arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۲۴ دی ۱۴۰۲
بابایی، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

۱۷ درصد بافت شهر تهران ناپایدار است / امیدوارم سامانه هشدار سریع زلزله را سال آینده رونمایی کنیم که ۸ ثانیه قبل از زلزله به مردم اطلاع رسانی می‌شود / ۹۳۰ هزار قطعه و ساختمان در تهران داریم که شهرداری نمی‌تواند به تنهایی ایمنی آن‌ها را پیگیری کند

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران، درباره وضعیت فعلی تهران در مواجهه با بحران‌های آتش سوزی گفت: سازمان آتش نشانی یک آمار قدیمی داشت که تا حدود ۳۳ هزار ساختمان را مورد رصد قرار داده بود و در دسته بندی‌های مختلف آن را به عنوان بحرانی، پرخطر، میانی و کم خطر ارائه کرد. این آمار هر روز به روز رسانی می‌شود. با توجه به بازدید‌هایی که از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های عظیم انجام می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحران‌های ایمن سازی و آتش سوزی در تهران مانند زلزله این شهر را تهدید می‌کند. بحران‌هایی که سوابق غم انگیزی از جنس پلاسکو را پشت سرگذاشته اند. تهران در بافت‌های فرسوده خود درگیر خطرات جدی است که شهرداری بدون تعارف با مالکین و برای حفظ امنیت تمامی مردم شهر، باید نسبت به برخورد با آن‌ها اقدام کند. بخشی از این چالش‌های ایمنی به ساختمان‌های خود شهرداری نیز بازمی گردد. از جمله ساختمان باغ کتاب که در شورای شهر نسبت به خطرات آتش سوزی آن ابراز نگرانی شده است.

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران، درباره وضعیت فعلی تهران در مواجهه با بحران‌های آتش سوزی به «انتخاب» گفت: سازمان آتش نشانی یک آمار قدیمی داشت که تا حدود ۳۳ هزار ساختمان را مورد رصد قرار داده بود و در دسته بندی‌های مختلف آن را به عنوان بحرانی، پرخطر، میانی و کم خطر ارائه کرد. این آمار هر روز به روز رسانی می‌شود. با توجه به بازدید‌هایی که از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های عظیم انجام می‌دهد.

وی در ادامه درباره اقدامات شهرداری برای کاهش حوادث بیان کرد: ما در حوزه سیاست گذاری شورای اسلامی شهر تهران، در برنامه چهار ساله چهارم، اولویت را بر کاهش حوادث گذاشتیم. الان در حال حاضر ۴ درصد بودجه شهرداری تهران نزدیک ۳ همت به سازمان آتش نشانی اختصاص پیدا کرده و ۱۳۷ ایستگاه در سطح شهر داریم. ۱۲۴ ناحیه در تقسیم بندی تهران وجود دارد، اما در حال حاضر از تعداد نواحی ایستگاه بیشتر داریم. اگر پیشگیری را مدنظر قرار ندهیم باید هر روز هزینه‌های ایستگاه و جبرانی را بیشتر کنیم؛ لذا در برنامه چهار ساله شهرداری را الزام کردیم که نسبت به کاهش حادثه اقدام کند. برنامه‌ای که ارائه شد مقرر گردید در سال ۱۴۰۲ نسبت به توقف رشد حوادث اقدام شود و در دو سال آینده با شیب ملایم کاهش حادثه در تهران را عملیاتی کنیم.

عضو شورای شهر درباره ۱۲۹ ساختمان بحرانی تهران اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم این بود که تا پایان ۱۴۰۲، آن ۱۲۹ ساختمان بحرانی را به صفر برساند که الان به ۷۵ ساختمان رسیده است. این کار با همکاری قوه قضاییه اجرایی شد. ما یک ضعف قانون از قدیم در این حوزه داشتیم که موارد حریق و ایمنی در قانون به صورت جدی بررسی نشده بود. بند ۱۴ ماده ۵۵ را داریم که شهرداری را ملزم به ایمن سازی می‌کند، اما در قانون ساختمان‌های در شرف تخریب و بالکن‌های در حال ریزش مدنظر بود. الان با رویکرد نیم قرن پیش نمی‌توان ایمنی شهر را تامین کرد. نتیجتا باید اصلاحاتی در این قوانین انجام شود. وزارت راه و شهرسازی باید دستورالعمل‌های اجرایی قوانین را تدوین کند تا سازمان نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌ها بتوانند نظارت لازم را در ساختمان‌ها داشته باشند. ما ۹۳۰ هزار قطعه و ساختمان در تهران داریم که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند ایمنی آن‌ها را پیگیری کند. سازمان نظام مهندسی در هنگام ساخت و پس از ساخت بررسی جدی داشته باشد، اما می‌طلبد که دستورالعمل‌های لازم تدوین و اجرا شود.

وی درباره ایمن سازی ساختمان‌های بلندمرتبه افزود: ما هدف گذاری‌ها را اعلام کردیم که در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۵۰۰ ساختمان و از ۱۴۰۲ به بعد سالانه ۱۰۰۰ ساختمان در رده بندی پرخطر باید ایمن سازی شوند. این فشار به مالکین می‌آید که ایمن سازی کنند، چون شهرداری به تنهایی نمی‌تواند راسا اقدام کند و قانون هم این اجازه را نمی‌دهد و بودجه خیلی زیادی را می‌طلبد. در این فضا برنامه ریزی کردیم که کاهش حوادث را شاهد باشیم. الان تقریبا به شاخص‌های برنامه نزدیک هستیم و شهرداری توانسته روند رشد حریق‌ها را متوقف کند. سازمان پیشگیری در بحث ایمن سازی ساختمان‌های بلندمرتبه بازدید‌های لازم را به عمل آورده و تا الان ۴ هزار ساختمان برداشت شده و در دست پایش اطلاعات است. البته دغدغه ما ساختمان‌های جدید نیست و بیشتر نگران ساختمان‌های قدیمی هستیم.

او سپس درباره زلزله تهران اشاره کرد: ما باید گزارش بررسی‌ها را در سامانه شفافیت ارائه کنیم تا مردم نسبت به ضعف ساختمان‌ها آگاه باشند. باید آخرین اطلاعات در اختیار مردم قرار بگیرد. ساختمان‌های قدیمی تهران دغدغه آتش سوزی و تخریب را دارند. به هر حال این ساختمان‌ها با قوانین قدیمی ساخته شده اند. الان ۱۷ درصد بافت شهر تهران ناپایدار است و جز اولویت‌ها این است که هر چه بیشتر فرآیند صدور جواز‌های تخریب و نوسازی را افزایش دهیم. امیدوارم در خصوص زلزله هم با دعای خیر مردم سامانه هشدار سریع زلزله را سال آینده رونمایی کنیم. طبق تجربیاتی که در زلزله تهران وجود داشته است، عمدتا زلزله‌ها به دلیل فعال شدن گسل‌های اطراف تهران بوده است. امیدواریم بتوانیم ۸ ثانیه قبل از زلزله به مردم اطلاع رسانی کنیم و این از لحاظ علمی ثابت شده است که ۳۰ درصد از خطرات را کاهش می‌دهد.

نظرات بینندگان