arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۴ شهریور ۱۴۰۲؛ از آمار انحرافی دولت رئیسی از رشد اقتصادی و تورم در دولت روحانی تا آخرین خبر درباره قیمت بنزین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ترامپ با قرار وثیقه آزاد شد
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا برای تفهیم اتهام در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ خود را تسلیم مقام‌های زندان فولتون کانتی در ایالت جورجیا کرد. ترامپ پس از بازداشت موقت، تحت یک سری شرایط توافق‌شده از جمله وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری، آزاد شد. 

حملۀ سارقان به بهنام ابوالقاسم پور
پیرو حمله تعدادی سارق به بهنام ابوالقاسم پور از پیشکسوتان تیم پرسپولیس بازیکن قدیمی تیم تهرانی بر اثر شدت ضربات در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. 

تکذیب توسعه اختیارات شورای نگهبان در انتخابات
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه اصلاح قانون انتخابات به دنبال توسعه اختیارات شورای نگهبان نبوده است، افزود: اصلاح قانون انتخابات از سال‌های گذشته مورد بحث و گفتگو بوده است و نقطه عطف این موضوع، ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ بود که این سیاست‌ها با رویکرد آسیب‌شناسانه و در ۱۸ بند مسائل مختلف انتخابات را فهرست و راهکارهایی نیز در جهت تبدیل به قانون و مقررات مطرح کرده بود. 

آخرین خبر درباره قیمت بنزین
مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: چیزی به عنوان افزایش قیمت بنزین برای ۱۴۰۲ اعمال نخواهد شد؛ اما برای سال بعد باید دید دولت چه پیش بینی در بودجه خواهد داشت. او گفت: ناترازی بنزین واقعیتی در کشور است چراکه تولید ما کمتر از میزان مصرف است؛ البته جایی برای نگرانی وجود ندارد چراکه اختلاف بین مصرف و تولید، فعلا عدد قابل توجهی نیست و می‌تواند مدیریت شود؛ به این معنا که بحث نیاز به واردات فعلا منتفی است. او گفت: صف‌های طولانی به دلیل محدودیت‌هایی است که ایجاد شده. احتمالا این صف‌های طولانی را تا پایان تابستان شاهد خواهیم بود.

 VAR در راه ایران
کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش و جوانان از ورود سیستم کمک‌داور ویدئویی برای ۳ بازی لیگ قهرمانان آسیا خبر داد. او گفت: در آخرین هماهنگی‌هایی که فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شده، خود AFC قرار است دوربین‌های VAR را برای ۳ بازی در لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیاورند و هیچ مشکلی نیست. قرار است ۸ دوربین VAR به ایران آورده شود. 

ادعای غیبت سردار آزمون در جام ملت‌ها
جیانلوئیجی لونگاری، خبرنگار اسپورت ایتالیا گزارش داد که آزمون به سران رم اطمینان داده که قصد ندارد در جام ملت‌های آسیا شرکت کند. همچنین برخلاف گزارش‌های قبلی، آزمون از مصدومیتی که چند هفته پیش متحمل شده بهبود یافته و انتظار می‌رود به طور منظم با سایر اعضای تیم تمرین کند.

همه دنیا از دلار بیزار شده‌اند
سید محمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج گفت: زمانی ایران پیشنهاد داد دلار از مبادلات اقتصادی کنار گذاشته شود تا دنیا نفس بکشد. این پیشنهاد زمانی با بی‌توجهی مواجه شد ولی اکنون همه دنیا از دلار بیزار شده‌اند همانطور که از آمریکا بیزار شده‌اند. 

هر کشوری به ایران روی آورده باقی مانده
سیدمحمد سعیدی با بیان اینکه دولت سیزدهم به جای معطل چراغ سبز غرب ماندن به دنبال دیپلماسی عزتمندانه است، گفت: دولت دنیا را محدود به آمریکا و غرب نمی‌داند و با عضویت در بریکس به دنبال تعامل و تجارت با قدرت‌های اقتصادی نوظهور و مبادلات غیر دلاری و حذف دلار است. او گفت: هر دولت و مردمی که به آمریکا تکیه کردند فروپاشیدند و هر کشوری همانند یمن، عراق، لبنان، سوریه و مانند این‌ها به ایران اسلامی روی آوردند باقی ماندند.

می‌خواستند دلار را به بالای ۱۰۰ هزار تومان برسانند
سید محمدنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز با بیان اینکه تعداد زیادی تحمل شنیدن دستاوردهای دولت را نداشتند، گفت: مطالبه مردم بحق است اما مسئولان باید علاوه بر تشریح دستاوردها، قیمت برخی از کالاهای اساسی و ضروری مردم را تثبیت کنند. موسوی‌فرد تصریح کرد: اینکه چرا در مسائل اقتصادی اینقدر لنگ می‌زنیم به دلیل این است که تعداد زیادی از پایه‌های اقتصادی ما بر پایه دلار است و دشمن حدود ۵۰ تا ۶۰ سال در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است. برای همین می‌خواستند دلار را به بالای ۱۰۰ هزار تومان برسانند اما اکنون در حدود ۴۰ هزار و خرده‌ای تومان ثابت مانده است و این موضوع نتیجه انجام کارهای زیادی است.

اگر بر اثر رعایت نکردن حجاب، کسی به گناه بیفتد، شخص بی‌حجاب مسئول است
محمدجواد حاج‌علی‌اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: اگر بر اثر نوع لباس من و رعایت نکردن حریم عفاف و حجاب و کاهش پوشش و استفاده از زینت های غیرمجاز دلی بلرزد و کسی به گناه بیفتد، از مصادیق ضرر است و بی مسئولیتی اجتماعی است و چنین شخص بی حیا و بی عفت و بی حجاب در برابر همه ضررهای مادی و معنوی که به دیگران وارد می شود ضامن و مسئول است.   

علم‌الهدی: دولت در همه عرصه‌ها موفق به عقب راندن دشمن شده
احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: در همه عرصه ها دولت مردمی نه تنها موفق به عقب راندن دشمن شده است، بلکه در اداره کشور نیز موفقیتهایی در بخش های مختلف نظیر عرصه دیپلماسی، انرژی هسته‌ای و فناوری دانش بنیان کسب کرده است که عضویت در باشگاه های اقتصادی بین المللی نظیر «شانگهای و بریکس» گواه این ادعاست. علم الهدی گفت: در کنار تمام این موفقیتها مردم از دولت مطالبه فرهنگی دارند، در این کشور کشف حجاب معنایی ندارد و دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های مقتدرانه خود این مشکل فرهنگی را حل کند. 

آمار انحرافی دولت رئیسی از رشد اقتصادی و تورم در دولت روحانی
محمدباقر نوبخت، در نامه سرگشاده به سید ابراهیم رئیسی، برای جلسه با مدیران اقتصادی درباره عملکرد اقتصادی دولت قبل اعلام آمادگی کرد. او نوشت: [دولت رئیسی] مکررا نرخ‌های تورم سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را با نرخ تورم ۶۰ درصد در مرداد سال ۱۴۰۰ مقایسه می‌نماید. (هرچند این رقم نیز براساس گزارش رسمی مرکز آمار در مرداد سال ۱۴۰۰ برابر ۴۵.۲ درصد بوده است و در هیچ گزارش رسمی نرخ تورم ۶۰ درصد اعلام نشده است.) به استناد گزارش به روزسانی شده مرکز آمار، رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ برابر ۳.۳ درصد و رشد اقتصادی فصل بهار سال ۱۴۰۰ برابر ۸.۵ درصد و به استناد گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ برابر ۴.۱ درصد و رشد اقتصادی فصل بهار سال ۱۴۰۰ برابر ۶.۷ درصد اعلام شده است.لذا مستند به مدارک پیوست و توضیحات ارائه شده، اعلام رشد اقتصادی ۰.۴ درصدی در دولت قبل در زمان تحویل، ادعایی نادرست بوده است. 

واژگونی مینی‌بوس در ورزقان با ۶ کشته
وحید شادی نیا سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی از واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در شهرستان ورزقان و کشته شدن ۶ نفر و مصدوم شدن ۱۱ نفر دیگر خبر داد. 

پیشنهاد پکن به ریاض برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان
چین قصد دارد در راستای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه عربستان سعودی را در ساخت یک نیروگاه هسته‌ای یاری کند. این کشور برای توسعه برنامه هسته‌ای خود ابتدا از آمریکا درخواست کمک کرده، اما واشنگتن برای آن شرط گذاشته است. وال استریت ژورنال نوشت: عربستان سعودی قبلا به دنبال همکاری ایالات متحده برای ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در خاک خود به عنوان بخشی از توافق عادی سازی احتمالی با اسرائیل بوده است. اما واشنگتن حمایت خود از توسعه انرژی هسته‌ای در عربستان را مشروط به تعهد این کشور به عدم غنی سازی یا استخراج اورانیوم کرده است.مقام‌های سعودی اذعان کرده‌اند که بررسی موضوع با چین راهی برای ترغیب دولت بایدن به مصالحه در شرایط خود است. این کشور همچنین خواهان تضمین‌های امنیتی به عنوان بخشی از توافق است.  در گزارش به نقل از مقامات سعودی آمده است که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور آماده است تا در صورت شکست مذاکرات با ایالات متحده، به زودی با شرکت دولتی چینی همکاری کند.

برخورد با کشف حجاب با قانون موجود
حجت الاسلام والمسلمین رییس قوه قضائیه گفت: تا قبل از تصویب و قانونی شدن لایحه عفاف و حجاب، در امر برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و جرم کشف حجاب، باید از قانون موجود استفاده کرد. 

 

نظرات بینندگان