arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کرد

رولزرویس ماشینی سفارشی و دست‌ساز رونمایی کرده که بنا بر گزارش‌ها گران‌ترین ماشین نو در جهان است. نام این مدل جدید «دراپ‌تیل» (Drop Tail) است و تنها چهار دستگاه از آن ساخته می‌شود. دراپ‌تیل نتیجه پروژه‌ای چهارساله در زیرمجموعه ماشین‌های سفارشی کارخانه است که ماشین‌های تک را به سفارش مشتری طراحی می‌کند. این زیرمجموعه رولزرویس که نامش کوچ‌بیلد (Coach Build) است، تا کنون یک دستگاه ماشین به نام «سوییپ‌تیل» (Sweep Tail) در سال ۲۰۱۷ و سه دستگاه ماشین به نام «بوت‌تیل» (Boat Tail) در سال ۲۰۲۱ ساخته است. رولزرویس قیمت ماشین‌های سفارشی خود را اعلام نمی‌کند، اما گزارش شد که قیمت بوت‌تیل بیست میلیون پوند (۲۵ میلیون دلار) بود که آن را به گران‌ترین ماشین جهان تبدیل کرد. رسانه‌های خودروسازی می‌گویند قیمت دراپ‌تیل از بوت‌تیل هم گران‌تر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از مدل سفارشی جدید رولزرویس، خبرهای تازه از وانت سایبرتراک تسلا و معرفی لوکس‌ترین مدل اینفینیتی که با الهام از سبک‌های طراحی ژاپنی ساخته شده است

«گران‌ترین ماشین» جهان

رولزرویس ماشینی سفارشی و دست‌ساز رونمایی کرده که بنا بر گزارش‌ها گران‌ترین ماشین نو در جهان است. نام این مدل جدید «دراپ‌تیل» (Drop Tail) است و تنها چهار دستگاه از آن ساخته می‌شود.

دراپ‌تیل نتیجه پروژه‌ای چهارساله در زیرمجموعه ماشین‌های سفارشی کارخانه است که ماشین‌های تک را به سفارش مشتری طراحی می‌کند. این زیرمجموعه رولزرویس که نامش کوچ‌بیلد (Coach Build) است، تا کنون یک دستگاه ماشین به نام «سوییپ‌تیل» (Sweep Tail) در سال ۲۰۱۷ و سه دستگاه ماشین به نام «بوت‌تیل» (Boat Tail) در سال ۲۰۲۱ ساخته است.

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردتنها چهار دستگاه از رولزرویس دراپ‌تیل ساخته می‌شود

رولزرویس قیمت ماشین‌های سفارشی خود را اعلام نمی‌کند، اما گزارش شد که قیمت بوت‌تیل بیست میلیون پوند (۲۵ میلیون دلار) بود که آن را به گران‌ترین ماشین جهان تبدیل کرد. رسانه‌های خودروسازی می‌گویند قیمت دراپ‌تیل از بوت‌تیل هم گران‌تر است.

رولزوریس برای ساخت دراپ‌تیل به جای استفاده از شاسی مدل‌های موجود، شاسی کاملا جدیدی از فولاد، آلومینیوم و فیبرکربن ساخته است. موتور ماشین دوازده سیلندر با قدرت ۵۹۳ اسب بخار است. رولزرویس می‌گوید در طراحی ماشین از قایق‌های تفریحی الهام گرفته است. برای دراپ‌تیل سقفی از شیشه و فیبرکربن ساخته شده که می‌توان آن را جدا کرد. شیشه سقف با فن‌آوری الکتروکرومیک ساخته شده که با انتخاب راننده مات یا شفاف می‌شود.

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردرولزوریس دراپ‌تیل با بیش از ۱۶۰۰ قطعه چوب مرغوب تزیین شده است

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردیکی از ماشین‌های رولزرویس‌ ساعتی دارد که از داشبورد جدا شده و می‌توان به عنوان ساعت مچی استفاده کرد

طراحان رولزرویس می‌گویند هدفشان در طراحی اتاق، ساختن فضایی دنج بوده است. اکثر دکمه‌ها پوشانده شده و داشبورد تا حد امکان ساده طراحی شده است. کیلومتر شمار روبروی راننده آنالوگ است و برای داشبورد هر ماشین، یک ساعت عقربه‌ای به مشهورترین ساعت‌سازهای سوییس سفارش داده شده است. در یکی از چهار ماشین ساعت را می‌توان از داشبورد جدا و به عنوان ساعت مچی استفاده کرد.

سراسر اتاق ماشین با چوب و چرم تزیین شده است. در تزیین یکی از ماشین‌ها که «رز سیاه» نامیده شده، از ۱۶۰۳ قطعه چوب مرغوب استفاده شده است. رولزوریس می‌گوید نصب این چوب‌ها کار بسیار ظریفی بوده و متخصص کارخانه روزی یک ساعت این کار را در سکوت کامل انجام داده است. ساخت لاک‌الکلی که این طرح چوب را حفظ کند، یک سال طول کشیده است.

تورستن مولر، مدیر رولزرویس همزمان با رونمایی از اولین دستگاه دراپ‌تیل گفت: «این ماشین پاسخ به سوالی است که مدت‌ها است پرسیده می‌شود؛ این که آیا یک ماشین می‌تواند اثر هنری هم باشد؟ رونمایی از این ماشین خارق‌العاده جواب مثبت صریحی به این سوال است.»

نظر ایلان ماسک درباره سایبرتراک

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردایلان ماسک، مدیر تسلا با وانت‌هایی که در کارخانه شرکت تولید شده رانندگی کرد

چند هفته مانده به تحویل اولین سری وانت تسلا، انتشار یک عکس و درز نامه‌ای از ایلان ماسک به رسانه‌ها دوباره این ماشین را خبرساز کرد.

تسلا وانت سایبرتراک را تقریبا چهار سال پیش رونمایی کرد. قرار بود تولید ماشین در سال ۲۰۲۱ آغاز شود، اما این کار بارها به تاخیر افتاد. ایلان ماسک، مدیر کارخانه می‌گوید تسلا این ماشین را با روشی تولید می‌کند که تاکنون در صنعت خودرو دیده نشده و همین باعث پیچیدگی کار و تاخیر شده است.

او هفته گذشته در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) عکسی از رانندگی با وانت سایبرتراک منتشر کرد و نوشت که با ماشینی که به طور کامل در خط تولید ساخته شده رانندگی کرده است. او همچنین در پاسخ یکی از کاربران این شبکه اجتماعی گفت «به نظرم این بهترین محصولی است که تا حالا تولید کرده‌ایم.»

ماسک اوایل امسال قول داد تا پایان سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، اولین سری از سایبرتراک به مشتریان تحویل داده شود که با این حساب این مراسم باید در چند هفته آینده برگزار شود.

همزمان گروهی اینترنتی به نام «مالکان سایبرتراک» نامه‌ای از ایلان ماسک منتشر کرده که در آن آقای ماسک از کارمندان تسلا خواسته است دقت در ساخت سایبرتراک آنقدر بالا برود که فاصله بین پنل‌های ماشین از یک میلی‌متر بیشتر نشود.

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردقرار بود وانت سایبرتراک در سال ۲۰۲۱ به بازار بیاید

ماسک نوشته اگر کارخانه‌هایی نظیر شرکت اسباب‌بازی لگو و تولید‌کنندگان قوطی نوشابه می‌توانند با این دقت محصولاتشان را تولید کنند، تسلا هم باید بتواند.

انتشار این نامه به گمانه‌زنی‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی منجر شد و بسیاری از کابران با بررسی عکس‌هایی که از سایبرتراک منتشر شده درباره کیفیت ساخت ماشین سوال‌هایی مطرح کردند.

ایلان ماسک، هنگام رونمایی ماشین در سال ۲۰۱۹ گفت که قیمت ارزان‌ترین مدل سایبرتراک حدود چهل هزار دلار خواهد بود. اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قیمت ماشین افزایش یافته و آن را بین هفتاد تا هشتاد هزار دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

شاسی‌بلندی با سبک ژاپنی

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردمدل جدید اینفینیتی سال آینده به بازار خواهد آمد

اینفینیتی، زیرمجموعه ماشین‌های لوکس نیسان کانسپتی از لوکس‌ترین مدل خود رونمایی کرده که طراحی مدل‌های آینده کارخانه را نمایش می‌دهد. خودروساز ژاپنی می‌گوید در ساخت این کانسپت از سبک‌های طراحی سنتی ژاپنی الهام گرفته شده است.

نام کانسپت «QX مونوگراف» است. این کانسپت مبنایی برای نسل جدید مدل QX80 کارخانه است که سال آینده به بازار می‌آید. اینفینیتی جزییات زیادی درباره این مدل منتشر نکرده، اما گزارش شده که قیمتی بالای صد هزار دلار خواهد داشت و یکی از مدیران کارخانه امکانات ماشین را «خارق‌العاده» توصیف کرده است.

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کرددر ساخت کانسپت اینفینیتی از سبک‌های طراحی سنتی ژاپنی الهام گرفته شده است

اینفینیتی می‌گوید در طراحی ماشین از سبک‌های ژاپنی «ما» (Ma)، «اوتسوروی» (Utsuroi) و «کابوکو» (Kabuku) الهام گرفته شده است. «ما» بر استفاده از فضاهای خالی تمرکز دارد، «اوتسوروی» به گذار بین فضاهای مختلف توجه دارد و تاکید «کابوکو» بر طراحی غیرعادی و بحث‌انگیز است.

طراحی باغ‌های ژاپنی مثال خوبی از استفاده از این سبک‌های طراحی است. در این باغ‌ها به فضای بین باغچه‌ها توجه می‌شود، شکل باغ با توجه به تغییر فصل تغییر می‌کند و معمولا یک مجسمه یا فرم توجه‌برانگیز برای باغ طراحی می‌شود که بیننده را به خود جلب می‌کند.

مهم‌ترین بخش کانسپت اینفینیتی، نمای جلوی ماشین است. بیشتر سطح جلوی ماشین را جلوپنجره گرفته است و آرم اینفینیتی با فرمی سه‌بعدی در وسط قرار دارد. دور آرم کارخانه لامپ‌های ال‌ئی‌دی گذاشته شده که در شب نورانی می‌شود. چراغ‌های جلو و عقب هم نواری از لامپ‌های کوچک ال‌ئی‌دی است. اندازه چراغ‌ها در عقب با نزدیک شدن به گوشه‌ها بزرگ‌تر می‌شود.

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردکانسپت «QX مونوگراف» مبنای ساخت نسل جدید اینفینیتی QX80 است

جهان خودرو؛ رولزرویس «گران‌ترین ماشین جهان» را رونمایی کردآرم اینفینیتی به صورت سه‌بعدی طراحی شده و با لامپ‌های ال‌ئی‌دی که در شب نورانی می‌‌شود

اینفینیتی عکس و اطلاعاتی از اتاق این کانسپت منتشر نکرده، اما چند نمایندگی کارخانه که در جلسه‌ای درباره مدل جدید حاضر بودند می‌گویند اتاق ماشین در حد شاسی‌بلند مایباخ، لوکس‌ترین مدل مرسدس-بنز است.

نیسان، مارک اینفینیتی را در سال ۱۹۸۹ برای رقابت با لکسوس، مارک لوکس تویوتا تاسیس کرد. اما این شرکت در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بوده و فروشش کاهش یافته است. پیمان کارگر، از مدیران ارشد رنو از سال ۲۰۲۰ تا بهار امسال مدیر این شرکت بود و برنامه‌ای برای تحول کارخانه تنظیم کرد که براساس آن اینفینیتی قرار بود ماشین‌های لوکس‌تری تولید کند.

اینفینیتی در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۸۹ هزار دستگاه ماشین فروخت. اما در سال ۲۰۲۱ فروش شرکت ۵۵ درصد کاهش یافت و به حدود ۸۵ هزار دستگاه رسید. اینفینیتی اکثر ماشین‌هایش را در آمریکا می‌فروشد. فروش شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷ هزار دستگاه بود.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان