arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۲۴ دی ۱۴۰۲

آزمایش موشکی جدید کره شمالی در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به روسیه

در پی بالاگرفتن تنش‌ها به دلیل پرتاب موشک قاره‌پیما و همچنین اولین ماهواره جاسوسی از سوی کره شمالی، سئول و توکیو روز یکشنبه از شلیک یک موشک میان‌برد توسط پیونگ‌یانگ خبر دادند. کره شمالی در هفته‌های اخیر با افزایش فشار‌ها بر کره جنوبی آن را «دشمن اصلی» خود نامیده و وعده داده هرگز با همسایه جنوبی خود متحد نخواهد شد و اقدام به افزایش توانایی‌های خود به منظور حمله هسته‌ای به آمریکا و متحدانش در اقیانوس آرام خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی بالاگرفتن تنش‌ها به دلیل پرتاب موشک قاره‌پیما و همچنین اولین ماهواره جاسوسی از سوی کره شمالی، سئول و توکیو روز یکشنبه از شلیک یک موشک میان‌برد توسط پیونگ‌یانگ خبر دادند.
 
کره شمالی در هفته‌های اخیر با افزایش فشارها بر کره جنوبی آن را «دشمن اصلی» خود نامیده و وعده داده هرگز با همسایه جنوبی خود متحد نخواهد شد و اقدام به افزایش توانایی‌های خود به منظور حمله هسته‌ای به آمریکا و متحدانش در اقیانوس آرام خواهد کرد.
 
ارتش کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد موشک همسایه شمالی ساعت ٢ و ۵۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی از حوالی پیونگ‌یانگ شلیک شد، در یک‌هزار کیلومتری سواحل شرقی این کشور فرود آمد، و اینکه سئول به همراه واشنگتن و توکیو در حال تجزیه و تحلیل این موشک است.
 
وزارت دفاع ژاپن نیز اوج ارتفاع این موشک را دست‌کم ۵۰ کیلومتر برآورد کرد و افزود بیرون منطقه انحصاری اقتصادی این کشور فرود آمده است. توکیو این اقدام کره شمالی را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد دانست.
 
کره شمالی در نوامبر سال گذشته میلادی اعلام کرده بود موتورهای سوخت جامد طراحی‌شده برای موشک‌های بالستیک میان‌برد را با موفقیت آزمایش کرده است.
 
پیونگ‌یانگ همچنین در ماه دسامبر اعلام کرد جدیدترین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را برای سنجش آمادگی جنگی نیروهای هسته‌ای خود در برابر آنچه خصومت فزاینده آمریکا نامید، آزمایش کرده است.
 
پس از آنکه کره جنوبی بخشی از توافقنامه نظامی سال ۲۰۱۸ میان دو کره را در اعتراض به پرتاب ماهواره جاسوسی توسط همسایه شمالی به حالت تعلیق در آورد، سربازان کره شمالی سلاح‌های سنگین را به منطقه غیرنظامی در اطراف مرز مشترک دو کشور بازگرداندند و پست‌های نگهبانی تخریب‌شده از سوی دو کشور را بازسازی کردند.
 
با توجه به آنکه جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میان دو کره به جای معاهده صلح از طریق متارکه پایان یافت، این دو کشور هنوز از لحاظ فنی در حالت جنگی بر سر می‌برند.
 
روابط پیونگ‌یانگ و مسکو
 
دولت منزوی کره شمالی در حال گسترش روابط با روسیه است. خبرگزاری رسمی کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد چو سون‌هوی، وزیر امور خارجه، به دعوت همتای روسیه‌ای خود سرگی لاوروف از روزهای دوشنبه تا چهارشنبه به این کشور سفر خواهد کرد.
 
آمریکا و متحدانش استفاده روسیه از موشک‌های کره شمالی علیه اوکراین را «نفرت‌انگیز» خوانده و آن را محکوم کرده‌اند. کره جنوبی نیز اوکراین را محل آزمایش موشک‌های دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای همسایه شمالی خوانده است.
 
روسیه و کره شمالی وجود قرارداد تسلیحاتی دوجانبه را تکذیب می‌کنند اما سال گذشته وعده دادند روابط نظامی خود را گسترش دهند.
 
وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌هایی علیه سه نهاد روسیه‌ای و یک فرد مرتبط با انتقال و آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی برای استفاده مسکو علیه اوکراین وضع کرد.
نظرات بینندگان