arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۲

عضو شورای شهر تهران: نمی‌توان زمان مشخصی را برای ورود اتوبوس‌های برقی چینی اعلام کرد / هنوز قرارداد رسمی امضا نشده

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: بدعهدی اتوبوس‌سازان داخلی در زمینه تحویل اتوبوس به شهرداری تهران در موعد مقرر، به تشدید مشکلات ناشی از کمبود اتوبوس در پایتخت دامن زده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایلنا: نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: بدعهدی اتوبوس‌سازان داخلی در زمینه تحویل اتوبوس به شهرداری تهران در موعد مقرر، به تشدید مشکلات ناشی از کمبود اتوبوس در پایتخت دامن زده است.
 
با وجود گذشت بیش از ۲۸ ماه از شروع دوره فعلی مدیریت شهری تهران، همچنان کمبود محسوس ناوگان اتوبوسرانی، اهالی پایتخت را آزار می‌دهد و آن‌طور که مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفته است، «مردم در برخی نقاط شهر یک ساعت در صف اتوبوس له‌له می‌زنند، ولی ما نتوانسته‌ایم به اندازه کافی اتوبوس به ناوگان شهری اضافه کنیم.» کمبود اتوبوس در پایتخت را البته شهردار تهران نیز به نوعی تایید کرده و با وجود این که براساس طرح جامع شهر تهران، حداقل باید ۱۱ هزار اتوبوس در پایتخت فعال باشند، براساس اظهارات علیرضا زاکانی، «هم‌اکنون ۲ هزار و ۷۱ اتوبوس شاغل در ناوگان اتوبوسرانی تهران تردد می‌کنند.»
 
زاکانی البته با وجود این که بیش از دو سال است سکان مدیریت شهری پایتخت را در دست گرفته، مانند ماه‌های نخست شهردار شدن خود، مشکل کمبود اتوبوس در پایتخت را ناشی از عملکرد دوره گذشته مدیریت شهری می‌داند و اخیرا در این‌باره گفته است که «روزی که بنده شهردار شدم یک هزار و ۸۶۰ اتوبوس به شهرداری تحویل داده شد که عمده آن‌ها فرسوده بود، چراکه در چهارسال قبل از آن فقط حدود ۱۰۰ اتوبوس نوسازی شده بود. این در حالی است که در دوره فعلی مدیریت شهری، تا امروز بالغ بر ۷۰۰ اتوبوس نوسازی شده است.»
 
شهردار تهران در روز ۸ دی ۱۴۰۲ در آخرین اظهار نظر خود درباره نحوه رفع مشکل کمبود اتوبوس در پایتخت، مانند ماه‌های ابتدایی امسال بازهم به وعده دادن پرداخت و تاکید کرد که «در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت‌های داخلی خریداری شده است و ۲ هزار و ۱۹۴ اتوبوس هم از خارج وارد خواهد شد و تا پایان سال آینده بالای ۷ هزار اتوبوس در تهران فعال می‌شود.» او البته این صحبت‌ها را در شرایطی بیان کرده است که براساس اظهارات سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، «در حالی که مسئولان شهرداری وعده می‌دادند که تا پایان امسال حداقل یک هزار و ۵۰۰ اتوبوس جدید به شهر تهران اضافه خواهد شد، در ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ تنها ۲۹۵ اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شده است.»
 
اولویت مدیریت شهری، حل مسائل مردم است، نه رفع مشکلات اتوبوس‌سازها
 
در چنین شرایطی سوال مهم این است که چرا بعد از گذشت بیش از نصف عمر دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت، همچنان شهر تهران با معضل شدید کمبود اتوبوس دست‌وپنجه نرم می‌کند و چرا روند ورود ۳ هزار اتوبوس تولید داخل و حدود ۲ هزار اتوبوس خارجی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی که مدت‌هاست مسئولان شهرداری وعده آن را داده‌اند، به‌کندی پیش می‌رود و همچنان شاهد ارائه وعده برای آینده‌ای بهتر در حوزه اتوبوسرانی از سوی شهردار و سایر مدیران شهری پایتخت هستیم؟
 
این سوال را با «سید محمد آقامیری»، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا توضیح داد: کمبود شدید ناوگان اتوبوسرانی پایتخت چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد و در چنین شرایطی، مدیریت شهری باید هر طور شده، چه با خرید از تولیدکنندگان داخلی، چه از مسیر واردات، این کمبود را جبران کند. البته در گذشته شهرداری‌ها موظف شده بودند که صرفا از مسیر تولید داخل، اتوبوس تهیه کنند، اما با توجه به این که در حال حاضر تمام کلانشهرهای کشور با معضل کمبود اتوبوس مواجه هستند، در سال ۱۴۰۲ دولت به شهرداری تهران و برخی از دیگر شهرداری‌های کشور مجوز داده است که اتوبوس‌های مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد کنند.
 
وی افزود: براساس قراردادهای منعقدشده بین شهرداری تهران با شرکت‌های ایرانی تولیدکننده اتوبوس، قرار بود تولیدکنندگان داخلی تا پایان سال جاری حداقل یک هزار و ۴۸۰ اتوبوس به مدیریت شهری پایتخت تحویل بدهند، اما در حال حاضر شرکت‌های داخلی تنها حدود ۴۴۰ اتوبوس به شهرداری تحویل داده‌اند و بسیار بعید است که این شرکت‌ها بتوانند در دو ماه و نیم باقیمانده تا پایان سال، بیش از یک هزار اتوبوس جدید تولید کنند. این آمارها نشان‌دهنده بدعهدی اتوبوس‌سازان داخلی است و شهرداری تهران همین بدقولی را دید که تصمیم گرفت تعداد زیادی از اتوبوس‌های مورد نیاز پایتخت را از خارج از کشور وارد کند، چون اولویت مدیریت شهری حل مسائل مردم است، نه رفع مشکلات اتوبوس‌سازها.
 
فسخ قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس به دلیل بدقولی تولیدکنندگان داخلی
 
آقامیری با بیان این که اتوبوس‌سازها باید در طول سال‌های گذشته، خودشان مشکلات خط تولید خود را حل می‌کردند، تا امروز برای عمل به تعهدات خود در زمینه تحویل اتوبوس در موعد مقرر به شهرداری تهران با چالش مواجه نشوند، اظهار داشت: شهرداری پیش از امضای خرید در مجموع ۳ هزار دستگاه اتوبوس از شرکت‌های داخلی گوناگون، به تمام این شرکت‌ها اعلام کرد که هرچقدر اتوبوس تولید کنند، مدیریت شهری پایتخت از آنها خریداری می‌کند. بعد از آن هم قراردادها زیر نظر دولت با اتوبوس‌سازان داخلی بسته شد و در هرکدام از این قراردادها، شرکت‌ها موظف شدند که طبق برنامه مشخصی، اتوبوس تولید کنند و به شهرداری تحویل دهند.
 
نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه در سال جاری شاهد عدم پایبندی تولیدکنندگان داخلی به تعهدات قانونی خود بوده‌ایم و همین مساله باعث شد که شهرداری تهران با فسخ کردن یکی از قراردادها، تعداد اتوبوس‌های خرید داخل را از ۳ هزار دستگاه به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کاهش دهد. بنابراین مردم باید بدانند که اتوبوس‌سازان داخلی در زمینه تحویل اتوبوس به شهرداری در موعد مقرر بدقولی کرده‌اند و این مساله به تشدید مشکلات ناشی از کمبود اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت دامن زده است، این در حالی است که شهرداری در پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت و انجام تعهدات مالی تعیین‌شده برای خود در قراردادها هیچ‌گونه کوتاهی یا تاخیری نداشته است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بدعهدی تولیدکنندگان داخلی باعث شد که شهرداری تهران برای خرید اتوبوس از تولیدکنندگان خارجی مصرتر شود و در همین راستا بعد از سفر اخیر شهردار محترم به چین، تفاهم‌های اولیه برای خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از یک شرکت چینی انجام شد و به‌زودی این تفاهم به قرارداد تبدیل خواهد شد و پس از طی شدن فرآیندهای اداری مربوطه و پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت توسط شهرداری، تولیدکننده چینی پس از یک ماه ۳۰ درصد اتوبوس‌های تعهدشده را به ایران تحویل خواهد داد که این اتوبوس‌ها بعد از گذراندن مراحل ترانزیت، گمرکی و پلاک‌گذاری وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خواهند شد.
 
شهرداری، تاوان کم‌کاری مدیریت شهری گذشته در تامین اتوبوس را می‌دهد
 
آقامیری با تاکید بر این که شرکت چینی تولیدکننده اتوبوس برقی قطعا بیشتر از تولیدکنندگان داخلی اتوبوس‌های دیزلی به تعهدات خود در تحویل به‌موقع اتوبوس‌های مد نظر شهرداری تهران پایبند خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به این که هنوز قرارداد رسمی امضا نشده است، نمی‌توان زمان مشخصی را درباره وارد شدن اتوبوس‌های برقی خریداری‌شده از چین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اعلام کرد، ولی مردم خیالشان راحت باشد که به محض بسته شدن قرادادها و انجام فرآیندهای مربوط به فاینانس مالی، خیلی زود اتوبوس‌های برقی چینی وارد شهر تهران می‌شود؛ زیرا شرکت چینی که احتمالا طرف قرارداد شهرداری تهران قرار خواهد گرفت، می‌تواند ماهیانه یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس تولید کند.
 
نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نباید فراموش کرد که مهمترین عامل کمبود اتوبوس در پایتخت، کم‌کاری مدیریت شهری بخصوص در دوره گذشته در زمینه تامین اتوبوس‌های لازم برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت است و اگر در طول ۴ سال دوره قبلی مدیریت شهری، به تعداد کافی اتوبوس از تولیدکننده داخلی یا خارجی خریداری می‌شد، قطعا امروز با این حجم از کمبود و فرسودگی در ناوگان اتوبوسرانی تهران مواجه نمی‌شدیم؛ به عبارت دیگر، اکنون مدیریت شهری ششم تاوان کم‌کاری مدیریت شهری گذشته را می‌دهد و سعی می‌کند کمبودهای دوره قبلی را جبران کند.
 
وی در پایان تصریح کرد: کمبود و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت صرفا مربوط به حوزه اتوبوسرانی نیست و این مشکل در بخش مترو نیز به شکل محسوسی دیده می‌شود، به نحوی که شهر تهران حداقل باید ۲ هزار و ۵۰۰ واگن مترو داشته باشد، ولی اکنون فقط یک هزار و ۱۰۰ واگن در ناوگان متروی پایتخت فعال است، البته شهرداری تهران در حال حاضر برای خرید یک هزار و ۸۰ واگن مترو از کشور چین به تفاهم نهایی رسیده که این مقدار، معادل خرید واگن برای شبکه متروی پایتخت در بیش از ۲۰ سال گذشته است.
نظرات بینندگان