 22 میلیون تومان عوارض شهرداری و بیمه آیا ما با درامد 500 هزار تومان می توانیم این خانه را بسازیم چرا شهرداری می خواهد این عوارض سنگین را از ما بگیرد آیا این است تشویق شما مگر بافت بسیار فرسوده این منطقه نباید نوسازی شود حتما باید زلزله بیاید و جانهای فراوانی را بگیرد تا به هوش بیاییم. خدا تو شاهد باش که ما از این شهردار راضی نیستیم.
احمدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
اشکال ما هم از اول همین بود .. مسایل رو خیلی کوچیک می بینیم ...شهردار و به ریاست جمهوری .. سردار رو به استانداری و رییس هیئت مدیره کردن و خیلیمسایل دیگه ترجیح می دیم ... برای خودمون متاسفم
رضا
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
121
5
حی حی حی دلم واسه ایران میسوزه که روشن فکرش بین بعضیا ادمیه که چه خیانتها نکرده وجالب که ایتقدر ازادی هست در ایران که هنوز میتونه ازادانه بگرده ودر بزرگترین دانشگاه این کشور سخنرانی کنه ادمی که انرژی اتمی ایران به دستور امریکا تعلیق کرد واین همه به نظام ضربه زد حالا میگه نظام قبول دارم بعد میگن امریکا ازاده که اون بیچاره رییس سایت ویکیلیکس اسانژ از استرالیا اواره کردن که چرا ضد ما سند ارایه کرده
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
چند روز دیگه بیا و منفی هات را ببین ، بعد کمی فکر کن !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
هی هی هی تودلت واسه خودت بسوزه که که نه املا داری نه انشا
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
1
51
با نظر ایشون موافقم ... دیگه جریانو حذب و شخص در این شرایط فعلی معنی ندارد.. هم از داخل داریم خودمونو مثل موریانه می خوریم.. هم از اون سمت اون خارجیا....

باید یه شخصی رییس جمهور بشه که اتحاد رو به مردم برگردونه!
از اهالی سار کاشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
9
68
خاتمی با این منطق و اندیشه همواره در تاریخ این کشور بزرگ و با تمدن، خواهد درخشید. بسیار حیف که قدر تو را خوب نشناختیم.
میرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
1
60
آقای خاتمی فکرنمی کنم دراین فضای کنونی به اصلاح طلبان فرصتی داده شود تغییر فضای کنونی نیز لازمه آن گفتمان شفاف و شنیدن نظرات همدیگر حتی نظرات مخالف واحترام گذاشتن به آن ازسوی هردوطرف است که در فضای کنونی بعید است0
دایی جان ناپلون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
7
60
سید عزیز درود بر شرفت
با این همه رای مثبت از کامنتای دوستان جایگاهت ثابت شدست
امیدواریم رو مواضعت در قبال میر نازنین استوار باشی
هموطن شیرازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
5
72
آقای خاتمی عزیز. سید بزرگوار. در گوری که بر آن گریه میکنی کسی نخوابیده است. انقلابی که تحریف شده و از مسیر خود آنقدر منحرف شده است که فرزندان خویش را از دم تیغ می گذراند،.... از مرز اصلاح فاصله گرفته است. انسانیت و اخلاق شما را بسیار دوست دارم اما به اعتقاد من این شما هستید که کمی از واقع گرایی فاصله گرفته اید. حکومتی که به ملتش اینچنین دروغ می گوید و آنها را تحمیق می کند و سعی می کند با تبلیغات پر از دروغ و ریا چهره تزویر را بپوشاند اصلاح پذیر است؟
سکوت سبز
|
UNITED KINGDOM
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
6
138
یادش بخیر یه زمونی معروف شده بود به پیرپکاژکی. چون اول یه قول هایی داده بود، ولی بعدش نتونست به اونها عمل کنه.

1.آقای خاتمی یادت نیست وقتی رفتی نیویورک ونظریه گفتگوی تمدن ها رو دادی
نه تنها کسی سالن رو ترک نکرد بلکه تشویقت کردن و از طرحت استقبال کردن .
با این کارت می دونی چه خدمتی به آمریکا کردی؟
کاری کردی که طرح حمله احتمالی آمریکا به ایران که اواخردولت قبل داشت نهایی می شد شکست بخوره!!!
2.آقای خاتمی یادت نمی یاد؟ ازیه طرف کلینتون تحریم ها رو تمدید کرد ولی
چند رور بعد شرکت توتال فرانسه باهات قرارداد نفتی بست بدون توجه به تحریم ها؟
3.آقای خاتمی یادت نمی یاد چه خدمتی به اسراییل کردی؟
هیچ وزیر و زیردستت نگفت ما با مردم اسراییل دوستیم! می دونی چه خدمتی به اسراییل بود؟!!!
4.آقای خاتمی خیانتت به ایرونی ها یادته؟!!!!!!
4-1:هیچ سیاسی رو تو ورزش راه ندادی اگه بود انگشت شمار بود.
4-2:هیچ اختلاسی تو هشت سال ریاستت نبود. اگه بود بد خواهات تا حالا پیراهن عثمانش کرده بودن.
این خیانت کمیه؟
4-3:آقای خاتمی یادت نمی یاد وقتی می رفتی سفرهای بین المللی
بیشتر کشورهای اروپایی می رفتی که خیری ازشون بهمون برسه؟
4-4:آقای خاتمی یادت نمی یاد قبل از تو فقط دو تا شهرک صنعتی تو کشور فعال بود.
شهرک صنعتی البرز تو قزوین وشهرک صنعتی کاوه تو شهر ساوه!
ولی آخر هشت سالت تو هراستان حداقل پنج شهرک صنعتی فعال داشت که کلی نیرو توش کار می کرد
و کلی آدم ازش نون می خوردن!!!
4-5:آقای خاتمی یادت نمی یاد تو دوران تو کارخونه ها پشت سر هم ورشکست نشدن؟! این خیانت کمی بود؟
4-6:آقای خاتمی یادت نمی یاد زمان وزارت اقتصادی ودارایی مظاهری مالیات ها رو از 60 درصد به 40 درصد پایین آوردی
و ضمن اینکه توکارخونه ها مالیات بر تولید رو به مالیات بر فروش تبدیل کردی
تا دست کارخونه ها باز باشه وکمک به تولید بشه!!!
و با اینکه خیلی ها گفتن ممکنه کسر بودجه پیدا کنید، همون سال 13 درصد افزایش درآمد مالیاتی داشتی؟
4-7:آقای خاتمی یادت نمی یاد مجلس تو دوره نفت 32 دلاری بودجه رو با 16 دلار بستن
تا از کسری بودجه احتمالی جلوگیری بشه ولی وسط سال نفت به زیر ده دلار سقوط کرد
ولی باز استخوون بندی کشور سالم بود؟
4-8:آقای خاتمی یادت نمی یاد وقتی اومدی شرایط کشور چه جور بود و
وقتی دورت تموم شد بخاطر خیانت هات کشور به کجا رسید؟ پس بذار من بگم:
وقتی اومدی نفت داشت افت قیمت پیدا می کرد و رو بودجه تصویب شده نمی شد حساب کرد
با این وضع کشور دچار خشکسالی شده بود. ذخیره گندم برای سه روز بود.
با هیچ کشوری رابطه نداشتیم
ولی وقتی رفتی با اغلب کشورهای تاثیر گذارجهانی رابطه داشتیم وصندوق ذخیره ارزی داشتیم ووضع تولید روبراه بود!!!

آقای خاتمی راستش اونقدر خیانت هات زیاده که دستام خسته شد.
امیدوارم یه مقدار به خیانت هات فکر کنی !!

اين مرد بزرگ رو تو عمرم فراموش نمي كنم، نه به خاطر اينكه رئيس جمهور بود
بلکه به خاطر اينكه به اين ملت نشون داد رئيس جمهور يعني كي
و افسوس كه ما ايراني ها كلا آدمهاي قدر نشناسي هستيم ،
کمی فكر كنيم زمان خاتمي اوضاع روزنامه ها چطور بود،
تئاتر و سينما چطور !
ورزش چطور !
اوضاع اقتصادي مردم چطور!
ارتباط ما با دنيا چطور بود !
ناشناس
|
CANADA
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
5
66
من همیشه گفته ام باز هم میگویم ... اصلاحات نیاز به شهامت میخواهد ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
5
75
اصلاحات مشی ائمه دین است و بر خلاف فکر خام انحصارطلبان همیشه زنده و پاینده است و روزی شعله خواهد کشید و دودمان دروغگویان ، متملقین ، دزدان و... خواهد سوزاند
دان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
18
38
خوبکه گفت قهرمان پروری نکنیم.......

همه مگن سید بیا نجاتمان بده.........اخ به شما طرفداران متعصب
نادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
7
76
من نوکرتم خاتمی خیلی مردی.
نظرات بینندگان